חדשות בעולם

בעקבות שיגור הלוויין: פומפאו גינה את איראן

גורמים רשמיים בארצות הברית סירבו לאשר את טענתם של משמרות המהפכה האיראניים, כי שיגור הלוויין "נור" הוכתר בהצלחה, אולם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר כי מדובר בהפרה של החלטת מועצת הביטחון. הנשיא טראמפ שיגר אזהרה לאיראן: "נשמיד כל ספינת קרב איראנית, שתטריד את ספינותינו בים"

פומפאו (תמונה: שאטרסטוק)פומפאו (תמונה: שאטרסטוק)
אא

(הטלוויזיה האיראנית)

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, גינה אמש (רביעי) את איראן על שיגור הלוויין הצבאי לחלל. משמרות המהפכה האיראניים טענו, כי שיגורו של הלוויין הוכתר בהצלחה, וכי הוא נכנס למסלול בחלל, בגובה של 425 ק"מ מעל פני כדור הארץ. בממשל האמריקני סירבו לאשר באופן רשמי את הטענות, אולם פומפאו אמר לכתבים כי איראן הפרה את החלטת מועצת הביטחון, וכי עליה לתת את הדין על כך.

הלוויין מתוצרת איראנית, המכונה "נור-1", שוגר באמצעות משגר העונה לשם "קאסד". השיגור התבצע מהאזור המדברי במרכז איראן. מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר: "אנחנו יכולים לצפות כעת בעולם מהחלל. השיגור המוצלח של הלוויין מקנה מימד חדש ליכולות ההגנה של איראן. המשמרות הפכו למעצמת חלל".

שיגור הלוויין בוצע באופן סמלי ביום השנה לייסוד המשמרות, כשברקע ממשיכה לשרור מתיחות עזה בין ארצות הברית ואיראן. על אף אזהרותיו של ממשל טראמפ, איראן ניסתה בעבר מספר פעמים לשגר לוויינים לחלל – האחרון שבהם בחודש פברואר – אך השיגורים נכשלו. בארצות הברית סבורים, כי ניסיונות השיגור מהווים מסווה לשאיפתה של איראן לקדם את תוכניתה לפיתוח טילים בליסטיים ארוכי טווח, וכי בכך היא מפרה את החלטת מועצת הביטחון 2231 מיולי 2015. טהראן מצדה מכחישה, וטוענת כי תוכנית החלל שלה נועדה אך ורק לצורכי שלום.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר לאיראן אזהרה כשכתב אתמול בטוויטר: "הוריתי לחיל הים האמריקני לירות ולהשמיד כל ספינת קרב איראנית, אם זו תטריד את ספינותינו בים". עם זאת, בתדרוך לכתבים בבית הלבן, הבהיר טראמפ כי הצבא לא ישנה את הוראות הפתיחה באש שלו: "אנחנו מכוסים 100%". סגן מזכיר ההגנה, דייויד נורקוויסט, ציין כי דבריו של הנשיא היוו "אזהרה חשובה", שנועדה להבהיר לאיראן כי הכוחות האמריקניים שומרים על זכותם להגנה עצמית.

אזהרתו של טראמפ באה על רקע התקרית שהתרחשה, מוקדם יותר החודש, במימי המפרץ הפרסי. הצבא האמריקני מסר, כי 11 כלי שיט של משמרות המהפכה התקרבו בצורה "מסוכנת ופרובוקטיבית" לספינות של הצי האמריקני. כלי השיט האיראניים הגיעו למרחק של 9 מטרים בלבד מאחת מספינות הצי.

תגיות:איראןארצות הבריתדונלד טראמפלווייןמייק פומפאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה