חדשות בארץ

320,000,000 ₪ בשנה: זה סכום העתק שחסך הרב הבר למדינת ישראל מדי שנה

הרב הבר זצ"ל, בפעילותו המסורה ללא לאוות, העניק ל-800 איש חיים חדשים, וחסך למדינה מאות מיליונים מדי שנה

  • ד' אייר התש"פ
(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

פטירתו הכואבת של הרב ישעיהו הבר זצ"ל, שייסד את עמותת "מתנת חיים" ועמד בראשה, העלתה על נס את פועלו הרב – העלאת המודעות לתרומת כליות אלטרואיסטיות. במהלך 10 שנות פעילות העמותה, 800 איש תרמו מרצונם, וללא כל תרומה, כליה לאדם אחר, אותו לא הכירו כלל קודם לכן.

בשנת 2008 נחקק בישראל 'חוק השתל איברים', שקבע כי אין לקבל כליה בדרכים שהיו מקובלות עד אז. רכישת כליה בסין, לדוגמה, הפכה לעבירה פלילית, ועל פי החוק החדש, המדינה סירבה לאפשר לקופות החולים לשלם עבור השתלות כליה שנעשו בחו"ל.

כשנה לאחר מכן, ב-2009, הקים הרב הבר את העמותה, שתיווכה בין תורמים לנתרמים, ללא כל מטרות רווח. לפני הקמת העמותה, תרומת כליה אלטרואיסטית היתה מאורע נדיר במיוחד, ומוות של חולים הממתינים להשתלה היה מחזה נפוץ בהרבה.

על פי בדיקת האתר 'ביזנעס', פעילותו של הרב הבר חסכה למדינת ישראל סכום עתק: 320,000,000 ₪ מדי שנה! על פי הדיווח באתר 'גלובס, עלות הטיפול באלפי מטופלי הדיאליזה עלה למדינה בשנת 2002 כ-750 מיליון שקל בשנה.

שנים בודדות טרם הקמת עמותת ‘מתנת חיים’ התראיין עו”ד שמואל ילינק ל’גלובס’, וציין כי עבור כל חולה דיאליזה – מעבירה המדינה לקופות-החולים 217 אלף שקל לשנה. באותה כתבה התראיין גם  ד”ר רמי דיציאן שכיהן כסמנכ”ל לבתי-חולים בקופת-חולים כללית. “מבחינתי, צריך להשתיל כמה שיותר כליות. כל מושתל כליות הוא רווח נקי למדינה ולחברה”. הרב הבר זצ"ל, בפעילותו המסורה ללא לאוות, העניק ל-800 איש חיים חדשים, וחסך למדינה מאות מיליונים מדי שנה.

בשנת 2014 קיבל הרב הבר את אות הנשיא למתנדב, מאת נשיא המדינה דאז שמעון פרס. שנתיים לאחר מכן, ב-2016, קיבל הרב אות מגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים. מעניקי הפרס נימקו את החלטתם במילים: “מקדיש לילות כימים לשינוי התפיסה הרווחת לגבי תרומות איברים מן החי בעזרת תורמים אלטרואיסטיים ובכך מעניק חיים למאות חולי כליות בישראל".

בשיחה שהעניק ל'ביזנעס', אמר הרב יעקב הורונצ’יק, מושתל כליה בעצמו ויו”ר עמותת ‘מאמינים בדרך’ לחולי כליות ומושתלים חרדיים, כי קשה לחשב את התרומה הכספית של הרב הבר למדינת ישראל, כיוון שהיא מורכבת מסעיפים כה רבים. לדבריו, עלות של כל מטופל דיאליזה למדינה נעה כיום סביב 2000-3000 שקל לטיפול, כפול שלוש פעמים בשבוע, כפול 50 שבועות בשנה. הוי אומר: עלות שנתית של למעלה מ-400 אלף שקל לכל חולה.

על סכום זה יש להוסיף את עלות התרופות שמדינת ישראל מממנת בסל התרופות ועלות הגרורות של מחלת הכליות – סוכרת, לב, לחץ דם ועוד שאין שיעור למחירן. בעקבות מחלות אלו ובעקבות הבעייתיות של מחלות הכליות יש צורך באשפוזים בגין סיבוכים.

מאות ימי אשפוז נחסכו ממדינת ישראל, כאשר עלות יום אשפוז למדינה נע סביב ה-1000 שקל לאדם. עוד יש לזכור כי בעקבות פעילותו של הרב הבר נחסכו למשק רבבות ימי עבודה של מטופלי הדיאליזה שחזרו לעבוד ולייצר. לא ניתן לחשב את הסך העצום של ימי המחלה שנמנעו מהמדינה בעקבות אותן 800 תרומות כליה.

הרב הורונצ'יק סיים את דבריו בהספד לידידו הטוב, הרב ישעיהו הבר זצ"ל: "הרב הבר לא היה איש פרטי, כי אם אישיות שנשלחה משמים לדור החלוש הזה, הוא הופיע בהדרתו להאיר ולחזק. נראה שאת המחיר הגבוה כבר שילם עם ישראל על המגיפה המשתוללת. יאמר ה’ די לצרותינו, יחזק לשבורי הלב, ירנין את עמו ישראל ויוציא את כולנו מאפילה לאור גדול".

תגיות:מדינת ישראלהרב ישעיהו הברתרומת כליה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה