חדשות בארץ

יום הזיכרון בצל הקורונה: בתי העלמין ייסגרו בשעה 16:00

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה יחל בשעה 20:00. על רקע משבר הקורונה, הטקסים הממלכתיים ייערכו השנה ללא קהל, ובתי העלמין הצבאיים ייסגרו. הרמטכ"ל אביב כוכבי: "בשבועות האחרונים הרחובות שקטים, אך היום הדממה שונה. זו דממה המצווה עצור. עצור כדי לזכור, עצור כדי לומר למשפחות אנחנו איתכן"

בית העלמין הצבאי בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בית העלמין הצבאי בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה יחל הערב (שני) בשעה 20:00, בצפירה בת דקה שתישמע ברחבי הארץ. בשל משבר הקורונה, והחשש מהתפשטותו של הנגיף, טקסי הזיכרון הממלכתיים יתקיימו במתכונת שונה. 

הטקס הפותח את יום הזיכרון ייערך ב- 20:00 ברחבת הכותל המערבי. הוא יתקיים ללא קהל, ויועבר בשידור חי. מחר בשעה 11:00, לאחר צפירה בת שתי דקות, יחל הטקס המרכזי בהיכל הזיכרון הממלכתי הר הרצל בירושלים, אף הוא ללא קהל. בתחילת הטקס יחלוף מעל להיכל הזיכרון מטס מיוחד של חיל האוויר, במבנה חסר.

הממשלה אישרה בשבוע שעבר הגבלות על היציאה למרחב הציבורי במהלך יום הזיכרון ויום העצמאות. במסגרת ההחלטה, בתי העלמין הצבאיים ואתרי ההנצחה ייסגרו החל מהיום בשעה 16:00. המשפחות השכולות יוכלו לעלות לקברי יקיריהן עד שעה זו בלבד.

ערב יום הזיכרון תש"פ, משרד הביטחון פרסם את מספרם של חללי מערכות ישראל. משנת 1860 ועד 24 באפריל 2020 נפלו בישראל 23,816 חללים. במהלך השנה שחלפה מיום הזיכרון תשע"ט נוספו 42 חללים למניין הנופלים, ועוד 33 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

על רקע ההגבלות, המונעות את העלייה לבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון, יוקראו לראשונה בהיכל הזיכרון הממלכתי שמותיהם של 23,816 חללי מערכות ישראל על ידי חיילי כוחות הביטחון, בין השעות 10:00-7:30. כמדי שנה, יודלקו בהיכל נרות לזכר החללים.

ב- 52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי יתקיימו טקסי זיכרון סמליים ומצומצמים. בטקסים ישתתפו משמר כבוד של מספר חיילים ומפקד בכיר, רב צבאי שיישא תפילה לזכר הנופלים, קצינת נפגעים ונציג משרד הביטחון.

טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בארץ ובחו"ל יתקיים מחר בשעה 13:00 בהר הרצל בירושלים. טקס האזכרה הממלכתי לחללי המחתרות ולעולי הגרדום יתקיים בשעה 16:00 במוזיאון אסירי המחתרות בכלא עכו. גם טקסים אלו, ככל הטקסים הממלכתיים בשנה זו, יהיו ללא קהל ויועברו בשידור חי.

הרמטכ"ל אביב כוכבי פרסם הבוקר את פקודת היום לרגל יום הזיכרון, בה כתב: "בשבועות האחרונים, הרחובות שקטים ובחוץ דממה. עוד רגע ונתרגל. אך היום הדממה שונה בתכלית. זו דממה הפורצת מתוך כאב גדול, המשקף את זיכרון הלוחם שקולו נדם בין פגז לפגז, ואת זיכרון המשפחה שישבה שותקת דקות ארוכות, לאחר שקיבלה את הבשורה המרה. זו דומיה של עם שלם, אשר שכל את בניו ובנותיו במערכה המתמשכת על עצמאותו ועל ביטחונו".

"זו דממה המצווה עצור. עצור כדי לזכור, עצור כדי לומר למשפחות אנחנו איתכן, גם בימים מורכבים אלו, שבהם לא נראה אתכן פנים מול פנים", הוסיף כוכבי. "לא נראה אתכן, אבל נחוש את הצער. לא נעמוד לצדכן בטקס, אבל נעמוד לצדכן בכל מובן אחר. אנחנו עומדים בדום, מרכינים ראש וזוכרים".

בסיום הדברים כתב הרמטכ"ל: "בשם כל חיילי צה"ל ומפקדיו, אני מצדיע לנופלים, מתחייב שנעשה כל מאמץ להשיב את הבנים לגבולם, מחזק את המשפחות השכולות, מחבק אותן, ומבטיח שנעשה כל שביכולתנו על מנת להגן על מדינת ישראל ואזרחיה".

תגיות:יום הזיכרוןאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה