חדשות בארץ

דרמה לילית: בג"ץ דחה את כל העתירות; הממשלה תושבע בעוד שבוע

לפי הודעת כחול לבן והליכוד, שני המנהיגים סיכמו על הקמת הממשלה והשבעתה ביום רביעי הבא, זאת לאחר השלמת תהליך החקיקה הלילה

נתניהו וגנץ חותמים על ההסכם הקואליציונינתניהו וגנץ חותמים על ההסכם הקואליציוני
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ סיכמו על הקמת הממשלה והשבעתה ביום רביעי הבא. לפי הודעת כחול לבן והליכוד, ההשבעה תתקיים לאחר השלמת תהליך חקיקת חוק הרוטציה הלילה. במקביל, לפני זמן קצר הודיע בג"ץ כי דחה פה אחד את העתירות נגד ההסכם הקואליציוני והרכבת הממשלה בראשות נתניהו, שנאשם בפלילים.

בהודעת בית המשפט העליון נאמר כי 11 חברי ההרכב בעתירות קבעו כי "אין עילה משפטית" להתערב בהטלת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת נתניהו. עוד נפסק פה אחד כי אף שההסכם הקואליציוני בין סיעת כחול לבן וסיעת הליכוד "מעורר קשיים משפטיים לא מבוטלים", לעת הזו אין מקום להתערב באיזה מסעיפיו, וזאת, בין היתר, "בהינתן התיקונים וההבהרות שמסרו ראש הממשלה וסיעות כחול לבן והליכוד".

מוקדם יותר הערב נועדו נתניהו וגנץ בכנסת, ודנו באפשרות להאריך את משך כהונת הממשלה ל-4 שנים וכן להגדיל את משך הרוטציה ל-4 שנים לכל אחד. בנוסף, השניים דנים בגורלו של תיק הבריאות, שבו חפצה כחול לבן. בליכוד דורשים מכחול לבן את תיקי התקשורת והתרבות בתמורה לתיק הבריאות, אך במפלגתו של גנץ נוטים לשלול את ההצעה.

אתמול הודיעו הליכוד וכחול לבן לבג"ץ כי קיצרו את תקופת ההקפאה של המינויים הבכירים בשירות המדינה לשלושה חודשים, במקום שישה חודשים כפי שנכתב בהסכם הקואליציוני. בנוסף, במסגרת ההסכם הקואליציוני תוענק קדימות לחקיקה שנוגעת למשבר הקורונה בחצי שנה שלאחר השבעת הממשלה, במקום האיסור על חקיקה כללית במשך חצי שנה. זאת, לאחר שהשופטים הביעו הסתייגות מסעיפים אלו בהסכם בטענה כי הם אינם נוגעים לטיפול במגפה, ונתנו למפלגות 24 שעות להבהיר אותם. ההכרעה בעתירות צפויה להימסר עד מחר בחצות.

בעקבות תיקון ההסכם מסר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבג"ץ כי כעת "אין מקום לקבוע כי דין ההסכם, או איזה מסעיפיו, להיפסל". הוא ציין, בהסתמך על פסיקות עבר, כי בית המשפט אינו יכול להתערב בהסכמים קואליציוניים למעט במקרים חריגים ונדירים. כך, שבהנחה שבג"ץ ידחה גם את העתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו שנאשם בפלילים, הוא יידרש לסיים את המלאכה בתוך 14 יום.

בהודעת המפלגות לבג"ץ נומק עוד כי השבעת הממשלה לא תהיה תלויה בתנאי שיושלם הליכי החקיקה של "החוק הנורבגי המדלג", שנועד לאפשר לחברי הכנסת מכחול לבן שיתמנו לשרים להתפטר מהכנסת בלא שיחששו שאיש יש עתיד או תל"ם יאייש את מקומם, בשל העובדה כי הם נבחרו ברשימה אחת ובסדר מדלג.

מחר בחצות פוקע המנדט להרכבת הממשלה שהעביר נשיא המדינה לכנסת לפני 20 יום. אם עד לתום המועד לא יצליח אף מועמד לגבש סביבו לפחות 61 ממליצים, הכנסת תתפזר מיידית וישראל תלך לבחירות רביעיות. אולם, אם הליכוד וכחול לבן יגיעו להסכמות והאחרונה תמליץ על נתניהו כמועמדה לראשות הממשלה, הנשיא ראובן ריבלין יהיה רשאי להעניק לו ארכה בת 14 יום נוספים להרכיב ממשלה.

תגיות:בני גנץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה