חדשות בריאות

ביל גייטס צפה את התפשטות הקורונה, וכעת הוא פועל לעצירתה

כבר לפני 5 שנים הזהיר ביל גייטס מפני התפשטות של נגיף שיהרוג רבים. בשנים האחרונות הפך איש ההיי-טק למומחה בהתפשטות מחלות, וכעת הוא גם תורם מיליארדים למלחמה בקורונה

  • כ"ז ניסן התש"פ
ביל גייטס (צילום: shutterstock)ביל גייטס (צילום: shutterstock)
אא

"אם משהו יהרוג יותר מ-10 מיליון אנשים בעשורים הקרובים, קרוב לוודאי שזה יהיה וירוס מידבק מאוד, ולא מלחמה. לא טילים, אלא חיידקים. האנושות השקיעה המון באמצעי הרתעה גרעיניים, אבל מעט מאד במערכת שיכולה לעצור מגפה. אנחנו לא מוכנים למגפה הבאה. בפעם הבאה אולי לא יהיה לנו מזל כפי שהיה לנו עם האבולה. אולי זה יהיה נגיף שהחולים שנדבקו בו לא ירותקו למיטה כמו חולי האבולה, וירגישו טוב מספיק כדי לעלות על מטוס או ללכת לשוק".

הדברים הללו נאמרו בהרצאת TED לפני כ-5 שנים, על ידי מנכ"ל מיקרוסופט בדימוס ואיש ההיי-טק ביל גייטס. אף שעסק בהרצאה בלקחים מהטיפול בנגיף האבולה שנה קודם לכן, הוא למעשה חזה את ההתפשטות של נגיף הקורונה כמעט במדויק.

בהרצאתו ציין גייטס שוב ושוב את העובדה שהעולם ערוך למלחמות, אך לא למשברי בריאות. מערכות הבריאות, לטענתו, אינן מתוקצבות מספיק, ואין מספיק אמצעים טכנולוגיים או צוותי תגובה אשר ערוכים לפעילות מתאימה במקרה של מגפה.

בשנים האחרונות הפך גייטס למומחה להתפשטות של מחלות בעולם. הוא מסייר במדינות העולם השלישי כבר שנים, לומד לעומק על בעיות שונות ומתרגם אותן באופן מידי לפרויקטים של הקרן הפילנתרופית אותה הוא מפעיל. אחרי אותה הרצאה מדוברת, אמר גייטס שיש סיכוי גבוה שמגפה כמו שדיבר עליה בהרצאתו תתרחש עוד בחייו. הוא צדק, כמו בתחזיות רבות קודמות שלו.

לפני כשבוע אמר גייטס לעיתון הבריטי "mirror" שהוא צופה שמגיפות מסוג זה יחזרו על עצמן כל 20 שנה, כיוון שהגידול בהיקף הטיסות ברחבי העולם יוצר מצב של איום גדול יותר ממגיפות, יותר מכל מה שהיה בהיסטוריה.

כעת, עם התפשטות הקורונה, גייטס עושה "קאמבק", ואחרי תקופה ארוכה בה נשכח מעט מהתודעה הציבורית, הוא חזר לפעילות. הפעילות הזו אינה רק תזכורת לתחזיות שלו, אלא הפעולות שלו בפועל – הקרן של גייטס תרמה כבר בתחילת ההתפשטות של נגיף הקורונה סכום של 100 מיליון דולר לרשויות הבריאות ברחבי העולם, ובהמשך התחייבה לתרומה של עוד 125 מיליון דולר. גם זרוע ההשקעות הפרטית של גייטס תרמה ערכות בדיקה עבור תושבי סיאטל, ארה"ב, בה הוא מתגורר.

כעת הודיע גייטס על השקעה נוספת וחסרת תקדים: הקרן שלו עומדת להשקיע מיליארדים של דולרים בהקמה של מפעלי ייצור עבור 7 חברות אשר עוסקות בימים אלה בפיתוח של חיסון לנגיף הקורונה. מדובר בהשקעה אדירה וכביכול מיותרת, כיוון שמתוך 7 החברות הללו, סביר להניח שרק אחת או שתיים יצליחו למעשה להגיע לחיסון יעיל שיאושר לשימוש – כלומר ההשקעה בחברות האחרות לא תניב רווחים. אלא שגייטס הסביר באופן מפוכח כי "נכון, נוציא מיליארדים גם על ניסויים שלא יובילו למציאת חיסון, אבל מה הם כמה מיליארדים במצב הנוכחי, שגורם לאובדן טריליוני דולרים? זה שווה את זה". הוא גם אמר שהשקעה בשלב הזה תקצר את התהליכים מפיתוח החיסון ועד להפצה שלו לציבור, במקום לחכות שיפותח חיסון ורק אז להתחיל בהקמה של מפעלי ייצור מתאימים.

ביל גייטס פרש סופית ממיקרוסופט, אחרי 45 שנה, כולל מחברותו בדירקטוריון החברה, רק לפני כחודש. שבוע לאחר מכן נגיף הקורונה כבר החל להתפשט באזור מגוריו, סיאטל ועמק הסיליקון, והוא הוזמן לפאנל וירטואלי שעסק בנושא. הוא דיבר אז באופטימיות על העובדה שאם יוטל סגר מלא וייערכו בדיקות מספיקות, ניתן יהיה לחזור לפעילות בתוך 6-10 שבועות. הוא גם הזהיר שאם הסגר לא ייערך בבת אחת בכל מדינות ארה"ב – המגיפה לא תיעצר בקלות רבה כל כך.

והוא צדק, כמובן. ההתנהלות בארה"ב אחרה את המועד. כעבור שבוע בלבד מאותו פאנל כבר אמר גייטס בראיון כי "ארה"ב פספסה את ההזדמנות, כי היא לא נהגה מהר מספיק במשבר. כולם היו צריכים לשים לב לנגיף עוד בינואר". לפני מספר ימים הגיב גייטס בחריפות לאמירתו של נשיא ארה"ב, כי יפסיק את התקצוב של ארגון הבריאות העולמי, וכתב כי "עצירת המימון לארגון בעיצומו של משבר בריאות עולמי מסוכנת כמו שהיא נשמעת. העבודה שלהם מאטה את התפשטות הנגיף, ואם היא תיפסק, ארגון אחר לא יוכל להחליף אותם. העולם זקוק לארגון הבריאות העולמי עכשיו יותר מתמיד".

גייטס, אשר מפרסם בבלוג אישי תשובות לפניות של אנשים בנושא הקורונה, טוען כי יתכן שאפשר יהיה לפתח חיסון בפחות מ-18 חודשים, אך לא כדאי להסתמך על משהו שאנו לא בטוחים בו. עם זאת, לדעתו עשוי להימצא טיפול יעיל לחולים בקורונה, עוד לפני שיימצא חיסון.

תגיות:חיסוןביל גייטסנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה