חדשות בארץ

הצעת חוק: שימוע פומבי למועמדים לבית המשפט העליון

בהצעת החוק שהגישו חברי הכנסת גדעון סער וצבי האוזר, הם קוראים לערוך שימוע פומבי למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון ולקיים את ההצבעה בבחירות חשאיות בוועדה לבחירת שופטים

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בית המשפט העליון בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

חברי הכנסת גדעון סער (הליכוד) וצבי האוזר (דרך ארץ) הניחו הבוקר (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה, הקוראת לערוך שימוע למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון.

הצעת החוק הוגשה לראשונה על ידי סער במהלך הכנסת ה- 16. על פי ההצעה, כחלק מהליך הבחירה של השופטים – המתקיים בוועדה לבחירת שופטים – ייערך שימוע פומבי למועמדים לבית המשפט העליון. הריאיון הפומבי יעסוק בעמדותיהם המשפטיות והחוקתיות של המועמדים, ובתפיסת עולמם בנוגע לשאלות צדק ומשפט ולעניין האיזון הראוי בין ערכים.

בנימוקי ההצעה נכתב, כי מטרת השימוע "לאפשר לחברי הוועדה, ולכלל הציבור, ללמוד על תפיסת היסוד של המועמדים, תפיסותיהם בכל הנוגע לסוגי השאלות העקרוניות שבית המשפט אמור לעסוק בהן, פרשנותם לחוקי היסוד הקיימים, תרומתם לתחום המשפטי בו עסקו ולעמוד על הצורך שבאיזון הראוי בין ערכים".

"יש לזכור, כי הסמכות השיפוטית של בית המשפט הולכת ומתעצמת בשנים האחרונות בין היתר 'על חשבונן' של שתי הרשויות האחרות. מידת השפעתם של שופטי בית המשפט העליון על עיצוב אופיה של מדינת ישראל רבה מאוד. על כן חשוב, שמועמד יציג את תפיסתו בדבר האיזונים בין המערכות השונות והערכים השונים".

עוד צוין בדברי ההסבר להצעת החוק, כי עריכת שימוע פומבי תאפשר "יותר שקיפות" ביחס לדעותיהם ועמדותיהם של המועמדים, ו"כך תעזור לחברי הוועדה לבחירת שופטים למנות שופטים בצורה שתאפשר לזרמים מחשבתיים שונים בחברה להשפיע על שיטת המשפט".

הצעתם של סער והאוזר כוללת תיקון נוסף בהליך הבחירה של שופטי בג"ץ, לפיו הוא ייערך בבחירות חשאיות. לדבריהם, המטרה בכך היא לאפשר לחברי הוועדה "בחירה אופטימלית משוחררת מלחצים ושיקולים לא ענייניים העלולים לפגוע בבחירה".

תגיות:גדעון סערהצעת חוקבית המשפט העליוןצבי האוזר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה