חדשות בארץ

שרת המשפטים לשעבר: "לא עושים שינוי משטרי בשבוע. יכול להיות שנהיה באופוזיציה"

שקד הדגישה כי מפלגתה "עדיין לא חלק מהקואליציה ויכול להיות שנהיה באופוזיציה", אולם "מה שאני אגיד רלוונטי בכל מצב". לדבריה, הסיבה לכך שיש להגדיר את תנאי ההסכם בהוראת שעה ולא בחקיקה קבועה, נובעת מכך ש"לא נתניהו ולא גנץ ירצו בעתיד, בקדנציות הבאות שמישהו יסחט אותם וירצה להיות ראש ממשלה חלופי"

שקד ונתניהו במליאת הכנסת, ב-2016 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שקד ונתניהו במליאת הכנסת, ב-2016 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר ימינה, ח"כ איילת שקד, מתחה היום (ראשון) ביקורת נוקבת על ההסכם הקואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ, במסגרתו נתניהו יכהן כראש ממשלה בשנה וחצי הראשונות, ולאחר מכן גנץ יחליפו. שקד, לשעבר שרת המשפטים, אמרה בדיון בוועדת הכנסת כי אם ההסכם הוא מחויב המציאות בשל אילוצים פוליטיים, "אז זה חייב להיות בהוראת שעה ולא בחוק קבוע".

שקד הדגישה כי מפלגתה "עדיין לא חלק מהקואליציה ויכול להיות שנהיה באופוזיציה", אולם "מה שאני אגיד רלוונטי בכל מצב". לדבריה, הסיבה לכך שיש להגדיר את תנאי ההסכם בהוראת שעה ולא בחקיקה קבועה, נובעת מכך ש"לא נתניהו ולא גנץ ירצו בעתיד, בקדנציות הבאות שמישהו יסחט אותם וירצה להיות ראש ממשלה חלופי". עוד הוסיפה כי ההסכם הקואליציוני "לא בריא במציאות הפוליטית שלנו".

הצעה נוספת שהעלתה שקד בוועדה לצד חקיקת החוק בהוראת שעה נוגעת לכמות התומכים שנדרשים כדי לבטל את החוק לביטול חוק יסוד: הממשלה, המסדיר את מינויו של ראש הממשלה החלופי. בהסכם הקואליציוני נקבע כי לביטולו יידרש רוב מיוחד של 75 חברי כנסת, וקידומו אושר כבר ביום חמישי בקריאה טרומית. שקד אמרה כי בשל העובדה כי חוק יסוד: הכנסת מסמיך את חבריה לבטל או לאשר חוקים ברוב רגיל של 61, הרי שגם בחוק זה אין סיבה להחריגו. "בעולם המשפט שלנו אין חוק שלא ניתן לשנות ברוב של 61. גם הסעיפים המשוריינים, ניתן לבטל את השריון שלהם ב 61", אמרה.

לפיד במחאת הדגלים השחורים בתל אביב, בשבוע שעבר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)לפיד במחאת הדגלים השחורים בתל אביב, בשבוע שעבר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

על פי ההסכם הקואליציוני, בתוך שבועיים יחוקק חוק שממלא מקום ראש הממשלה יוכל להמשיך בתפקידו גם אם יש נגדו כתב אישום, וכי אם הממשלה תפוזר בשנה וחצי הראשונות, תחת כהונת נתניהו, ימונה גנץ לראש הממשלה באופן מיידי.

במהלך הדיון הראשון הבוקר של הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה (ממשלת חילופים) בראשות חבר הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן), הציג יו"ר הוועדה את סדרי הדיון בהצעת החוק. הוועדה הוקמה כדי להכין את חוק יסוד הממשלה החדש, שאושר ביום חמישי בקריאה טרומית, והיא תדון ב"חקיקת הרוטציה" לשם הכנתה לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית.

הדיון בוועדה החל בסערה כשחברי האופוזיציה המסתמנת תקפו את פרק הזמן הקצר העומד לרשות הוועדה לצורך קידום החוק, וטענו כי לצד "המחטף", ישנם קשיים חוקתיים בהצעת החוק. חבר הכנסת יאיר לפיד, יו"ר האופוזציה המיועד (יש עתיד-תל"ם) אמר במהלך הדיון כי "יש פה חבילת חקיקה שמשנה את תולדות הדמוקרטיה הישראלית, ואין פה אף אדם שבאמת מבין לא בחוקי יסוד, לא בהליך פרלמנטרי, שום דבר". לדבריו, כחול לבן נמצאים במצב שיש להם אפס השפעה, וכשותפה זוטרה בממשלת נתניהו החמישית. "הם יהיו חתומים על ריסוק הדמוקרטיה הישראלית", אמר לפיד.

תגיות:יאיר לפידבני גנץאיילת שקד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה