חדשות בארץ

סערה במערכת הפוליטית בעקבות הקמת ממשלת נתניהו-גנץ: "לאן תובילו את החרפה?"

במחנה הפוליטי תקפו את מנהיג כחול לבן שחבר לממשלה בראשות נתניהו. מרצ: "גנץ נכנע ללא קרב והפך לשכפ"צ המשפטי של ראש ממשלה שנאשם בפלילים. נכנע בוועדה למינוי שופטים, במינוי היועמ"ש ופרקליט המדינה". ח"כ שלח: "אפס תפקידים לכחול לבן במה שנוגע לקורונה. 34 שרים, חוק נורבגי מדלג, חלוקה לפרוסות של תיקי החוץ והביטחון. בני גנץ, גבי אשכנזי - לאן תובילו את החרפה?"

נתניהו וגנץ הערב, חותמים על ההסכם הקואליציונינתניהו וגנץ הערב, חותמים על ההסכם הקואליציוני
אא

סערה במערכת הפוליטית בעקבות ההכרזה הערב (שני) על הקמת ממשלת אחדות בהנהגת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, שאמור, כך על פי ההסכם הקואליציוני, לכהן כראש הממשלה באוקטובר 2021. נתניהו מסר כי "הבטחתי למדינת ישראל ממשלת חירום לאומית שתפעל להצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל. אמשיך לעשות הכול למענכם, אזרחי ישראל". גנץ הוסיף: "מנענו בחירות רביעיות. נשמור על הדמוקרטיה. נילחם בקורונה ונדאג לכל אזרחי ישראל. יש ממשלת חירום לאומית".

גם במחנה הימין בירכו על המוגמר. שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, בירך את נתניהו ואת ממלא מקומו המיועד, וכתב: "עם ישראל זקוק כעת לאחדות במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה, במאבק למען פרנסת התושבים ובמאמץ הגדול לאיחוי הקרעים בחברה". ח"כ יועז הנדל, שחתר מהיום שלאחר הבחירות האחרונות לממשלת אחדות, אמר כי "אין ראוי יותר מממשלת אחדות בערב הזה. אני שמח שנפלה בידי הזכות להיות חלק מהגורמים להקמת ממשלה כזאת".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, בירך על הקמת הממשלה, "למרות שזאת לא ממשלת אחדות אותה הציבור רצה והיא צו השעה". לדבריו, "מדובר בממשלה נוספת של נתניהו והגוש החרדי-משיחי שלו עם עלה תאנה שעליו שני פלאפלים בכירים. ישראל ביתנו תהיה אופוזיציה עניינית. אם הממשלה תפעל נכון בתחום המדיני, הכלכלי והמאבק בקורונה נתמוך בה מבחוץ. מנגד לא נהסס למתוח ביקורת נגד החלטות מדיניות שגויות, חוקים בנושאי דת ומדינה הפוגעים בעיקרון של חיה ותן לחיות, ונמשיך להיאבק למען העצמאיים, הפנסיונרים, העולים, הנכים ולהבראת מערכת הבריאות".

במחנה השמאל תקפו בחריפות הקמת הממשלה וקבלו על ריבוי השרים בה – 34, הגבוה ביותר בתולדות ישראל. בחשבון הטוויטר של מרצ נכתב: "זאת לא ממשלת אחדות, זאת לא ממשלת חירום. זו ממשלת שחיתות, ממשלת סיפוח. ממשלת בושה. גנץ נכנע ללא קרב והפך לשכפ"צ המשפטי של ראש ממשלה שנאשם בפלילים. נכנע בוועדה למינוי שופטים, במינוי היועמ"ש ופרקליט המדינה". במרצ הוסיפו כי כחול לבן תהיה "עלה התאנה בממשלת סיפוח מסוכנת שתקדם ריסוק מוחלט של הסיכוי להסדר אמיתי עם הפלסטינים" וכי "מה שיקרה לכחול לבן זה בדיוק מה שקרה לכל מי שנכנס תחת נתניהו - הם ימחקו ויישארו כהערת שוליים בדפי ההיסטוריה".

ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על אף שמפלגתה צפויה לחבור לקואליציה בחסות כחול לבן, ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) כינתה את ההסכם "הפקרה של שלטון החוק, של מערכת המשפט, של הוועדה למינוי שופטים, אור ירוק לסיפוח הרסני". מיכאלי אמרה כי זו לא "ממשלת חירום" והוסיפה כי היא לא תטפל במשבר הקורונה. "אפס מהבטחות מפלגת העבודה בבחירות. ממשלה מנופחת שכולה גלגל הצלה לנתניהו. עכשיו אנחנו חייבות לוודא שמפלגת העבודה לא לוקחת חלק בחרפה המושחתת והמסוכנת הזאת".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, טען כי הממשלה שתקום תהווה "סטירת לחי" לציבור הבוחרים ממחנה השמאל ששם מבטחו בגנץ ויצא פעם אחר פעם לקלפי כדי להביא לקץ שלטון נתניהו. "גנץ לא היה אמיץ מספיק לנצח ובחר להכשיר את הסיפוח, הגזענות והשחיתות".

ח"כ עופר שלח מיש עתיד-תל"ם גינה את הקמת הממשלה בחריפות, ועלה למתקפה חריפה על ראש מפלגתו לשעבר. "שליטה מוחלטת של נתניהו במינוי שופטים, חקיקה, ועדות הכנסת - וכמובן סיפוח מתי שירצה. אפס תפקידים לכחול לבן במה שנוגע לקורונה. 34 שרים, חוק נורבגי מדלג, חלוקה לפרוסות של תיקי החוץ והביטחון. בני גנץ, גבי אשכנזי - לאן תובילו את החרפה".

בין עיקרי הסיכומים בנושא אופן התנהלות הממשלה שתוקם בין נתניהו וגנץ: הממשלה תהיה שוויונית וכך גם הקבינט המדיני-ביטחוני והקבינט החברתי-כלכלי; יוקם קבינט קורונה בהובלה משותפת של נתניהו וגנץ שירכז את הטיפול במגפה בהשתתפות השרים הרלבנטיים וגורמי המקצוע; עם השבעת הממשלה יושבעו נתניהו כראש ממשלה מכהן וגנץ כראש הממשלה המיועד שיחל בחודש אוקטובר 2021; במידה ומי מהצדדים יפזר את הכנסת או לא יצביע בעד תקציב המדינה – ראש הממשלה מהמפלגה השנייה יכנס לתפקיד, ורק חצי שנה לאחר מכן יתקיימו בחירות, כשהוא מכהן כראש ממשלת המעבר; הממשלה תושבע לאחר השלמת הליך חקיקה שיסדיר את מעמד מ.מ ראש הממשלה ואת קיום הסכם הרוטציה.

עם הקמת הממשלה היא תוגדר כממשלת חירום לאומית לתקופה של חצי שנה ולא תועלה חקיקה שאינה קשורה במלחמה בקורונה ללא הסכמה. במקביל יוקם צוות מו"מ שידון בקווי היסוד לממשלת האחדות שתוקם עם תום המאבק בקורונה. ראש הממשלה המכהן יורשה להביא לממשלה ולכנסת החל מחודש יולי את הצהרת טראמפ בדבר החלת הריבונות, לאחר קיום תהליך סדור בנושא. בנוסף, יוקם קבינט פיוס לאומי.

תגיות:עופר שלחבני גנץמרב מיכאלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה