חדשות בארץ

מהלילה: יופסק האיכון המשטרתי על מחויבי בידוד

הצעת החוק הייתה אמורה להעניק למשטרה סמכות מיוחדת לבצע בכל יום 500 איכונים. כעת, משהחליטה הממשלה שלא להמשיך את הדיונים בוועדת החוץ והביטחון והעדיפה להקפיא את החוק, היא תמשיך לאכוף את בידודם של מחויבי בידוד רק באמצעות ביקורי פתע וכדומה. יו"ר ועדת החוץ והביטחון: לא יכול להתעלם מהממשלה שהניחה את הצעת החוק והיא רוצה זמן לבחון חלופות

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אא

בעקבות הקשיים המשפטים הרבים שהתגלו במהלך הדיונים בוועדת החוץ והביטחון השבוע, הממשלה החליטה היום (רביעי) להקפיא את הצעת החוק שנועדה להסמיך את המשטרה לבצע מעקב דיגיטלי אחר אזרחים שהונחו לשהות בבידוד בשל חשד להידבקות בנגיף הקורונה. בעקבות כך, החל מהלילה לא יתאפשר למשטרה לאכן טלפונים, אותם עשתה עד כה מתוקף תקנות החירום שיפוגו היום.

הצעת החוק הייתה אמורה להעניק למשטרה סמכות מיוחדת לבצע בכל יום 500 איכונים. כעת, משנלקח ממנה אפשרות זו, היא תמשיך לאכוף את בידודם של מחויבי בידוד באמצעות ביקורי פתע וכדומה. במצב שגרה מתבצע איכון סלולרי רק באמצעות צו בית משפט פרטני לכל בקשה ובקשה, אולם נציגי הממשלה בוועדת החוץ והביטחון נימקו כי מדובר במצב חריג ובגינו על הוועדה לדאוג בהקדם להעברת החוק להצבעה שנייה ושלישית במליאה. בוועדה, לעומת זאת, ביקשו לצמצם את סמכות המשטרה למעקב אחרי מבודדים, ואתמול היא השלימה שלושה ימים של ישיבות ממושכות בהצעת חוק סדר הדין הפלילי, סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת לקריאה שנייה ושלישית. יו"ר הוועדה, ח"כ גבי אשכנזי, דרש להכניס שינויים רבים בהצעת החוק, והציע לבצע את האיכונים רק לחולים מאומתים שנמצאים בבידוד בית ולא על כל החייבים בבידוד בית שאינם חולים.

אשכנזי, בפברואר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)אשכנזי, בפברואר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אשכנזי סיפר היום כי פנה אליו שר המשפטים אמיר אוחנה, "לנוכח הבעיות והפערים שעלו בארבעה דיוני הוועדה אני חושב שיש הבנה והכרה בנקודות שהוועדה העלתה", וביקש "פסק זמן" שההצעה תישאר על שולחן הוועדה עד שתהיינה תשובות לדברים. ח"כ אלי אבידר טען שאין צורך בהקפאת ההצעה. "אני חושב שזו טעות. אנחנו מבינים את המהות ואת הצרכים וצריך לדון בחוק עכשיו ולהצביע, או לפסול או לדון בהסתייגויות. זה שמשאירים זה אומר שנתקע את זה. צריך דיון והצבעה. יש לנו לפחות 10 הסתייגויות. השר אוחנה רוצה ברגע אחד פתאום כשנוח לו להעביר ואז מה נעשה? התשובה היא לא".

אשכנזי הגיב: "לולא עבודת הוועדה היינו שוגים פעם נוספת. אני לא יכול להתעלם מהממשלה שהניחה את הצעת החוק והיא רוצה זמן לבחון חלופות. ההחלטה מאוזנת, היא לא תתחיל הכול מהתחלה והעבודה לא תושלך לטמיון. אין דבר פסול בזה שמי שהניח את החקיקה רוצה לבחון מסלול מחדש".

לפי נתונים רשמיים של המשטרה, עד כה נערכו 7,228 איכונים לחייבים בבידוד ורק כ-4% אחוז מהם נחשדו בהפרה. לדברי אשכנזי, הנתונים הבדיקה מתייחסת רק ל-20% מסך מחויבי הבידוד שדיווחו על כך בעצמם למשרד הבריאות. ומשכך, לדבריו, ניתן להעריך ש-1% בלבד מכלל החייבים בבידוד מפרים את ההוראות.

במשטרה מסרו אחר הצהריים כי מאז תחילת המאבק בנגיף ועד כה, נפתחו 204 חקירות בחשד להפרת בידוד, הפרת הוראה חוקית והפצת מחלה וכן 51 חקירות נוספות בעקבות חשד להפצת הודעות כזב. עד כה נבדקו למעלה מ-104,000 חייבי בידוד וכן 11,212 חולי קורונה מאומתים השוהים בבתיהם. כמו כן נסגרו עד כה 141 בתי עסק שהפרו את התקנות ונרשמו במהלך היממה האחרונה 1,133 דו"חות בגין הפרות (בסה"כ למעלה מ-46,500 מאז תחילת האכיפה).

תגיות:גבי אשכנזיאיכון סלולרימשטרת ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה