חדשות בריאות

דוח רח"ל: משרד הבריאות לא היה ערוך למגפה

ראש רשות החירום לשעבר טען, כי דוח שהגיש בעבר קבע כי משרד הבריאות אינו מוכן לתרחיש פנדמיה. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי אינו מכיר את הדוח: "משרד הבריאות הוא אחד המשרדים הערוכים יותר טוב לחירום, והאירוע הזה הוא דוגמה לכך"

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

תת-אלוף (במיל') זאב צוק רם, לשעבר ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל) וסגן ראש המל"ל, הופיע היום (שני) בפני ועדת הקורונה בכנסת. בדבריו בוועדה, מתח ביקורת על מוכנות משרד הבריאות להתמודדות עם מגפה: "כראש רח"ל, בתחילת נובמבר 18' ביצעתי תרגיל פנדמיה, כולל ניתוח תרחיש 'משחק מנהלים' עם כל משרדי הממשלה, הרשויות, הגופים שמטפלים במשק. אחת החולשות הגדולות ביותר שהתגלו בתרגיל היא חולשת משרד הבריאות, בכל הקשור בהיערכות, במלאי החירום ובמתן המענה הנדרש לאירוע מהסוג הזה".

בתשובה לשאלתם של יו"ר הוועדה עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) וחברת הכנסת מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), האם הוגש דוח מהתרגיל, השיב: "רח"ל מחויבת כל סוף שנה לשים על שולחן הממשלה דוח כשירות ומוכנות העורף. בדוח האחרון שאני חתום עליו כתוב לגבי תרחיש פנדמיה: 'כשירות נמוכה מאוד עד לא קיימת'". לדבריו, הדוח הועבר לכל שרי הממשלה, לראש הממשלה ולראש המל"ל.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הגיב כי אינו יודע באיזה תרגיל מדובר: "לא התכוננתי לענות על זה, אעבור על הדוח ואתייחס. אני עורך תרגילים בשוטף, שעובדים באירועי חירום".

בר סימן טוב הדגיש, כי "משרד הבריאות הוא אחד המשרדים הערוכים יותר טוב לחירום, והאירוע הזה הוא דוגמה לכך. החורף האחרון היה אחד הקשים מזה מספר שנים. היינו מאוד קרובים לסף הפנדמיה, והמערכת תפקדה. המנגנונים במשרד הבריאות, שאמורים לתפקד בשעת חירום, בסך הכל פועלים ברמת סנכרון ותיאום גבוהה, ואנחנו שיפרנו ומשפרים".

שלח התייחס להצעת החוק שלו להקמת רשות מתכללת ביצועית: "אחת ממסקנות הביניים שהנחנו בערב הפסח הייתה, שמשבר מהסוג של הקורונה יכול לאיים עלינו כבר בסתיו הקרוב עם התפרצות מחודשת, וגם במקרים אחרים – יש תחזיות גיאולוגיות לרעידות אדמה בישראל, ויכול להיות אסון טבע אחר, או מתקפת סייבר גדולה. צריך להיות גוף אופרטיבי עם סמכויות, שיכול להיות לצורך העניין המטכ"ל של הפעולה הזאת. גוף שבראשו עומד איש ביצוע, כאשר הדרג המדיני מתפקד מעליו בצורה דומה לדרך שבה קבינט או ממשלה מתפקדים מעל המטה הכללי בעת מלחמה. לצורך זה הנחתי הצעת חוק להקמתה של רשות כזאת".

"אני לא משלה את עצמי שכתוצאה מהצעת החוק תקום רשות כזו, אבל ללחץ הזה יש השפעה", המשיך שלח. "הנחתי 4 פעמים הצעת חוק לתפקודו של הקבינט. כל פעם עלה שר תורן, ואמר שהצעת החוק מצוינת והוא תומך בה לחלוטין אבל הקואליציה תצביע נגדה, אבל הייתה לכך השפעה על תפקודו של הקבינט. אותו דבר אנחנו צריכים לעשות עם רשות כזו, ואני מקווה שכל אחד יפעל ממקומו כדי שהיא תקום".

לקראת הדיון אמר שלח, כי יש להחזיר ככל האפשר את בתי החולים לביצוע פעילות אלקטיבית, שנעצרה מאז תחילת משבר הקורונה: "לעצירת הפעילות הזו כבר היה מחיר בחיי אדם, ועוד עלול להיות לה מחיר כבד בחולים שלא יאובחנו ולא יטופלו בזמן. משרד הבריאות צריך להוציא הנחיות ברורות בנושא, ובתי החולים וקופות החולים צריכים להבהיר לציבור, שהפעולות האלה נדרשות ומתבצעות תוך בטיחות מלאה".

תגיות:משרד הבריאותעפר שלחנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה