חדשות בריאות

האם מותר להתפלל תפילת שמונה עשרה עם מסיכה, ומה לגבי ברכת כהנים?

פסק הלכה מאת הרב זילברשטיין: מותר להתפלל - גם שמונה עשרה, עם מסיכה על הפנים – כיוון שהכל נדחה בשל פיקוח נפש. בנוגע לברכת כהנים פוסק הרב כי מותר לכהן לישא כפיו כשמסיכה על פניו, אך בתנאי חשוב ביותר: שמניין מתפללים שומעים אותו למרות המסיכה

  • כ"ה ניסן התש"פ
בשל פיקוח נפש - מותר להתפלל במסיכה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)בשל פיקוח נפש - מותר להתפלל במסיכה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אא

לפנות בוקר (ראשון) אישרו השרים את התקנות החדשות, אשר מאפשרות להתפלל במניינים מצומצמים בשטחים פתוחים, אך מחייבים חבישת מסיכת אף – פנים לאורך כל התפילה.

הרב יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה ורבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, נשאל כיצד מתייחסת ההלכה לתפילה עם מסיכת פנים, וכן האם לכהן מותר לברך את ברכת הכהנים עם מסיכה.

תשובותיו של הרב פורסמו בקובץ 'ווי העמודים' האחרון, שם מתייחס הרב זילברשטיין לברכת כהנים, וכה דבריו: "בברכת כהנים אין לעשות שום שינוי משאר הכהנים, ואפילו אם יש לו מומים אין לו לישא כפיו, אמנם כתב בשו"ע (או"ח סימן קכח סל"א) אם מנהג המקום לשלשל הכהנים טלית על פניהם, אפילו יש בפניו ובידיו כמה מומין, ישא את כפיו. וכיון שנהגו לשלשל את הטלית על הפנים, משום כך אין לחוש.

"אלא שנראה שמטעם אחר אין לברך עם מסיכה על הפנים, שכתב בשו"ע (שם סי"ד) אין מברכין אלא... ובנשיאת כפיים ובקול רם. וכתב במשנ"ב (ס"ק נג) היינו בקול בינוני לאפוקי בלחש... ומי שקולו צרוד לכאורה פשוט שאינו יכול לישא כפיו, וטוב שיצא קודם 'רצה'".

למעשה, פוסק הרב כי "אי אפשר לישא כפיו עם מסיכה על פניו, כי חסר את המעלה של בקול רם, שלא ישמעו את קולו, ועל כן יצא קודם 'רצה'. אמנם, אם יש עשרה שיוכלו לשמעו גם עם המסיכה -יכול לברך ברכת כהנים עם המסיכה".

הרב זילברשטיין ממשיך ומתייחס לגבי תפילה עם מסיכה. הרב מציין כי על פי המבואר בשולחן ערוך, יש להתפלל בלחש, כפי המובא באורח חיים (סימן קא ס"ב): 'לא יתפלל בליבו לבד, אלא מחתך הדברים בשפתיו ומשמיע לאזניו בלחש. ובדיעבד, לכולי עלמא, אם אמר בלחש כל כך שאפילו לאזניו לא השמיע - יצא, כיון שמכל מקום הוציא בשפתיו".

הרב ממשיך ומציין כי בעבר נשאל על-ידי רופא מנתח, האם יכול להתפלל כשמסכת הרופא על פניו, והשיב כי ה'אבן עזרא' מפרש את הפסוק בסוף פרשת כי תשא 'והסיר משה את המסוה', שמשה רבנו הסיר את המסוה מעל פניו, כי יש עניין לדבר עם השם יתברך פנים בפנים. ולפי זה לכאורה צריך להימנע מללבוש מסכה מכל סוג שהוא בשעת התפילה".

הרב פוסק להלכה כך: "אמנם אם לובש את המסיכה משום פיקוח נפש, יש להתיר, כי אי לבישת מסיכה, הוא רק ענין אבל בזמנים אלו אין מקום לעניינים והכל נדחה מפני פיקוח נפש".

לסיכום הדברים, ההלכה היא: מותר להתפלל - גם שמונה עשרה, עם מסיכה על הפנים וכן מותר לכהן לישא כפיו ולברך ברכת כהנים כשמסיכה על פניו – אך בתנאי שמניין מתפללים שומעים אותו.

תגיות:הרב יצחק זילברשטייןמסיכהתפילת שמונה עשרהנגיף הקורונהברכת כהנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה