חדשות בארץ

בג"ץ אישר לשב"כ ולמשטרה לעקוב אחר אזרחים בבידוד

בג"ץ ביטל את הצווים שהגבילו את המשטרה והשב"כ בשימוש באיכון, אך הדגיש כי באשר לשב"כ, הפעילות תותר רק אם תוקם בצהריים ועדת המשנה לשירותים חשאיים שתפקח על הנושא

היכל בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)היכל בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ אישר הערב (שלישי) לשרות הביטחון הכללי להמשיך את השימוש באמצעים טכנולוגיים לניטור חולי קורונה. בכך, ביטל בית המשפט את הצווים שהגבילו את המשטרה והשב"כ בשימוש באיכון. בהחלטה הודגש כי באשר לשב"כ, הפעילות תותר רק אם תוקם בצהריים ועדת המשנה לשירותים חשאיים שתפקח על הנושא. המדינה השיבה לבג"ץ כי הוועדה הוקמה, והיא תקיים על כך דיון ביום חמישי.

בנוגע לתקנות המשטרה, ציינו השופטים בהחלטתם כי הושלמה הכנת תזכיר חוק בסוגיה, ובשלו אין הצדקה בשלב זה להשאיר את צו הביניים. "לנוכח כוונה זו לקדם בדחיפות חקיקה ראשית בנושא, ובהינתן השינויים שנעשו בתקנות המשטרה ובהחלטה לפרסם את הנוהל אשר הותקן מכוחן, אנו סבורים כי לעת הזו יש להיעתר לבקשה לבטל את צו הביניים לעניין תקנות אלה", נכתב. אולם, הודגש, ככל שלא תקודם החקיקה הראשית כאמור, "ניתן יהיה לשוב ולשקול את סוגית צו הביניים לגביהן".

השופטים ציינו כי חברי הכנסת יידרשו לתת את הדעת "לסוגית עצם הסמכתו של השב"כ לפעול בתחום זה". כמו כן הוסיפו כי מן הראוי להתחשב בהתפתחויות שחלו בכל הנוגע למגבלות שהטילה הממשלה על האוכלוסייה וכן ביחס להשקתה של אפליקציית 'המגן' שפיתח משרד הבריאות.

לדברי עו"ד גיל גן-מור, שמייצג את האגודה לזכויות האזרח בעתירה, "בג"ץ אמנם אישר להאריך את המעקבים הטכנולוגיים, אולם מהחלטתו עולה בבירור שכעת משהכנסת חזרה לפעול - תם עידן התקנות לשעת חירום". לדבריו של עו"ד גן-מור, "עתה על הממשלה לפעול בכלים דמוקרטיים באמצעות חקיקה ותחת פיקוח פרלמנטרי, בכדי לצמצם את הפגיעה בזכויות אדם. לכן קבע בית המשפט שאם עד יום שלישי הבא לא תפעל הממשלה מול הכנסת כמובטח על ידה, ישקול לחדש את צו הביניים. בנוסף, מאותת בג"ץ כי עצם הסמכת שב"כ אינה מובנת מאליה, וכי היא ראויה לדיון מעמיק בוועדת המשנה. במיוחד נוכח הוראות ההסגר ופיתוח אפליקציית משרד הבריאות".

אמש הגישה המדינה לבג"ץ בקשה לביטול צו הביניים שהוציא נגד שימוש בטכנולוגיית המעקב של שב"כ לצורך פיקוח ואכיפה מדגמיים על הפרות של חובת הבידוד במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. המדינה טענה כי משרד הבריאות "רואה חשיבות רבה בקיומה של פעילות פיקוח זו כחלק ממכלול טיפול המדינה במגפה, בפרט נוכח קיומן המסתבר של הפרות נרחבות, הן של צו הבידוד והן של הגבלות הפעילות החדשות (אף שאלה לא ייאכפו מכוח התקנות הללו), ולנוכח התפשטות המחלה בקצב של כ-150 חולים חדשים מדי יום, שלהערכת משרד הבריאות שיעור זה יגדל בצורה מעריכית".

תגיות:בג"ץשב"כנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה