חדשות בארץ

הליכוד נגד בג"ץ: "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית"

חברי כנסת מהליכוד מתחו ביקורת חריפה על הדיון המתנהל בבג"ץ, בשאלת כשירותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את התפקיד להרכיב את הממשלה הבאה, וקראו לבית המשפט שלא להתערב בהסכם הקואליציוני. השר יובל שטייניץ: "חיזיון תעתועים ואבסורד"

אולם בבית המשפט העליון (יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

על רקע הדיון שנפתח הבוקר (ראשון) בבג"ץ, בעתירות נגד הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתחו חברי כנסת מהליכוד ביקורת נוקבת על עצם הדיון בבית המשפט העליון וקראו לו שלא להתערב בהסכם הקואליציוני שהושג בין הליכוד וכחול לבן.

חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) אמר, בריאיון לגלי צה"ל, כי לא היה צורך לכנס את בית המשפט בהרכב מורחב של 11 שופטים: "יש הוראה מפורשת בחוק, שקובעת שראש ממשלה יכול לכהן עד לפסק דין חלוט – במקרה הזה, המשפט אפילו לא התחיל". הוא הוסיף כי יש לכבד את ההליך הדמוקרטי, במסגרתו התגבש לאחר הבחירות רוב התומך במועמדותו של נתניהו לראשות הממשלה: "אינני רואה תוצאה אחרת זולת דחיית העתירות".

השר יובל שטייניץ תקף את עצם ההתכנסות בבג"ץ לדון בעתירות: "בעיניי זה חיזיון תעתועים, שהדיון הזה בכלל מתקיים. אנחנו חיים בדמוקרטיה, ובשום דמוקרטיה מערבית לא קרה מעולם שבית המשפט העליון ביטל את תוצאות הבחירות לאחר הבחירות. היו צריכים לדחות את העתירות מלכתחילה".

"הזכות לבחור ולהיבחר היא עקרון יסוד בדמוקרטיה", המשיך שטייניץ. "ודאי שאין דנים בשאלת הבחירות – אחרי הבחירות. בית המשפט היה צריך, עם קצת צניעות, לעשות מה שכל בית משפט נורמלי היה עושה. בארצות הברית ובבריטניה, למשל, היו אומרים במקרה כזה 'זה נושא לא שפיט, שאלת כהונתו או הפסקת כהונתו או התחלת כהונתו של ראש ממשלה מסורה רק לפרלמנט'. למה? כי הפרלמנט הוא גוף נבחר, ולכן היא בעצם מסורה, באמצעות הפרלמנט, ל- 9 מיליון אזרחים שגם הלכו לבחירות".

"אני רוצה להדגיש את האבסורד. כשבית המשפט העליון בכלל דן בנושא כזה, אתה שואל את עצמך האם הוא שומר שלטון החוק והאם הוא שומר הדמוקרטיה, האם הוא מגן הדמוקרטיה", תקף שטייניץ. "מי שמבטל חוקים – ויש חוק יסוד הממשלה – מי שדן באפשרות האם לבטל חוקים, קשה לקרוא לו שומר שלטון החוק. מי ששומר על שלטון החוק לא יכול כל שני וחמישי לפסול חוקים".

"אני מתפלל שהשכל הישר והריסון והאיפוק המתחייבים ינצחו הפעם, ובית המשפט העליון לא יתערב. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, משה לנדוי, אמר כי 'בית משפט עליון אקטיביסטי מדי זו פגיעה בדמוקרטיה'. צריך לחזור למה שהיה נהוג פה עד לפני 30-20 שנה – בית משפט עליון חזק, אבל שמרסן את עצמו", חתם שטייניץ את דבריו.

חבר הכנסת שלמה קרעי כתב בטוויטר, כי "אזרחי ישראל צופים כעת בפרומו לחלום בלהות של כל דמוקרטיה. רשות שופטת דנה בחוקי יסוד וב'אובר רולינג' על הצבעתם של יותר מ- 3 מיליון אזרחי ישראל. 11 שחקנים פוליטיים, שלא נבחרו מעולם, מבצעים דה-לגיטימציה ו'בוחנים' את שיקול דעתם של רוב מוחלט של נבחרי העם. זהו יום שחור לדמוקרטיה הישראלית".

כאמור, בג"ץ החל הבוקר לדון בעתירות שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד וכחול לבן, ונגד הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נתניהו, בשל העובדה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון. הדיון החריג נערך בהרכב מורחב של 11 שופטים, בראשות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. יום הדיונים הראשון מוקדש לסוגיית המשך כהונתו של נתניהו, ומחר יתמקדו השופטים בהסכם הקואליציוני. הרכב השופטים נקבע בהתאם לוותק שלהם, וכולל – בנוסף לחיות – את המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, ואת השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית, ענת ברון, מני מזוז, ניל הנדל, נועם סולברג, דוד מינץ, דפנה ברק-ארז וג'ורג' קרא.

בתשובות שהגישו לבג"ץ נגד העתירות, קראו הליכוד וכחול לבן לדחותן על הסף. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ציין בתשובתו לבית המשפט כי קיימים "קשיים משמעותיים" בהסכם הקואליציוני. עם זאת, הוא טען כי אין עילה לפסול אותו, וכי במצב הדברים הנוכחי אין עילה לפסול את נתניהו מלהרכיב ממשלה.

במערכת הפוליטית ממתינים בדריכות להחלטת בג"ץ, שצריכה להתקבל בלוח זמנים קצר ביותר – עד ליום חמישי בחצות. במועד זה יסתיימו 21 הימים, בהם 61 חברי כנסת יכולים להגיש לנשיא בקשה להטלת המנדט להרכבת הממשלה על מועמד מוסכם מטעמם. במידה ולא תוגש בקשה כזו עד אז – הכנסת תפוזר באופן אוטומטי, ואזרחי ישראל ילכו שוב לקלפיות.

תגיות:גדעון סעריובל שטייניץבג"ץבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה