חדשות בארץ

מנדלבליט במכתב חריף לנתניהו: הממשלה מעכבת חקיקה דחופה לקורונה

בעקבות עיכובן בממשלה של שורת הצעות חוק הנוגעות למאבק בנגיף הקורונה, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי יש לקדמן בדחיפות בכנסת. בין טיוטות ההצעות שמעוכבות, החוק להסמכת הממשלה לאכוף בידוד באמצעות איכונים סלולריים וחוק להקלות רגולטוריות לבעלי עסקים

מנדלבליט, בינואר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)מנדלבליט, בינואר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פנה הערב (שני) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות עיכוב קידומן בכנסת של שורת הצעות חוק ממשלתיות דחופות הנוגעות למאבק בנגיף הקורונה. מנדלבליט כתב כי "הממשלה מעכבת חקיקה שנחוצה בדחיפות להתמודדות עם נגיף הקורונה". בין טיוטות ההצעות שמעוכבות, החוק להסמכת הממשלה לאכוף בידוד באמצעות איכונים סלולריים, החוק להקלות רגולטוריות לבעלי עסקים, וחוק שנועד לצמצם את הנזקים הכלכליים לחברות התעופה וענף התיירות.

בימים האחרונים העביר מנדלבליט חוות דעת שלפיה בעקבות הקמת ועדות הכנסת, יש לפעול לקידום חקיקה בנושא הקורונה רק דרך הכנסת ולא באמצעות תקנות לשעת חירום, שתוקפן פג ביום רביעי. חוות הדעת הועברה לראש הממשלה, לשר המשפטים ולמזכיר הממשלה. "מקום בו ניתן מבחינה מהותית לקדם חקיקה ראשית באמצעות המסלול המקובל בכנסת, קמה חובה משפטית לבחור במסלול של חקיקה ראשית, ולא במסלול של התקנת תקנות שעת חירום על ידי הממשלה", כתב היועמ"ש.

במכתב שהעביר מנדלבליט הערב נטען כי הממשלה "נמנעת זה מספר ימים מלאשר טיוטות חוק אחרות, בעלות חשיבות רבה להתמודדות של המדינה במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה החדש". הוא הוסיף שטיוטות חוק דחופות אינן מוגשות לשולחן הכנסת, למרות שיותר משבוע שפועלות ועדות כנסת זמניות שיכולות לדון בכך ולאשר חקיקה. "הימנעות הממשלה מאישור הצעות החוק המונחות על שולחנה והבאתן לכנסת עלולה להיות בעלת תוצאות קשות", אמר היועץ. 

עוד הובהר כי קיומו של צורך חיוני ומיידי, שלא מאפשר המתנה להשלמת הליך חקיקה, וכן התארכות הליכי החקיקה - עשויים להצדיק, בנסיבות מסוימות, התקנת תקנות שעת חירום, אך זאת רק במקביל להמשך קידומה של חקיקה רגילה בכנסת.

בשל היותה של ישראל מדינה דמוקרטית, נמנעו כל ממשלות ישראל, מאז כינון המדינה, משימוש בתקנות חירום עוקפות פרלמנט, והעדיפו חקיקה רגילה שתושג באמצעות רוב דמוקרטי שעומדת בכל מבחני הייעוץ המשפטי. "רק בנסיבות אלו, שבהן לא ניתן להמתין להשלמת חקיקה בכנסת בשל כורח דחוף במתן מענה לשם התמודדות עם מצב החירום, תוכל הממשלה לפעול בדרך של חקיקת תקנות שעת חירום", הסביר היועץ. "לעניין זה יש לזכור כי אירועי החירום מתפתחים בדרך שאינה צפויה ומחייבים לעיתים קרובות העמדת כלים משפטיים שנעדרים מן הדין הקיים באופן מיידי".

תגיות:אביחי מנדלבליטנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה