חדשות בארץ

עתירה לבג"ץ: "איך אוסרים על בן שאבא שלו נרצח לבכות את מותו?"

בן למשפחה שכולה הגיש עתירה דחופה לבג"ץ נגד האיסור לעלות לבתי עלמין ביום הזיכרון בעקבות תקנות החירום למניעת התפשטות נגיף הקורונה. בעתירה נכתב כי יש לקבוע דיון דחוף בנושא ולהוציא צו ביניים שיאסור על קיום הסעיף בתקנות

אם שכולה על קבר בנה בהר הרצל, 2019 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)אם שכולה על קבר בנה בהר הרצל, 2019 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

נתי סמדר, בנו של חיים סמדר הי"ד שנרצח בפיגוע התאבדות בסופרמרקט בקריית יובל בירושלים ב-2002, עתר היום (ראשון) לבג"ץ נגד האיסור לעלות לבתי עלמין ביום הזיכרון בעקבות תקנות החירום למניעת התפשטות נגיף הקורונה. בעתירה הדחופה, שהוגשה על ידי עו"ד איתמר בן גביר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, טוען סמדר כי בשל היותה של הכנסת מכהנת אין בידי הממשלה את הסמכות לאשר את התקנות. עוד נטען כי איסור כניסת משפחות שכולות לבתי העלמין הינו פגיעה לא מידתית וב"קשר לא רציונלי בין האינטרס לשמור על בריאות העם לבין החובה לאפשר למשפחות השכולות לכבד את זכרם של יקיריהם".

לפי העותר, על בית המשפט לבטל את תקנות החירום או לכל הפחות להחריג את המשפחות הגרעיניות של החללים. "היחס בין התועלת הטמונה בתקנה לבין החומרה בהגבלות אינו יחס מאוזן, והפגיעה במשפחות שכולות לעלות לקברי יקיריהן תגרום נזק בלתי הפיך שרק משפחה שכולה מסוגלת להבין אותו", נכתב. סמדר דרש לקבוע דיון דחוף בנושא ולהוציא צו ביניים שיאסור על קיום הסעיף בתקנות.

בשבוע שעבר אישרה הממשלה את התקנות החדשות ליום הזיכרון ויום העצמאות, במסגרתן, מיום שני - ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה - בשעה 16:00 ועד צאת יום הזיכרון ביום שלישי – ייאסרו ביקורים בבתי עלמין ובאתרי הנצחה.

העותר הדגיש כי הוא מכיר בחשיבותה של בריאות העם, וכי "יש לנקוט אמצעים סבירים ומידתיים כדי להקפיד על הבריאות ולשמור פן נגיף הקורונה ימשיך לפגוע", אולם "האמצעי שנבחר פוגע פגיעה ברורה במשפחות שכולות, בנרצחים שמסרו נפשם כדי שנוכל לחיות ובחיים המבקשים לכבד את אותם נרצחים. תוספת ההגבלות ליום הזיכרון אינה מצדיקה את הפגיעה החוקתית".

סנגורו, עו"ד איתמר בן גביר, מסר: "מעבר לכך שאין לממשלה סמכות לחוקק תקנות כשיש כנסת מכהנת והיה צריך להביא אותן לאישורה, התקנה שאוסרת על משפחות שכולות לבקר את קברי יקיריהן היא תקנה מבישה, אומללה שאין לה שום מקום במדינת ישראל ולא במדינה דמוקרטית.

"איך אוסרים על בן שאבא שלו נרצח לבכות את מותו, בשעה שכל עם ישראל יכול להסתובב במרכולים, לקנות מוצרי אופטיקה וחשמל, ללכת לאיקאה ולהשתתף בהפגנות? זו החלטה אבסורדית, לא הגיונית ולא חוקית", הוסיף עו"ד בן גביר.

אביו של העותר, חיים סמדר, נרצח ב-29 במרץ 2002 על ידי המחבלת איאת אל-אח'רס בפתח הסופרמרקט בשכונת קרית יובל. סמדר, שעבד במקום כקצין ביטחון, חשד במחבלת שהתריעה על כוונותיה בפני שתי נשים ערביות שיצאו מהחנות. במהלך מאבקו בה פוצצה המחבלת את עצמה והוא נרצח. הודות לו, חייהם של עשרות אנשים ניצלו.

תגיות:יום הזיכרוןשכולנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה