חדשות בריאות

תופעה נוירולוגית: האם נגיף הקורונה פוגע בחוש הטעם והריח?

מחקרים ברחבי העולם בודקים אם אובדן חוש הטעם והריח יכול לסייע בזיהוי של נגיף הקורונה בשלבים מוקדמים של המחלה. ולמה זה קורה?

  • כ"ח אדר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עדויות של אנשים שנדבקו בנגיף הקורונה מספרות כי חולים לא מעטים סובלים מתופעה מעניינת: היעלמות פתאומית של חוש הריח ושל חוש הטעם. מחקרים בכל רחבי העולם בודקים עד כמה התסמינים הללו נפוצים בקרב חולי קורונה, והאם הם יכולים לסייע בזיהוי מוקדם של המחלה.

למעלה מ-60 חוקרים בכל העולם בודקים כיום את התופעה, שמקבלת תשומת לב רבה. התופעה של אובדן חוש הריח והטעם קיימת, לכל הדעות, אך לא ברור מהו היקף התופעה בקרב הנדבקים. שאלונים שמופצים ברשתות החברתיות החזירו תשובות רבות של נדבקים שחשו בתופעה, אך השאלונים הללו אינם מדויקים מבחינה סטטיסטית, כיוון שהניסוח שלהם מוטה. בנוסף, טווח הגילאים של משיבי השאלון מצומצם (גיל 30 בממוצע), ורוב המשיבים הינם נשים, כך שקשה להשיג תובנות ברורות משאלות שכזה.

איגוד רופאי האא"ג בבריטניה החל לבצע ריכוז של נתונים בנושא ממדינות שונות. על פי הנתונים, בגרמניה דווחו כשני שלישים מהחולים בקורונה על התופעה של אובדן הריח והטעם. בדרום קוריאה, לעומת זאת, דווחו על התופעה כ-30% מן החולים שפתחו תסמינים קלים. דיווחים דומים בנושא מגיעים מאיראן, צרפת, צפון איטליה וגם ארה"ב.

על פי הממצאים הראשוניים, נראה כי התופעה מגיעה כ-3-4 ימים לאחר שמופיעים התסמינים הראשונים של המחלה. רבים מן החולים הסובלים מהתופעה מדווחים גם על חוסר היכולת לחוש בטעם חריף – טעם שאינו נכלל בין הטעמים שהלשון חשה בהם, ומשמעותו למעשה תחושה של צריבה בלשון. העדות המסוימת הזו מעלה את האפשרות שאובדן החושים הוא תופעה נוירולוגית, והסיבה לכך היא השפעתו של נגיף הקורונה על מערכת העצבים.

אין עדיין מספיק עדויות בנושא כדי לערוך מחקר מקיף, אך על פי העדויות הקיימות, התופעות הללו אינן משפיעות לטווח ארוך, והחושים חוזרים לתפקד כאשר מחלימים מן הנגיף. המחקרים ברחבי העולם מתמקדים כרגע בבדיקה האם התסמין המסוים הזה יכול לסייע בזיהוי מוקדם יחסית של המחלה.

ההמלצה כרגע, למי שמוטרד, היא לבדוק את החושים באמצעות הרחה של קפה או חומר אחר בעל ריח חזק, וטעימה של מאכלים בעלי טעם משמעותי, כמו מלח או חומץ. מי שחש באיבוד חוש הטעם והריח, מומלץ שייכנס לבידוד, ליתר ביטחון.

תגיות:חושים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה