חדשות בריאות

ההקלות במשק נכנסו לתוקף, סגר על שכונות בבית שמש ונתיבות

התקנות, שאושרו בממשלה על מנת להחזיר בהדרגה את המשק לפעילות, נכנסו לתוקף, ויאפשרו את פתיחתם של מרבית העסקים בכפוף לכללי זהירות. במספר אזורים בבית שמש ונתיבות הוטל סגר, במטרה למנוע את התפשטות נגיף הקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות לציבור: "אל תהיו שאננים"

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

תקנות שעת החירום, הקובעות הקלות נוספות במשק, נכנסו הלילה (בין מוצאי שבת לראשון) בחצות לתוקף. ההקלות, שאושרו שלשום על ידי הממשלה, יחולו עד ה- 3 במאי, כשלאחר מכן תיבחן האפשרות למתן הקלות נוספות בהתאם להמשך הירידה בהיקפי התחלואה. מנגד, ההכרזה על אזורים בערים נתיבות ובית שמש כ"אזור מוגבל" נכנסה לתוקף הבוקר בשעה 6:00.

ההקלות במשק הישראלי נועדו להחזירו בהדרגה לשגרה, על רקע משבר הקורונה. על פי התקנות החדשות, מותרת פתיחת חנויות במרחב הציבורי, למעט קניונים סגורים. כמו כן, אישרו השרים מכירת מזון במסעדות ללא ישיבה ("טייק אווי"), וכן פתיחת מספרות ומכוני יופי וקוסמטיקה. פעילות העסקים תתנהל בכפוף לתנאים שנקבעו בתקנות, לשם שמירה על בריאות הציבור.

 

איסוף אוכל ממסעדות – הכללים

* במסעדה לא יהיו מקומות ישיבה.

* בדלפק העסק תימצא מחיצה למניעת העברת רסס בין המוכר ללקוח.

* המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות.

* תהיה הקפדה על 2 מטרים בין הנמצאים במקום. תהיה הקפדה על כללי ההיגיינה, לרבות חיטוי משטחים. העובדים במסעדה יעטו כפפות ויחבשו מסיכה.

* ויסות כניסת המבקרים, כך שבכל עת לא ישהו במקום יותר מ- 2 לקוחות לכל קופה רושמת. בבית עסק שגודלו מעל 100 מ"ר, לא ישהו מעל 4 לקוחות לכל קופה. כמו כן, יותקן שלט לעניין שמירה על מרחק בין האנשים ומספר לקוחות מותר בבית האוכל.

 

פתיחת חנויות – הכללים

* בעל העסק או החנות יגיש לרשות המקומית, לפני תחילת הפעלת החנות, הצהרה חתומה לפיה יעמוד בתנאים המפורטים.

* המחזיק או המפעיל של החנות יסדיר, ככל הניתן, ביצוע מדידת חום לנכנסים לעסק ויתשאל את הנכנסים לגבי סימני מחלה.

* המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות. ימונה עובד אחראי על ענייני קורונה. תותקן מחיצה למניעת העברת רסס בין המוכר ללקוח. מפעיל המקום יקפיד על שמירת כללי היגיינה, לרבות הקפדה על חיטוי משטחים. יישמר מרחק של 2 מטרים לפחות בין השוהים בחנות, וכן תהיה הקפדה על מניעת התקהלות בכניסה לחנות.

* יסומנו מקומות לעמידת לקוחות במקום המיועד לתור לקופה, על מנת לשמור על המרחק בין האנשים. 

* ייעשה ויסות כניסת מבקרים, כך שבכל עת לא ישהו במקום יותר מ- 2 לקוחות לכל קופה רושמת. בבית עסק שגודלו מעל 100 מ"ר, לא ישהו מעל 4 לקוחות לכל קופה. יוצב שלט לעניין שמירה על המרחק בין האנשים ומספר הלקוחות המותר. המפעיל של המקום יקבע ויפעיל מנגנון להגבלת נכנסים לחנות.

 

פתיחת מספרות ומכוני קוסמטיקה – הכללים

* בעל העסק יגיש הצהרה על עמידה בתנאים לרשות המקומית.

* בעל העסק יסדיר, ככל הניתן, ביצוע מדידת חום לנכנסים לעסק, ויתשאל את הנכנסים לגבי סימני מחלה.

* המעסיק ישבץ קבוצות עובדים במשמרות נפרדות. תהיה הקפדה על שמירת כללי ההיגיינה, לרבות הקפדה על חיטוי משטחים, חיטוי הכלים הכיסא, וכן כביסה של מגבות וחלוקים בין לקוח ללקוח.

* בעת הטיפול בלקוח יעטה העובד במספרה כפפות, ויחליפן בין לקוח ללקוח. עליו לחבוש מסיכה ומגן פנים, בנוסף למסיכה המכסה את העיניים.

* שמירת מרחק של 2 מטרים בין השוהים במספרה, והצבת שלט לעניין זה.

* ויסות כניסת הלקוחות למספרה, כך שבכל עת לא ישהו בתוך העסק לקוחות ביחס של יותר מ- 2 לקוחות לכל ספר. בנוסף, בכל עת לא ישהו בעסק יותר מ- 4 לקוחות סך הכל, בעסק שגודלו מעל 75 מ"ר – לא יותר מ- 6 לקוחות, ובעסק מעל 100 מ"ר – לא יותר מ- 8 לקוחות. יוצב שילוט במיקום בולט לעניין מספר הלקוחות המותר בעסק, וייקבע מנגנון להגבלת מספר הנכנסים למקום.

 

קנס למפרי חובת חבישת מסכות – החל מהפעם הראשונה 

בישיבת הממשלה הוחלט להשאיר בתוקף את חובת חבישת המסכות במרחב הציבורי. חובה זו תחול מגיל 7 ומעלה, למעט מי שעוסק בספורט או מי שיש לו סיבה רפואית ומחזיק באישור על כך. מי שייתפס ללא מסכה – ייקנס ב- 200 שקלים כבר בפעם הראשונה, ללא אזהרה מוקדמת.

במקביל, החליטו השרים להגביר את האכיפה, במטרה לשמור על בריאות הציבור. לשם כך, לרשימת הגורמים המוסמכים לאכוף את התקנות נוספו מפקחים שהוסמכו על ידי מנהל רשות הטבע והגנים.

למפקחים ברשויות המקומיות יוקנו סמכויות לאכוף את הכללים הקבועים בתקנות, לרבות אכיפה בחנויות על בעל חנות שלא להכניס אדם שאינו חובש מסיכה. עסק שיפר את הכללים חשוף לקנס של 2,000 שקלים.

משרד הבריאות קרא לציבור להמשיך ולשמור על ההנחיות והוראות התקנות: "שותפות הציבור תאפשר את המשך קיום השגרה בצל הקורונה", נאמר בהודעת המשרד.


מנכ"ל משרד הבריאות: "אל תהיו שאננים"

בצל ההקלות במשק, הזהיר אמש מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, את הציבור מפני שאננות. "אנחנו מגבירים את החזרה לשגרה בצל הקורונה", כתב בפייסבוק. "כמו תמיד – היכולת שלנו להצליח גם בשלב החדש תלויה רק בנו. אם נקפיד על 3 הכללים – מסכות, מרחק והיגיינה – אני מאמין שנצליח לשלב שגרה ומניעת התפשטות המחלה".

"אל תהיו שאננים", הוסיף בר סימן טוב. "אני שומע את הקולות שאומרים שהגזמנו, אך תסתכלו סביב. בלגיה, מדינה דומה לישראל בגודל סופרת כמעט 7,000 מתים. מדינת ניו יורק, פי שניים מישראל בערך, עברה את ה- 21,700 מתים, ויש עוד דוגמאות רבות. לשמחתנו, זה לא המצב בישראל, וזה בעיקר הודות להקפדה של כולנו על הכללים. אך הסכנה לא חלפה. לא להתפרצות מחודשת עכשיו ולא לגל שני במועד מאוחר יותר, אולי בחורף".

"אני מאמין שהממשלה תחליט על החזרת עוד פעילויות בימים ובשבועות הקרובים. השבוע אנו נקיים במשרד הבריאות שיח מקצועי על שגרה לצד קורונה עם מספר משרדי ממשלה, ובהם עם משרד החינוך. עם זאת, החזרה צריכה להיות זהירה ובטוחה, כדי שנימנע ממצב בו יהיה צורך להוריד את רמת הפעילות שוב. תקשיבו גם לאנגלה מרקל, שמחזירה גם היא את גרמניה לאט ובזהירות. אנחנו בקשר עם מדינות רבות, לומדים וחושבים יחד על חזרה בטוחה לשגרה. אנחנו גם עוקבים אחרי סינגפור, מדינה שמתמודדת היטב עם הקורונה אך חווה בימים האחרונים התפרצות שניה קשה".

בר סימן טוב ציין, כי הוא מבין את "השיח הציבורי הער" ואת הביקורת המכוונת גם כלפיו באופן אישי. הוא הדגיש, כי "הדבר החשוב כעת הוא להמשיך את ההתמודדות הלאומית עם הקורונה טוב כפי שעשינו עד כה. תשמרו על הכללים ונמשיך להצליח".

 

סגר על אזורים בנתיבות ובית שמש

במקביל להקלות במשק, אישרה ועדת השרים להגדרת "אזור מוגבל" להכריז על אזורים בערים נתיבות ובית שמש ב"אזור מוגבל". בנתיבות נכללו בהכרזה השכונות נטעים ושלום בונייך, וכן הרחובות חזני, צבאן, הצאלה, ברוש, ביל"ו וגרשונוביץ. בבית שמש הוכרזו השכונות נחלה ומנוחה וקריית בית שמש ב' כ"אזור מוגבל". תנועת הנכנסים והיוצאים מאזורים אלו תוגבל על מנת למנוע התפשטות נגיף הקורונה.

ההכרזה נכנסה, כאמור, הבוקר לתוקף, ותימשך עד ליום שישי בשעה 6:00. במהלך ימים אלו, משרד הביטחון באמצעות פיקוד העורף יבטיח קיום אספקה קיומית של מזון, מצרכים ושירותים קיומיים וסיוע לאוכלוסייה בתוך האזור. משרדי הפנים והאוצר יפעלו לתת מענה וסיוע לאוכלוסיות באזורים אלו.

תגיות:הקלותנגיף הקורונהמשה בר סימן טוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה