חדשות בארץ

אוחנה לנציב: מנדלבליט לקח לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה בניגוד לחוק

אוחנה מסר לנציב כי בשל הנסיבות החליט להעביר את התפקיד לממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקובי, שתישא באחריות הניהולית לכלל גופי משרד המשפטים עד להודעה חדשה. זאת, לאחר שהבוקר הודיע מנדלבליט כי מעתה הוא נושא באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת לעבודת פרקליטות המדינה

אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע הערב (ראשון) לנציב שירות המדינה כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אינו יכול ליטול לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה "בהיעדר כל מקור חוקי לכך". אוחנה מסר כי בשל הנסיבות החליט להעביר את התפקיד לממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקובי, שתישא באחריות הניהולית לכלל גופי משרד המשפטים עד להודעה חדשה. זאת, לאחר שהבוקר הודיע מנדלבליט כי מעתה הוא נושא באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת לעבודת פרקליטות המדינה, כאשר הניהול וההנחיה המקצועיים והארגוניים יבוצעו בפועל על ידי המשנים לפרקליט המדינה.

במכתב שהעביר שר המשפטים לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, הוסיף כי הוא "כופר בסמכותו הנטענת של היועץ המשפטי לממשלה למנות את עצמו לממלא מקום פרקליט המדינה", והדגיש כי מנדלבליט שיגר את ההודעה להנהלת הפרקליטות מבלי שנועץ עם השר הממונה או יידע אותו בכך. "ריכוז סמכויות כזה, שנטל לעצמו אדם שלא פועל מכוח חוק, אינו עומד בהלימה עם אף עיקרון העומד בבסיס שיטתנו המשפטית", טען אוחנה. "אנחנו עדיין חיים במדינת חוק", הוסיף, וציין כי מוסד הפרקליטות אינו "ישות חיצונית השייכת למאן דהוא".

אוחנה התייחס במהלך המכתב להודעתו של ממלא המקום אלדד, כי הוא פתח בבדיקת מידע הנוגע למעורבותו של מנדלבליט בפרשת הרפז, וטען כי מצב שבו סמכויות פרקליט המדינה נתונות ליועץ "אף מעיב על האפשרות של בירור האמת בדבר נושאים הקשורים במה שמכונה 'פרשת הרפז', שכעולה מדיווחים שונים בתקשורת החל בעת האחרונה".

בתגובה כתב מנדלבליט כי "בשום פנים ואופן" לא הייתה כוונתו לקחת לעצמו את תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, וכי "הצגת הדברים בצורה כזו היא שגויה". הוא הסביר כי "מדובר בפתרון ביניים, שיושם כבר בעבר", בהתייחסו לתקופה שבין פרישתו של הפרקליט הקודם שי ניצן לבין כניסתו לתפקיד של ממלא מקומו אלדד. "סמכויותיו של פרקליט המדינה נשאבות מסמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ולכן בהיעדרו של פרקליט מדינה קבוע או ממלא מקום חוזרות סמכויות אלו באופן אוטומטי ליועץ המשפטי לממשלה", הבהיר. "מובן כי אין באמור לעיל כדי לגרוע כהוא זה מסמכויותיה של ממלאת מקום משרד המשפטים, אשר פועלת בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת פרקליטות המדינה לצורך קידום הנושאים הניהוליים הקשורים לפרקליטות".

אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)

ביום חמישי הוציא בג"ץ צו זמני נגד הארכת כהונתו של ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, שהסתיימה ביום שישי, ומשכך עברו סמכויותיו של פרקליט המדינה לידי היועץ המשפטי לממשלה, הממונה עליו בחוק.

זמן קצר לאחר שאוחנה ביקש מנציב שירות המדינה את הארכת כהונתו של אלדד, הגיב מנדלבליט במכתב משלו לנציב, שבו טען כי קיימת מניעה משפטית להארכת כהונתו של ממלא המקום, וביקר בחריפות את התנהלותו המקצועית של אלדד. "עמדתי המקורית, לפיה הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה, רק התחזקה לנוכח התנהלותו", כתב. "בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו, אשר לעמדתי, אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד".

"אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה", הוסיף מנדלבליט. אלדד, לדבריו, העביר ללשכתו "דיווחים חלקיים, ולעתים אף לא נכונים, כאשר נשאל מפורשות על נושאים שנדונו ביניהם (בינו לבין שר המשפטים)".

תגיות:אמיר אוחנהאביחי מנדלבליטפרקליט המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה