חדשות בארץ

היועמ"ש לבג"ץ: אין מקום לפסול את ההסכם הקואליציוני

מנדלבליט הודיע לבג"ץ כי בעקבות הודעת הליכוד וכחול לבן בצהריים על שינויים בהסכם הקואליציוני, "אין מקום לקבוע כי דין ההסכם, או איזה מסעיפיו, להיפסל". זאת, אחרי שאתמול הודיעו השופטים לשתי המפלגות כי עליהן להבהיר בתוך 24 שעות את ההסכם שחתמו, לפיו יוקפאו המינויים הבכירים והחקיקה לפרק זמן של חצי שנה

נתניהו וגנץ חותמים על ההסכםנתניהו וגנץ חותמים על ההסכם
אא

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר הערב (שלישי) לבג"ץ כי בעקבות הודעת הליכוד וכחול לבן בצהריים על שינויים בהסכם הקואליציוני, "אין מקום לקבוע כי דין ההסכם, או איזה מסעיפיו, להיפסל". מנדלבליט הדגיש בתשובתו לשופטים את החלטתו הקודמת של בית המשפט בנושא, "השומרת את ההתערבות בית המשפט הנכבד בהסכמים קואליציוניים למקרים חריגים ונדירים".

בג"ץ הודיע אתמול לשתי המפלגות כי עליהן להבהיר בתוך 24 שעות את ההסכם שחתמו, לפיו יוקפאו המינויים הבכירים בשירות המדינה וכן החקיקה לפרק זמן של חצי שנה, במהלכו תעסוק הכנסת בנושא הקורונה בלבד. בעקבות זאת, הודיעו הליכוד וכחול לבן כי קיצרו את תקופת ההקפאה של המינויים הבכירים לשלושה חודשים (100 יום) ויבוטל האיסור לקדם חקיקה כללית בחצי שנה שלאחר השבעת הממשלה, אולם תוטל קדימות לחקיקה שנוגעת למשבר הקורונה.

מבין כל ההסתייגויות שהביעו השופטים במהלך הדיון, שתי נקודות אלה עמדו בראש העילות שבית המשפט ציין כי הם מהווים עילה להתערבות, מאחר שהן אינן נוגעות לטיפול במגפה. ההכרעה בעתירה זו, כמו גם בעתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו שמואשם בפלילים, צפויה להימסר עד יום חמישי בחצות.

בהודעת המפלגות לבג"ץ נומק עוד כי השבעת הממשלה לא תהיה תלויה בתנאי שיושלם הליכי החקיקה של "החוק הנורבגי המדלג", שנועד לאפשר לחברי הכנסת מכחול לבן שיתמנו לשרים להתפטר מהכנסת בלא שיחששו שאיש יש עתיד או תל"ם יאייש את מקומם, בשל העובדה כי הם נבחרו ברשימה אחת ובסדר מדלג.

לצד הביקורת שמתחו 11 השופטים במהלך הדיון בבית המשפט העליון, הובאה הסכמה שבשלב זה אין הצדקה לפסילתו, שכן רובו נסמך על שינוי חקיקה ולא ניתן לפסול חוק קודם שקודם בכנסת. "אנחנו צריכים לעשות ביקורת על חוק שאולי מתכוונים לחוקק?", תהה השופט מני מזוז, והנשיאה אסתר חיות הוסיפה: "אם היה מוסכם לחוקק חוק שלפיו הדמוקרטיה מתאבדת, אולי היה מקום להתערב בשלב טרום-חקיקתי".

אתמול איים נתניהו על בית המשפט העליון שאם יחליט להתערב בסכם הקואליציוני, באופן שיקשה עליו להרכיב ממשלת אחדות עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, הרי שזו "יכולה להגדיל את הסיכוי שניגרר לבחירות רביעיות". לדבריו, "ההסכם בינינו לכחול לבן נבנה בקפידה, בזהירות רבה מאוד, באחריות רבה מאוד, וערעור שלו יכול להגדיל את הסיכוי שניגרר לבחירות רביעיות. מקווה שבג"ץ לא יעשה את זה".

תגיות:אביחי מנדלבליטבג"ץכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה