כתבות מגזין

צבי יחזקאלי על מדינות ערב: "מחפשות את מי להאשים בקורונה"

ההכחשה של המדינות הדיקטטוריות, הסיוט של עזה וההידבקות ההמונית באיראן. הפרשן צבי יחזקאלי מסביר מה חוות מדינות ערב בתקופת הקורונה. ומהי הסוגיה ה"דתית" שניצבת בפני עיראק כלפי חיסון שיפותח בישראל?

צבי יחזקאלי (צילום: יח''צ)צבי יחזקאלי (צילום: יח''צ)
אא

"אפשר לחלק את העולם הערבי לשלושה חלקים: מדינות שמתמודדות עם הקורונה, כמו סעודיה ושאר מדינות המפרץ, מדינות שמנסות להדחיק את הקורונה, כמו מצרים, סוריה ומדינות המגרב, ומדינה אחת שניסתה להדחיק אבל המגפה התפרצה בה בממדים מבהילים -איראן".

החלוקה הזאת היא של צבי יחזקאלי, ראש תחום ערבים בחדשות 13. יחזקאלי מסביר את הרציונל שמאחוריה: "השאלה היא עד כמה השלטון מפחד שהמגפה תזעזע ותפגע בו", הוא אומר. "שלטון שבטוח בעצמו מישיר מבט ומתמודד עם הקורונה. אחרים מנסים להתכחש ולהרוויח זמן".

 

"לא סתם פרסמו שהבדיקות הגיעו בתיווך סעודיה"

יחזקאלי טוען שהמספרים שמפרסמות רוב מדינות ערב מעוררים אצלו ספק גדול. "על מדינות כמו ירדן, מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, תימן, עיראק וכל מדינות המגרב, אני יכול לומר כמעט בוודאות שהן לא מדווחות את המספרים הנכונים", הוא טוען.

הדוגמה אולי הטובה ביותר למדינות מתכחשות היא סוריה. "כגודל הדיקטטורה כך גודל ההכחשה", אומר יחזקאלי. "הם טוענים שאין שם קורונה, ואנחנו יודעים שזה לא נכון. השלטון יודע שאם הוא יודה שיש קורונה, הוא יצטרך לטפל בחולים – ואין לו יכולת. קחו לדוגמה את סוריה שנמצאת כבר תשע שנים במלחמה עקובה מדם, עם 800 אלף הרוגים ו-11 מיליון פליטים. רק בחודשיים האחרונים הפכו עוד מיליון אזרחים לפליטים באזור אידליב – וראינו אותם קופאים למוות ונקברים בקברי אחים. שלטון אסד שנלחם על חייו לא יכול לטפל בקורונה. הם מפציצים בתי חולים, כך שאין היכן לטפל בנדבקים. רק מי שיש לו כסף והוא מקורב לשלטון זוכה בסוריה לטיפול רפואי".

לעומת המדינות המכחישות, מדינות המפרץ נמצאות לדבריו במצב אחר לגמרי. "ראשית, יש שם פחות נדבקים. שנית, הן מסתייעות במערב בכלל ובישראל בפרט. מה שבטוח זה שהדרך שבה ישראל מתמודדת עם הקורונה, והעובדה שראש הממשלה מוביל פה את המאבק, מרשימות מאוד את מדינות ערב.

"יש שיתוף פעולה חשאי בין מדינות המפרץ לישראל בידע על המחלה ובאופן הפעלת המערכות", טוען יחזקאלי. "אני מניח שלא סתם פרסמו בתקשורת הזרה כי המוסד הביא את ערכות הבדיקה בתיווך של סעודיה דרך מדינות המפרץ".

יחזקאלי סבור שהיקף ההסכמה של מדינות ערב להסתייע בישראל תעיד על הבנתן את חומרת מצבן. "בעיראק, לדוגמה, התעורר דיון דתי: בהנחה שהיהודים ימצאו חיסון לקורונה, האם מותר להשתמש בו? בהתחלה אמרו 'מה פתאום', אבל היום הם כבר אומרים – אם יהיה חיסון כזה, נקנה אותו בכל כסף שבעולם".

 

הסיוט של עזה

נתקרב גאוגרפית, לעזה. "חמאס יודע שאם הקורונה תתפרץ, הוא לא יוכל לשלוט ברצועה", מסביר יחזקאלי. "זה שלטון שמחזיק את עצמו בכוח הזרוע. כמה הם יוכלו לסבול אזרחים שמתדפקים על דלתותיהם כדי לבקש סיוע, מכונות הנשמה ותרופות? חמאס לא בנוי לזה, ולכן הוא מנסה לעשות הכל כדי למנוע זאת. לכן הם בנו מתקני בידוד בצפון ובדרום, ואפילו שמו מפקדים בחמאס בתוך בידוד. רוב המשאבים של שלטון חמאס תמיד היו מופנים לבניין הכוח. זו הפעם הראשונה זה עשור שהמלט שיש לחמאס לא מופנה למנהרות אלא לבניית מתקני בידוד. עצם קיומו של גורם שמסיט את תשומת הלב מבניין הכוח להתמודדות אחרת – מראה שהכוח שלהם יורד.

"לפי הצעדים שישראל נוקטת, נראה שהיא בחרה שלא לתת לקורונה להתפרץ בעזה. מיטוט חמאס בדרך הזאת הוא לא אינטרס ישראלי, כי כל שלטון פלשתיני ישמח לקרוס הומניטרית לידיים שלנו. הפלשתינים לא מפספסים הזדמנות להאשים את ה'כיבוש' בכל דבר שזז".

באשר לרשות הפלשתינית, יחזקאלי אומר שהיא פועלת לפי ההנחיות הישראליות. "אבו מאזן נמצא בסוג של בידוד. הוא בקבוצת הסיכון הכי גדולה – בן 84, אחרי פעמיים סרטן ועוד מעשן. הוא לא מדבר לאזרחיו במסיבות עיתונאים.

"הרשות מנהלת הכל לפי התוכנית הישראלית. ישראל מבינה שקורונה ברשות תזלוג גם לישראל, והרשות היא לא באמת יחידה נפרדת שיכולה להחליט על הנחיות אחרות. מאה אלף פועלים עובדים במדינת ישראל, והם צריכים לעבור בדיקות בריאות בכל פעם כדי להיכנס. אז גם מהבחינה הזאת הם מעדיפים לשמור על ההנחיות שלנו – כדי לקבל משכורת ועוד באזור יותר סטרילי".

 

איראן כמוקד עולמי

אם בצמרת ההתמודדות עם הקורונה במדינות הערביות עומדות מדינות המפרץ, ואחריהן בסולם עומדות מצרים, מדינות המגרב ועד לסוריה, ברור לכול מיהי המדינה שניצבת על השלב התחתון בסולם – איראן.

"איראן היום היא אחד המוקדים העולמיים של התפרצות המגפה", אומר יחזקאלי ומציב אותה בשורה אחת עם סין ואיטליה. "הוושינגטון פוסט הביא לאחרונה תמונות של קברי אחים בעיר קום. יש תמונות של אנשים שמתמוטטים בפתחי בתי חולים ואפילו לא אוספים אותם. האזרחים מבינים שאם לא ינקטו יוזמה בעצמם – השלטון לא יוכל לעזור להם".

אחד הדברים החידתיים הוא העובדה שבאיראן המגפה מתפרצת באופן מהיר וקטלני דווקא בקרב בכירי המפלגה השלטת. "חברי פרלמנט, וכן עוזרים של חמינאי ושל רוחאני, נדבקו", מספר יחזקאלי. "מאות מבכירי השלטון מתו בחודשים האחרונים. אנשי דת שלפני שבועיים נשאו דרשות על כך שהקורונה היא נקמה של אללה, נקברים עכשיו בקברי אחים בבתי קברות סטריליים".

איך מסבירים את זה שהקורונה פוגעת דווקא בבכירי המשטר?

"אחד ההסברים הוא כזה: לאיראן יש קשרים ענפים עם סין, ובמסגרתם סטודנטים איראנים רבים הולכים ללמוד בסין. הסטודנטים חזרו לאיראן עם פרוץ המגפה, וכנראה הביאו את הנגיף איתם.

"באיראן אין לכולם פריווילגיה ללמוד בסין, אלא רק למי שקשור לשלטון או מתוגמל מהשלטון. הפריווילגים הביאו את הקורונה לצמרת השלטון".

באיראן כמובן מעדיפים להיתלות בתיאוריות קונספירציה. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, טען כי ייתכן שיש אמת בתיאוריה שארצות הברית עומדת מאחורי הפצת הנגיף בעולם. הוא צוטט טוען ש"הווירוס הונדס ספציפית לאיראן באמצעות שימוש במידע גנטי על העם האיראני, שהאמריקנים השיגו בכל מיני דרכים".

"השלטון האיראני בהיסטריה של ממש", אומר יחזקאלי. "לא בגלל שאנשים נקטלים, הרי השלטון הזה מייצב את עצמו על דם אזרחיו במנגנון מרושע שאין אפילו בדעאש; הם בהיסטריה מפני שהם יודעים שהתפרצות הקורונה היא מכת מוות לשלטון.

"הקורונה היא אחד האיומים הכי משמעותיים לשלטון האיראני אי-פעם. כל תנועות המחאה שהיו הן כאין וכאפס לעומת הפוטנציאל של הקורונה. הסנקציות אמנם יעילות, אך הן מחסלות את המשטר לאט; הקורונה מחסלת אותו מהר.

"עד לעת האחרונה האיראנים התעקשו שלא לסגור את השווקים ואת הקניונים. הם יודעים שאם תנועת הכלכלה בין האזרחים תיפסק – זה יהיה המסמר האחרון בארון הקבורה של המשטר.

"אם מישהו חושב לתקוף באיראן", מסכם יחזקאלי, "עכשיו זה הזמן".

(צילום: yaakov Naumi /Flash90)(צילום: yaakov Naumi /Flash90)

 

הייחודיות של עם ישראל

לסיום, יחזקאלי מסב את תשומת ליבנו להבדל שבין ישראל לעמי ערב והמדינות המוסלמיות. "אני מתבונן על המנהיגים הדתיים במדינות המוסלמיות, וזה מרתק", הוא אומר. "אוכלוסיות שלמות שבמצוקה נושאות אליהם עיניים, אבל הם לא מעודדים אותם לתיקון רוחני. לא שמעתי מהשייח'ים מילה אחת של חשבון נפש או ניסיון להבין מה אללה רוצה מאתנו. הם עסוקים בהאשמות – 'הקורונה הגיעה בגלל שהסיני דיכאו את האויגורים' (בני מיעוטים החיים בסין שרובם מוסלמים, ר"א) או 'בגלל שהאמריקנים דיכאו את האיראנים'.

"הבעיה הגדולה במנטליות הזאת של האשמת האחר, היא שבגללה העולם הערבי נמנע מלגלות אחריות ולעשות צעדים שיפעלו לטובתו. במשך שנים העולם הערבי לא לוקח אחריות על גורלו וטוען כי 'היַהוד אשמים בכל דבר'. לכן בשנים האחרונות הוא מתמוטט".

בהשוואה אליהן, אומר יחזקאלי, מתגלה הייחודיות של עם ישראל. "תראה מה זה עם ישראל", הוא אומר בהתרגשות. "יהודי לא יכול שלא לשאול את עצמו – איך זה נוגע לי.

"בשבת הראשונה בה היו ההגבלות בישראל, כולם דיברו על הזכות המיוחדת. כמה אנשים שלא שמרו שבת מימיהם סיפרו לי שהם שמרו השבת בדרך זו או אחרת, באופן שממש האיר להם. זה דבר מדהים. ההתבוננות שאנשים עושים עכשיו בזמן שהם סגורים בבית, מתוך רצון לתקן ולהשתפר – זו תכונה ישראלית-יהודית.

"יכול להיות שהקורונה הזאת היא מכתב מהשמיים, שאומר לנו – חבר'ה, תפסיקו להישען על כל הדברים שאתם נשענים עליהם, ותתחילו מחדש. עם ישראל רוצה את ה', אז בואו נתחיל להתקרב".

פורסם ב"עולם קטן".

תגיות:צבי יחזקאלימדינות ערב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה