השבת שלי

"בבית הכנסת בתנו הייתה מוקד למבטים": השבת של טובה פולצ’ק

איך הגיבו בעזרת הגברים כאשר עדי, הלוקה בפיגור שכלי, עברה לצד שלהם בבית הכנסת? מה הכי כיף לה שמספרים סביב שולחן השבת? וכמה אור יכול להיות בברכת המזון שנאמרת בהברות קטועות בלבד? טובה פולצ'ק, אמה של עדי, על השבת שלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נעים להכיר

טובה פולצ'ק, מורה, אמא ל-4 בנות. בתה הגדולה עדי, בת ה-34, לוקה בפיגור שכלי וזקוקה לטיפול צמוד. עדי לא מדברת באופן שוטף, אבל מצליחה לומר מספר מילים והברות, ובאופן כללי מאירה פנים לכולם. היא מביעה את עצמה דרך הגוף, וכך אפשר להבין אותה.

 

זיכרון ילדות משבת 

"אני שניה מתוך חמישה אחים, וכילדים היינו יושבים ושרים זמירות שבת, מוסיפים קול ראשון ושני, ונהנים מכל רגע. לפעמים זה הגיע עד כדי תחרות עם השכנים, לשמוע מי שר חזק ויפה יותר".

 

כיצד את מתכוננת לשבת? 

"כאשר עדי הייתה קטנה, ימי שישי היו עבורי קשים מאד. הייתי מניחה אותה בעגלה או במיטה, את אחותה הקטנה מניחה עליי במנשא, ומתחילה לנקות ולבשל. מאז, עברנו דרך ארוכה, וכיום יש לה מטפלת צמודה שמתגוררת אצלנו בבית ועוזרת לי לטפל בה, מה שמאפשר לי להתחיל את היום באופן כמעט נורמלי. עדי תמיד הייתה בבית, עם יציאה למסגרת הלימודית שלה, ועכשיו אני ממש מודה לה' על כך שלא הוצאנו אותה למוסד, כי בתקופת הקורונה היא אתנו, מוגנת בבית. היא לא נוסעת במוניות, שאינני יודעת מי נסע בהן קודם, ולא נפגשת עם חברות המגיעות מאזורים שונים, שכמובן אין לדעת עם מי באו במגע. בעלי ואני שנינו בקבוצת סיכון, אז הסגר שלה מקל עלינו מחד, ודורש מאתנו להעסיק אותה במשך היום מאידך. היו תקופות בהן גם מטפלות התחלפו וזה היה קשה מאוד, אך לפחות עכשיו אנחנו מרגישים את חסד ה' עם המטפלת הקבועה, שעושה מעל ומעבר כדי להעסיק אותה". 

 

 תארי את התפריט השבתי שלכם 

"בעלי הפולני חייב שיהיה מרק עוף בכל מזג אויר, אז אני מכינה סיר גדול, מחלקת למנות ומקפיאה ממנו גם לשבתות נוספות. בעבר הייתי מבשלת הכל בעצמי, ומשתדלת לגוון במנות העיקריות, אך לפני מספר שנים החלטתי שאחרי שבוע ארוך של עבודה, חשוב לי להשאיר את יום שישי בבוקר לזמן עם בעלי, ולכן אנחנו קונים גם אוכל מוכן. כמובן שעכשיו, עם סגר הקורונה, יש לי יותר זמן ונחת רוח לעבוד במטבח ולהכין את האוכל בעצמי. בסיום הסעודה יש תה, ועוגה שאני מכינה כל שבוע בטעם אחר, ואם יש יום הולדת באותו שבוע, אנחנו קונים עוגה מושקעת יותר וחוגגים יחד".

 

איך נראה שולחן השבת שלכם? 

"שולחן השבת הוא זמן עבורנו למפגש משפחתי, בו כל אחד מספר את מה שעבר עליו במשך השבוע. עדי יושבת איתנו, אך מכיוון שהיא לא מדברת, אני משתדלת לספר אם היה לה משהו מיוחד באותו שבוע, והיא ממש מאושרת לשמוע זאת. אני גם נוטלת לה ידיים ואומרת איתה את ברכת המזון, והיא מצידה משלימה מספר מילים או הברות שהיא יודעת. באחת השבתות הזמנו את המחותנים שלנו לסעודה, ולעדי המרוגשת היה חשוב להראות להם שהיא יודעת לברך. היא עשתה השתדלות אדירה לומר יחד איתי את כל ברכת המזון, והיה מדהים לראות איך היא אומרת את ההברות מכל הלב ובאהבה גדולה.

"דבר פחות נעים שקורה מידי פעם בסעודות ערב שבת, הוא שעדי מקיאה פתאום ליד השולחן. באותם רגעים, כולם בורחים הצידה. אחת מביאה דלי, השני מגבונים או מגבת, ורק אחרי שאנחנו מנקים את הכל, כולם חוזרים לאט לאט לשולחן. מלבד אורחים או מארחים, כבר התרגלנו למציאות הזו, אך היא בוודאי לא נעימה כלל".

 

החלק הכי אהוב עליך בשבת

"אני הכי אוהבת לקום בשבת בבוקר, כשהבית עדיין שקט, לשבת על כוס קפה ועוגה ולקרוא בכיף. בנוסף, בשבת האחרונה - שבת קורונה - היה משהו מיוחד, שהחזיר אותי 40 שנה אחורה לתקופה בה הייתי הולכת כנערה לקבלת שבת בבית הכנסת. כמו כולם, בעלי נשאר להתפלל בבית, עמד לשיר את מילות התפילה, ואני הצטרפתי בהנאה לתפילה היפה הזו". 

 

מהו האתגר שלך בשבת? 

"השעות המאוחרות של שעון הקיץ, כי אני לא טיפוס של לילה, ולא קל לי עם סעודת שבת המאוחרת. בנוסף, יש לנו תורנות בין האחים של שבתות אצל ההורים המבוגרים, לשם אנחנו מגיעים בלי המטפלת של עדי, ואז עול הטיפול בה כולו עליי. כאשר עדי הייתה צעירה יותר ולא הייתה לה מטפלת צמודה, היה עליי למצוא כל מיני פתרונות יצירתיים כדי שאוכל 'לגנוב' בשבת כמה דקות של שינה".

 

איך אתם משקיעים במשפחה בשבת?

"ההשקעה במשפחה היא בעיקר בשיחות סביב השולחן, וההשקעה בעדי היא בכך שהיא תגיע לבית הכנסת. מדובר בהליכה שלוקחת פי שלושה זמן מאשר לאדם רגיל, ובמהלך הדרך צריך גם לתמוך בה כדי שתצליח ללכת. בעבר אני הייתי צריכה לעשות זאת לבד, והייתי מגיעה לבית הכנסת מותשת, אך כיום היא יכולה ללכת עם המטפלת שלה. כולם שם כבר מכירים אותה מאז שהייתה ילדה קטנה, מתעניינים בשלומה, ומקבלים אותה בכזו טבעיות, גם אם היא מתנהגת באופן קצת שונה. כך למשל, הייתה תקופה של  שנתיים בערך בהן היא הייתה עוברת באופן קבוע לצד של הגברים, וכל הניסיונות שלי להוציא אותה משם לא הועילו. אז סידרו לה מקום ישיבה קבוע, דווקא לא ליד אבא שלה, ובכל פעם שהיו מוציאים את ספר התורה, היא הייתה הולכת אחריו יחד עם עוד אדם מבוגר. התקופה הזו הסתיימה בכך שפתאום היא הפסיקה ללכת והתחילה לשבת שוב בעזרת הנשים, ואני נשארתי עם הרבה הערכה בלב כלפי כל אותם חברים שעטפו אותה באהבה.

"לעומת זאת, במקומות אחרים זה לא תמיד הולך בקלות, ולכן אני נמנעת מיציאה איתה לבית הכנסת כאשר אנחנו לא בבית. זכורה לי במיוחד חוויה אחת מאד לא נעימה שקרתה לנו פעם. זה היה כשעדי הייתה נערה צעירה, ולפעמים היא הייתה צועקת בקולי קולות. הלכנו אז בשבת לבית הכנסת, היא התחילה לצעוק שם, ולקח לי כמה דקות עד שהצלחתי לצאת איתה החוצה. מיד אחר כך הגיע אלי מישהו ואמר לי 'ילדים כאלה לא צריך להביא לבית הכנסת', ואני נפגעתי מאד, מצאתי לי איזו פינה בחוץ ובכיתי מעלבון. מצד אחד הבנתי את הקושי שלו להכיל כזה מצב ואת הרצון שלו להתפלל בשקט, אבל מצד שני – עברו רק מספר דקות עד שעדי נרגעה ואפשר היה להמשיך בתפילה, ועבורה הגעה לבית הכנסת היא משמעותית כל כך. היא מאוד אוהבת לפגוש אנשים, ולפעמים נהנית להחזיק את הסידור פתוח סתם ככה, כאילו גם היא מתפללת".

 

מאורע לא צפוי שקרה לכם בשבת

"לפני כמה שנים הייתה בליל שבת הפסקת חשמל כללית באזור שלנו, האורות כבו כולם וכמובן גם הפלטה. בדיוק באותה שבת השכנים שלנו נסעו לנופש, והילדים שלהם, שהיו די גדולים, נשארו בבית לבד. אז הזמנו אותם אלינו ואכלנו כולנו את סעודת השבת לאור הנרות יחד, זו הייתה חוויה מתוקה במיוחד". 

 

שבת בלתי נשכחת 

"לפני כמה חודשים הייתה בת המצווה של בתנו הקטנה. המשפחה המורחבת מהצד שלי היא דתית מאד, ואילו מהצד של בעלי היא חילונית ממש. אז הבאנו שירונים עם שירי שבת ולצידם גם שירים ישראליים מוכרים, כדי שכל אחד יוכל למצוא את עצמו, ובאמת כולם נהנו מאד. גם בבת המצווה של הבת הגדולה יותר, אני זוכרת איך היו כאלה במשפחה שבאו ואמרו לנו שזו הפעם הראשונה שהם חווים שבת, ובאמת אני מרגישה שאנחנו איזשהו גשר בשבילם לעולם היהדות וגשר בין חלקים שונים בעם ישראל".

 

מתכון אהוב - עוגה פשוטה במגוון טעמים

אני אוהבת עוגות בחושות שלא מצריכות הרבה עבודה ומאפשרות לגוון בדרכים שונות.

 

רכיבים

5 ביצים בגודל XL 

¾ כוס שמן

¾ כוס סוכר

1 כוס קמח

1 אבקת אפיה 

 

אופן ההכנה

מערבבים את כל החומרים יחד, ובוחרים את הטעם שרוצים להוסיף לעוגה: 

לעוגה כושית מוסיפים 2 כפות גדושות קקאו וכפית קפה, מעורבבות ברבע כוס חלב סויה או חלב קוקוס. 

לעוגת תפוזים מוסיפים חצי כוס מיץ תפוזים ועוד חצי כוס קמח. 

לעוגת אגוזים וקפה מוסיפים 2 כפיות קפה וחצי כוס אגוזים טחונים.

אופים על חום של 180 מעלות במשך 45 דקות. 

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה