חדשות בארץ

היום: בג"ץ ידון בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן

בית המשפט העליון ידון בעתירות שהוגשו נגד סעיפים בהסכם הקואליציוני, בטענה כי אינם חוקתיים. בליכוד ובכחול לבן ממתינים בדריכות להחלטת בג"ץ. התערבות של בית המשפט בסעיף המעגן את מעמדו של נתניהו כממלא מקום ראש הממשלה, לאחר סיום תפקידו כראש ממשלה, עלולה להוביל את ישראל למערכת בחירות רביעית

אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ ימשיך היום (שני) לדון בעתירות, שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלת אחדות. 11 שופטי ההרכב המורחב, בראשות נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, דנו אתמול בעתירות נגד הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. הדיון היום יתמקד בטענות העותרים נגד סעיפים שונים בהסכם הקואליציוני, שלדבריהם יוצרים שינוי בשיטת הממשל הנהוגה בישראל ואינם חוקתיים.

על פי ההערכות במערכת הפוליטית, השופטים לא ימנעו את המשך כהונתו של נתניהו, נגדו הוגש כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון. עם זאת, ייתכן שהם יתערבו בסעיפיו של ההסכם הפוליטי המורכב אליו הגיעו הליכוד וכחול לבן, ויפסלו חלקים ממנו.

ההסכם הקואליציוני, שהושג בצל חוסר האמון בין הצדדים החתומים עליו, קובע כי נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, יושבעו יחד לתפקיד ראש הממשלה – נתניהו כראש הממשלה לחציה הראשונה של הקדנציה, וגנץ כראש ממשלה חלופי לחציה השני. ההסדר, שטרם היה כמותו בעבר, מהווה עבור כחול לבן את אחת הערובות לקיומה של הרוטציה, ובשל חריגותו יעמוד למבחן בג"ץ.

סעיף מרכזי נוסף בהסכם, שיעמוד במוקד הדיון בבית המשפט, הוא האופן בו מוגדר תפקידו של נתניהו במחצית השנייה של הקדנציה, כממלא מקום ראש הממשלה עם סמכויות מיוחדות. גם אם בג"ץ יאפשר לנתניהו להמשיך ולכהן כראש ממשלה, קיימת אפשרות שהוא יפסול את כהונתו כממלא מקום, וזאת מתוקף "הלכת דרעי-פנחסי" מ- 1993, בה קבע בג"ץ כי שר שהוגש נגדו כתב אישום חמור נדרש להתפטר. במהלך הדיון אתמול הבהירו השופטים כי הלכה זו עדיין בתוקף, וזאת על אף התיקון לחוק יסוד הממשלה מ- 2001, לפיו כהונתו של שר תסתיים רק לאחר שהורשע בעבירה שיש עמה קלון. מבחינת נתניהו, מדובר בסעיף קריטי המעגן את מעמדו הפוליטי לאחר סיום תפקידו כראש הממשלה, ופסילתו על ידי בג"ץ עלולה להוביל לביטול ההסכם הקואליציוני ולבחירות רביעיות.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש בשבוע שעבר לבית המשפט את תגובתו לעתירות. הוא ציין כי בהסכם הקואליציוני קיימים "קשיים משמעותיים", אולם טען עם זאת כי אין עילה לפסול אותו, וכי במצב הדברים הנוכחי אין עילה למנוע מנתניהו מלהרכיב ממשלה

במערכת הפוליטית ממתינים בדריכות להחלטת בג"ץ, שצריכה להתקבל בלוח זמנים קצר ביותר – עד ליום חמישי בחצות. במועד זה יסתיימו 21 הימים, בהם 61 חברי כנסת יכולים להגיש לנשיא בקשה להטלת המנדט להרכבת הממשלה על מועמד מוסכם מטעמם. במידה ולא תוגש בקשה כזו עד אז – הכנסת תפוזר באופן אוטומטי, ואזרחי ישראל ילכו שוב לקלפיות.

תגיות:הליכודבג"ץכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה