כתבות מגזין

מנכ"לית הליגה נגד השמצה: "חייבים לעשות משהו, אם לא זה עלול להגיע רחוק"

"כיום שיח ההשמצה מתנהל בעיקר דרך הרשת, אך ביום שאחרי עלולה כל הפעילות לעבור לרחוב". קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל בשיחה מדאיגה, על הסתה, אנטישמיות והסכנה הגדולה

(צילום: shutterstock) בעיגול: קרול נוריאל(צילום: shutterstock) בעיגול: קרול נוריאל
אא

"ימים של מגיפות, הם ימים שמאופיינים ביחס אנטישמי גובר והולך", טוענת קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל (הידועה בכינויה העולמי ה-ADL). נוריאל עובדת בארגון במשך שמונה עשרה השנים האחרונות, ובהחלט זוכרת את ימי הסארס ומגפת שפעת החזירים. "גם אז", היא אומרת, "נראו תגובות רבות ברחבי העולם, כאשר טענו שהיהודים הם האשמים בכל. יוצרו קונספירציות שטענו כי היהודים מפיצים את המגיפה, וגם עושים ממנה רווח. לעתים קרובות היה ניתן לראות שמחה על עלייה במספר החולים בישראל. אלו דברים מוכרים, שנראו עוד מאז מגפת האבעבועות השחורות, וממשיכים עד היום, בימי הקורונה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

תפסיקו להכליל

ארגון 'הליגה נגד השמצה' בראשו עומדת נוריאל הוא ארגון אמריקאי שנוסד בשנת 1913, במטרה לשים קץ להשמצת העם היהודי ולדאוג לצדק וליחס הוגן לכל. הארגון כולל 25 סניפים המצויים ברחבי ארה"ב, סניף ישראלי ועוד נציגות באירופה.

"אנחנו ארגון זכויות אזרחי-יהודי-אמריקאי", מבהירה המנכ"לית, "זה אומר שאנחנו דואגים ליהודים, אך גם נאבקים נגד השנאה לכל המגזרים. במצב של היום למשל זו שנאה שמופנית בין היתר כלפי אמריקנים ממוצא אסייתי שמוצאים את עצמם מואשמים ככאלו שמפיצים את הקורונה לכל רחבי ארה"ב".

בארץ, למרבה הצער, מוצא את עצמו הארגון בימים אלו, כאשר הוא מנסה לבלום את ההשמצה שמגיעה דווקא מתוך העם פנימה, כאשר נשמעים שוב ושוב ביטויים של שנאה והשמצה נגד ציבורים מסוימים. "החשש הגדול שלנו הוא בעיקר מכך שכיום, כאשר כולם סגורים בבתים, השיח מתנהל בעיקר דרך הרשת, אך ביום שאחרי עלולה כל הפעילות הזו לעבור גם לרחוב ולהפוך לפיזית חלילה", היא מתריעה.

מה אתם עושים בפועל כדי לבלום את ההשמצה?

"באופן כללי, גם בימי השגרה, אנחנו פועלים במגוון כלים. יש לנו בראש ובראשונה מכון חינוכי ענק שנקרא 'עולם של שונות', שיוצא בתוכניות חינוכיות העוסקות בקבלת האחר ובהשלת דעות קדומות. התכנית פועלת במוסדות החינוך וכן בתוכניות ייעודיות למבוגרים. בנוסף, יש לנו פעילות ציבורית למען זכויות פליטים, ובעיקר אנו עוסקים בקידום חקיקה בנושא של מיעוטים ושמירה על רשת נקייה משיח של שנאה וביטויים קשים. אנו נאלצים לא פעם לפעול נגד גזענות ואפליה בתוך החברה הישראלית. אלו תופעות שאנו רואים הרבה מאוד, כמו למשל בתקופת הבחירות האחרונות, כשהשיח בין המגזרים הפך להיות כל כך קשה, בצורה מסוכנת".

נוריאל מדגישה שהם אינם ארגון פוליטי ומקפידים שלא להתערבב בפוליטיקה. "אך יחד עם זאת, כשאנו רואים שמתעוררים בשדה הפוליטי ביטויים של שנאה או דה-לגיטימציה, אנו מוכרחים לפעול נגדם. כך יצא שפעלנו במגוון קמפיינים בתקופת הבחירות, וניסינו לשדר לכל המגזרים את המסר שהאחריות שלנו כחברה היא גדולה מאוד, אסור לנו לאפשר מצבים של שטנה כלפי קבוצה כזו או אחרת בחברה".

ואיך נראית הפעילות שלכם בימים אלו של הקורונה, כשהרשת עמוסה בארס ובביטויים נוטפי שנאה?

"בעקבות השנאה לציבור החרדי שבולטת בימים אלו, אנו רואים שהבעיה העיקרית שקיימת היא הכללה, לכן יצאנו בקמפיין שנקרא 'לא מכלילים'. זהו קמפיין של מודעות המופץ ברחבי הרשת וקורא לחברה החרדית להפסיק בהכללותיה. העם היהודי סבל משנאת חינם והכללות במשך כל הדורות. אסור לנו לעשות זה לזה את מה שעשו לנו אחרים, זהו דבר נורא".

נוריאל גם יוצאת בקריאה לכל מי שקורא את הדברים: "בימים אלו אנו זקוקים יותר מכל ללכידות וסולידריות חברתית. כפי שכבר ציינתי, התפתחות כזו של שנאת האחר עלולה להיות מסוכנת ביותר, ואני לא רוצה לדבר על התרחישים הקשים אליהם היא עלולה להוביל, כאשר השנאה לא תסתפק במילים, אלא תוביל למעשים חלילה".

(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

 

פנייה לנאורים

נוריאל מציינת שהם פונים במיוחד למסיתים 'הנאורים' שמבקשים לטעון כי הם אינם פועלים מתוך שנאה, אלא מתוך היגיון, כשהם מצטטים את המספרים ומראים בדיוק היכן נמצאת המדגרה הגדולה של הקורונה ובאלו שכונות הריכוז הגבוה ביותר של החולים. "אנו מנסים להבהיר להם דבר פשוט – העובדות המספריות חשובות אך רק כלפי המובל של הטיפול, כי אין שום ספק שהטיפול חייב להיות מיטבי ובריאות הציבור חייבת להיות ממוקמת במקום הגבוה ביותר. אך יחד עם זה אסור לנו להתבלבל, ולא ייתכן שבחסות השמירה על בריאות הציבור, ניתן לגיטימציה לשיח אנטי חרדי ופוגעני".

לסיום היא מבקשת להעביר את המסר: "החברה הישראלית היא חברה שכוללת בתוכה הרבה מאוד הבדלים חברתיים, והמשבר שנחת עלינו מעצים אותם. מדובר בהבדלים תרבותיים ומהותיים שקיימים גם בימים כתיקונם. זו הזדמנות להעלות את הנושא, לדבר על המגזרים השונים והצורך בזהויות שונות בחברה, להביט במראה ולהבין שהשיח המטריד יכול להתחלף בהבנה ובשלום, לטובת כולנו".

אלו מילים יפות כתיאוריה, את מאמינה שהן גם מעשיות?

"אני בטוחה ומאמינה שככל שנעלה את השיח הזה לדיבור הוא יחדור, ועוד נזכה לראות תוצאות".

תגיות:מגזיןהשמצה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה