חדשות ומשמעותן

חדשות ומשמעותן: פסיקת בג"ץ – אור ירוק לכינון הממשלה, המוקשים בהמשך הדרך

בית המשפט העליון דחה אומנם את העתירות נגד ההסכם הקואליציוני ונגד הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נתניהו, אך הבהיר ביותר מרמז כי בכוונתו להתערב בהמשך הדרך בסעיפים שונים בהסכם

נתניהו וגנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וגנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ דחה אמש (רביעי) את העתירות שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני ונגד הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. בכך נסללה הדרך לכינונה של ממשלת הרוטציה בין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ. זמן קצר קודם לפרסום פסק הדין, הודיעו הליכוד וכחול לבן, כי נתניהו וגנץ סיכמו על מועד השבעת הממשלה – ביום רביעי הבא. הכנסת תשלים במהלך היום את העברת חוק הרוטציה בקריאה שנייה ושלישית, זאת על מנת לאפשר את יישום ההסכם הקואליציוני.

11 שופטי ההרכב המורחב דחו פה אחד את העתירות שהוגשו נגד הקמת הממשלה. "אין עילה משפטית להתערב בהטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת נתניהו", נכתב בפסק הדין. השופטים ציינו כי "אין להמעיט מחומרת האישומים התלויים ועומדים נגד נתניהו בעבירות על טוהר המידות, ומהקושי הנגזר מכהונה של ראש ממשלה הנאשם בפלילים". עם זאת, הם הדגישו כי "חזקת החפות עומדת לו", והוסיפו: "תפקידו של בית המשפט מוגבל לבחינת עילות הביקורת השיפוטית הקבועות בדין. על כן, כאשר נמנע בית המשפט מהתערבות במינוי כזה או אחר, אין ללמוד מכך אלא זאת – שההחלטה על המינוי אינה בניגוד לדין".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות – שכתבה את פסק הדין – מתחה ביקורת נוקבת על ההסכם הקואליציוני. היא הגדירה אותו כ"חריג" וכ"מעורר קשיים משפטיים לא מבוטלים", אך הדגישה: "לעת הזו אין מקום להתערב באיזה מסעיפיו. זאת, בין היתר, בהינתן התיקונים וההבהרות שמסרו ראש הממשלה וסיעות כחול לבן והליכוד".

החלטת בית המשפט מאפשרת, כאמור, את יציאתה של הממשלה לדרך. עם זאת, פסק הדין השאיר מספר מוקשים בדרכה של הקואליציה העתידית, שעלולים להתפוצץ מהר למדי.

מבחינתו של נתניהו, אחד הסעיפים הקריטיים בהסכם נוגע להגדרת תפקידו במחצית השנייה של הקדנציה, כ"ראש ממשלה חלופי" – ממלא מקום ראש הממשלה עם סמכויות מיוחדות. בג"ץ סירב לדון, בשלב זה, בסוגיה האם נתניהו כשיר למעמד זה תחת כתב האישום שהוגש נגדו: "כלל מושרש נקוט עמנו, כי בית משפט זה אינו מתערב בהליכי חקיקה בטרם הושלמו". עם זאת, בפסק הדין הובהר, כי הלכת דרעי-פנחסי מ- 1993 – לפיה שר שהוגש נגדו כתב אישום חמור אינו יכול להמשיך בכהונתו – עדיין בתוקף, וזאת למרות השינוי בחוק יסוד הממשלה שהועבר בכנסת בשנת 2001. אם בג"ץ יקבע בהמשך, כי מעמדו של ממלא מקום ראש ממשלה הינו כשל שר – תימנע מנתניהו האפשרות לכהן כממלא מקומו של גנץ.

עוד עולה מפסק הדין, כי השופטים ישקלו להתערב בסעיפים בהסכם הנוגעים להרכב הוועדה למינוי שופטים ולחלוקת ראשות ועדות הכנסת בין הקואליציה והאופוזיציה. על פי סעיף 22 להסכם, האופוזיציה תזכה לעמוד בראשות ועדה אחת בלבד – הוועדה לענייני ביקורת המדינה. סעיף 26 קובע כי האופוזיציה לא תזכה לייצוג בוועדה לבחירת שופטים. על פי פסק הדין, סעיפים אלו "מעוררים קושי לא מבוטל נוכח החשיבות שבשיתוף האופוזיציה בתהליך קבלת ההחלטות, לצורך הגשמה מלאה של הרעיון הדמוקרטי". גם במקרה זה, החליטו השופטים לא להתערב בשלב זה, אך ייתכן כי עתירות שיוגשו נגד הסעיפים יזכו לאוזן קשובה אצל השופטים.

פסק הדין חזר על הביקורת שהטיחו השופטים, בדיון שנערך בתחילת השבוע, בכוונת הצדדים להסכם לחוקק את החוק המכונה "נורבגי מדלג", ושיגר רמז עבה על כוונתו לפוסלו: "ההסכמות בעניין החוק הנורבגי המדלג, אם יוחלט להוציאן אל הפועל, הן מוקשות ביותר נוכח היותן שינוי רטרואקטיבי של כללי המשחק ושל הזכות לבחור ולהיבחר. כך גם השחיקה במעמדה של האופוזיציה בישראל. עם זאת, טרם בשלה העת לבחון טענות אלה". מתי תבשיל העת? את התשובה לכך נקבל בעתיד הלא רחוק.

תגיות:הליכודבג"ץכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה