חדשות בארץ

בג"ץ: עמיר פרץ ימונה ליו"ר הכנסת הזמני, המליאה תבחר היום יו"ר חדש

על פי החלטת בג"ץ, ותיק חברי הכנסת יכהן כיו"ר זמני עוד בטרם תיכנס לתוקף התפטרותו של יולי אדלשטיין, ויכנס את המליאה כדי לבחור יו"ר קבוע לכנסת. יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר: "בג"ץ, יחד עם כל המערכת המשפטית, עובדים במשרה מלאה בשירות השמאל והתקשורת"

אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ הודיע הלילה (בין רביעי לחמישי), כי ותיק חברי הכנסת, עמיר פרץ, ימונה ליו"ר כנסת זמני, לצדו של יו"ר הכנסת המתפטר, יולי אדלשטיין, וזאת על מנת שניתן יהיה לכנס את המליאה ולבחור יו"ר חדש לכנסת.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מתחה ביקורת חריפה על אדלשטיין, שסירב לכנס את המליאה במועד שקבע בג"ץ והתפטר מתפקידו. "כיבוד שלטון החוק הוא יסוד המסד בכל משטר דמוקרטי, והוא נבחן, בין היתר, בציות להחלטות וצווים שיפוטיים", כתבה בפסק הדין. "חובת ציות זו מוטלת על הציבור כולו, ורשויות השלטון אף הן אינן פטורות ממנה".

"ידענו בעבר מקרים שבהם רשויות השלטון 'גררו רגליים' בקיום צווי בית משפט, וכן מקרים שבהם לא מילאו אחר צווים אלה בשל טענות לקושי ביישומם או באכיפתם או בשל הצורך בהתארגנות", הוסיפה חיות. "אך מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה, שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי, באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין. כך בחר לנהוג המשיב (אדלשטיין), שהינו אחד מסמלי השלטון, והפגיעה שגרם בהתנהגותו זו לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק ובקיום פסקי דין וצווי בית משפט – אין שיעור לחומרתה".

"זהו מצב דברים שאין להשלים עמו, ובמקום שבו מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק –  נדרשים סעדים חסרי תקדים", הצהירה נשיאת בית המשפט העליון.

בפסק הדין, קיבלו השופטים את המתווה שהוצע על ידי היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון, לפיו ותיק חברי הכנסת יכהן כיו"ר זמני במקביל לאדלשטיין, שהתפטרותו תיכנס לתוקף רק מחר. פרץ יקבל "סמכות תחומה ומוגדרת": הוא יפנה לוועדה המסדרת, כדי שזו תחליט על כינוס המליאה כבר היום; יכלול בסדר היום של הישיבה את ההצעה לבחירת יו"ר כנסת קבוע, וינהל את הישיבה. השופטים ציינו בהחלטתם, כי ינון הודיע להם שפרץ נתן את הסכמתו לפעול לפי המתווה המוצע.

בעקבות החלטת בג"ץ, הודיע יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, כי הוועדה המסדרת תתכנס בשעה 11:30 לאשר את כינוס המליאה להמשך היום, כדי לבחור יו"ר כנסת קבוע. לתפקיד מחליפו של אדלשטיין אמור להתמנות חבר הכנסת מאיר כהן (כחול לבן). הוא זוכה לתמיכתם של 61 חברי כנסת מהגוש הכולל את כחול לבן, העבודה-מרצ, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת.

יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, הגיב בחריפות על פסק הדין. "עכשיו זה רשמי", כתב בטוויטר. "בג"ץ, יחד עם כל המערכת המשפטית, עובדים במשרה מלאה בשירות השמאל והתקשורת. הנה לכם עוד החלטה מבישה של בג״ץ. לא בכדי שהאמון של הציבור במוסד הזה הולך ונגמר מרגע לרגע. פסקת ההתגברות חשובה יותר מתמיד, הגענו לרגע בו העם חייב להכריע בין הציבור ונבחריו לבין החונטה המשפטית".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) כתב: "בג"ץ ממשיך לדהור אל הקיר, ומעמיק בחוסר אחריות את המשבר החוקתי שאנחנו בעיצומו. טיבה של יהירות שהיא חוזרת כמו בומרנג. לאורך זמן הכנסת לא תישאר אדישה להתערבות הגסה של בג"ץ בענייניה, והיא תשים לכך סוף. נדמה שאין איש אחד במחנה הימין שלא מבין היום, באדיבותו של בג"ץ, שזה חייב לקרות, ומהר".

"בג"ץ ממציא פסק דין מופרך, פרי מוחו הקודח ושיכור הכוח, ומבלי שהוא נשען על אף חוק", הוסיף סמוטריץ', "ומקהלת השופרות המזייפים קוראת לזה 'שלטון החוק'. שלטון אולי כן, חוק ממש לא".

מהעבר השני, התנועה לאיכות השלטון – אחת העותרות לבג"ץ – מסרה כי "טוב עשה בית המשפט ששמר על כבודה של הכנסת, ביום שבו יו"ר הכנסת ביזה אותה בהתנהלותו. התנועה לאיכות השלטון מקווה, כי ימים שחורים אלו יעמדו כתמרור אזהרה בדברי הימים של מדינת ישראל".

תגיות:בג"ץעמיר פרץיולי אדלשטייןמיקי זוהרבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה