הום סטיילינג

הצצה לתכנון בסטנדרט גבוה, חלק שלישי בסדרה: תשתיות חימום ומיזוג

איזה סוג חימום מומלץ לבחור לדירה שלכם, ומה בעצם ההבדל בין הסוגים השונים, מבחינת תכנון השיפוץ?

אא

אחרי שבנינו תקציב עקרוני, ושרטטנו תוכנית, הגיע תור התשתיות.

כדי לוודא שהדירה תתאים לנו ברמה מושלמת, כדאי לתכנן את כל המפרט מראש, ברמה שכל דבר שצריך לעבור בתוך הקירות או תחת הריצוף יהיה מחושב מראש, ובנוסף – כל מכשיר שצורך חשמל יהיה כלול בתכנית.

זה מצוין גם לחישוב העלויות, אבל חשוב בעיקר כדי לוודא שימוש פעיל ללא תקלות, ואיכות חיים גבוהה. יש דברים שאם לא ניקח בחשבון פשוט לא נוכל להתקין, ויש כאלה שעם כבל מאריך אפשר, אבל זה לא רק פוגע באסתטיות, אלא לאורך זמן הורס את תשתית החשמל הקיימת.

לכן בדקתי עם הלקוחות את אופן החימום והקירור שנרצה בבית. במקרה שלנו דיברנו על מערכת מיזוג VRF וחימום תת רצפתי.

כיוון שידענו כבר בשלב ההתחלתי של התכנון, איזה סוג חימום תת-רצפתי בחרנו, ניתן היה להכין את ההכנות הנדרשות גם בתכנון. אם זה בהקצאת מקום למשאבת חום, או בהכנה מיוחדת בלוח חשמל.

אנצל הזדמנות זו כדי לתת סקירה על האפשרויות הללו.

אישית, אני ממליצה מאד על חימום תת-רצפתי. החימום התת-רצפתי הוא חימום נעים מאד, ואם אנחנו בוחרים בצינורות מים ובמשאבת חום העלות החודשית נמוכה מאד, בעיקר בגלל שמים הם חומר ששומר על הטמפרטורה שלו לזמן רב מאד.

מנגד - אחד החסרונות העיקריים בחימום התת-רצפתי הוא הזמן שלוקח עד שאנחנו מרגישים שהחלל מתחיל להתחמם. אך אפשר לפתור זאת בקלות - להשאיר את החימום התת רצפתי דלוק כל החורף. ולא, אין שום צורך לפחד מהחשבון בסוף החודש, כי המערכת כיום בנויה על תרמוסטטים רבים, כך שהמערכת נדלקת רק כאשר מעלת החום שהגדרנו יורדת.

אז - אם אנו רוצים חימום תת-רצפתי, חשוב שנדע שנצטרך להרים את כל הריצוף הקיים (בדירה שלנו הכל נהרס מהיסוד, כך שלא היתה בעיה בזה), וכן לדעת שקו הריצוף שיש לנו כיום יעלה בכמה ס"מ, עקב הצינורות של החימום התת-רצפתי.

כיום קיים מגוון רחב מאד של אפשרויות חימום תת-רצפתיות, ע"י מים או חשמל -  לכל אחד היתרונות והחסרונות שלו. גם לחימום במים יש כמה תתי-סוגים. חשוב שנבחר אם אנחנו מעוניינים בחימום ע"י משאבת חום או ללא (ממליצה על משאבת חום, אבל זה תלוי בתקציב).

אגב, אם אתם מעוניינים בחימום תת-רצפתי אבל המחיר מרתיע - אתם לא חייבים לעשות בכל הבית, אלא רק במקומות החשובים - סלון, מטבח - מקומות ששוהים בהם רוב שעות היום.

ניתן לחבר את המנוע של החימום התת-רצפתי למערכת מיזוג VRF  – זה בהחלט מוזיל הרבה בעלויות, אך הנושא שנוי במחלוקת אם כדאי או לא, משום שאם יש תקלה במנוע - גם החימום התת רצפתי וגם המיזוג אינם פועלים. לכן, אם אתם בוחרים באופציה הזאת, השקיעו בחברה טובה ובמתקין מוסמך עם אחריות.

 

מערכות מיזוג

עד עכשיו הכרנו את המזגנים הבודדים בכל חדר, או מערכות מרכזיות, או מיני מרכזיות. להתאמה מושלמת לחללים כדאי להתייעץ עם יועץ מיזוג מוסמך.

היתרון במזגנים עיליים בודדים הוא שכל חדר יכול להחליט אם להדליק או לא. החיסרון הוא במספר הרחב של מנועים הנדרשים – כל מזגן מצריך מנוע.

לעומת זאת, היחידות המרכזיות והמיני מרכזיות מצריכות רק מנוע אחד חזק. החיסרון הוא שברגע שאנו מדליקים - כל המערכת נדלקת, כך שאנו מקבלים מיזוג גם בחללים שאנו לא חייבים (קיימת אופציה לסגור עם רשת, אבל זה לא עוזר מספיק, כיוון שכל המערכת נדלקת – לכן תקבלו זרימת אוויר חזקה יותר בחלקים הפתוחים, אבל לא תחסכו בחשמל).

בדירה המתוכננת, כיוון שהיא מעל 120 מ"ר, בחרנו בשילוב המושלם עבורה – VRF.

מערכת VRF מאפשרת טמפרטורה שונה ויציבה בכל חלל, וזאת בזכות ההתקנה של מכונת איוד נפרדת לכל חדר, אשר כולן מחוברות למכונת עיבוי אחת. החיבור נעשה ע"י צינורות דקים, כך שלא נדרשות הנמכות תקרה גדולות (לעיתים אפילו אין צורך בהנמכת תקרה) או התקנת תעלות קירור.

אמנם העלות גבוהה יותר, אבל מחזירה את עצמה במהלך השנים.

גם מבחינה אסתטית זו הבחירה המוצלחת ביותר. המערכת שקטה מאד, והיא גם שומרת הרבה יותר על רמת הלחות בבית.

ההחלטה על סוג המזגן היא הכרחית מיד עם סיום התכנון, ע"מ שנוכל לתכנן את התקרה. צריך לדעת את סוג המזגן, לחשב מקום למנועים, צריך לחשבן BTU לכל חדר כדי לחשבן כמה כוח סוס כל מזגן צריך, ולדעת את גודל המנוע, ואז לתכנן היכן יהיה ממקום המנוע בכל חלל.

כך גם נדע אם נדרשת הנמכות תקרה, ואם כן - לשלב בעיצוב התקרה.

השלב הבא לאחר ההחלטה על סוג חימום ומיזוג, עוד לפני חשמל ואינסטלציה וניקוזי מזגנים, זה להתחיל לתכנן את המטבח, אך על כך – בפעם הבאה.

 

תמי רוטנברג היא אדריכלית ומעצבת פנים. לשאלות ותגובות:TammyRotenberg@Gmail.com

תגיות:הום סטיילינגתמי רוטנברג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה