חדשות בארץ

לוין: "בג"ץ מתנהל כאילו המדינה שייכת לו"; אלקין: "לא הזמן למשבר"

השר יריב לוין מתח ביקורת חריפה על בג"ץ, שהורה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לכנס את המליאה עד יום רביעי כדי להצביע על בחירת יו"ר קבוע: "מי שמוביל אותנו לאנרכיה זה בית המשפט". השר זאב אלקין אמר כי התערבותו של בג"ץ אינה לגיטימית, אולם הבהיר כי יש לקיים את פסק הדין

לוין ואלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)לוין ואלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ הורה אמש (שני) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לכנס את המליאה עד יום רביעי כדי להצביע על בחירת יו"ר קבוע לכנסת. השר יריב לוין (הליכוד) תקף הבוקר בחריפות את בית המשפט, והאשים כי הוא פוגע קשות בעקרון הפרדת הרשויות ומוביל את ישראל לאנרכיה. "זה אירוע שלא היה כמותו", אמר בריאיון לכאן ב'. "בג"ץ בא ומשתלט על הכנסת".

"בית המשפט לא יכול לבוא במקום הכנסת", המשיך לוין. "לו הייתה נשיאת בית המשפט העליון מגיעה לבניין הכנסת, ביחד עם משמר בית המשפט, נכנסת למליאה, נוטלת את פטיש היו"ר ומנהלת את הישיבה – אני מניח שהייתה קמה זעקה גדולה, וכולם היו מבינים מה מתרחש. שופטי בית המשפט העליון עושים בדיוק אותו דבר, רק באמצעות מלים שכתבו. אגב, בצעד מזלזל שלא היה מעולם: הם מבקשים התייחסות מיו"ר הכנסת, ופחות משעה לאחר מכן מוציאים פסק דין של 19 עמודים שכבר הוכן מראש".

"חבל מאוד שהשופטים בבית המשפט העליון, ביוהרה, בפסק דין רצוף אמירות שאין בהן דבר וחצי דבר עם התנהלות דמוקרטית תקינה, פעם נוספת עושים מעשה פסול מן היסוד", הוסיף לוין. לדבריו, אדלשטיין פעל במסגרת הסמכות המוקנית לו בתקנון הכנסת, כשדחה את כינוס המליאה: "לצערי הרב, מי שמוביל אותנו לאנרכיה זה בית המשפט. חמישה שופטים – שנבחרים בשיטת חבר מביא חבר, בלי פרוטוקול, בחדרי חדרים, בדרך לא דרך – יושבים וחושבים שהם יכולים לנהל את הכול. זאת לא מדינה שיש לה בית משפט, אלא לצערי בית משפט שמתנהל כאילו המדינה בכלל שייכת לו. אנחנו נמצאים לפני פרשת דרכים, ולפני מקום שבו צריך לומר לבית המשפט 'עד כאן'".

חברו של לוין למפלגה, השר זאב אלקין, אמר כי בג"ץ בהחלטתו מפר את האיזון בין הרשויות. "אני דוחה מכל וכל את המגמה המסוכנת הזו", הצהיר בריאיון לגלי צה"ל. עם זאת, הבהיר אלקין כי יש לבצע את פסק הדין: "למרות שאני חושב שההתערבות הזו לא לגיטימית – בתקופה רגישה כזו, זה לא הזמן ללכת למשבר בין הרשויות. צריך את האמון של כל קבוצות הציבור במערכת השלטונית".

השר יובל שטייניץ אמר, כי "בג"ץ היה צריך לרסן את עצמו ולהימנע מההחלטה, לתת לכנסת וליו"ר הכנסת עוד כמה שבועות, כדי לראות אם הדברים מסתדרים מעצמם בדרך הטבעית". בריאיון לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן ב', הדגיש שטייניץ כי "נקיים אחר החלטת בג"ץ, גם אם אנו חושבים שהיא מוטעית, שזו התערבות שלא במקומה ושלא בזמנה. לא נגיע לאנרכיה, נחרוק שיניים ונוותר". ברוח דומה התבטא חבר הכנסת ניר ברקת, כשאמר בריאיון לגלי צה"ל: "טעות שבג"ץ נכנס לסוגיה, אבל אין לנו בית משפט אחר וצריך לכבד את ההחלטה".

יו"ר דגל התורה, משה גפני, הגיב אמש על פסיקת בג"ץ: "שופטי בית המשפט העליון מחסלים בשנים האחרונות באופן שיטתי את המשטר הדמוקרטי ואת עיקרון הפרדת הרשויות, שהוא אחת מאבני היסוד של משטר, בכך שהם קובעים ליו"ר הרשות המחוקקת מתי לקיים ישיבה ומה יהיה על סדר היום. מי שהמשטר הדמוקרטי חשוב בעיניו צריך לעשות כל מאמץ לעצור את גבהות הלב שלהם".

גפני הוסיף כי "זהו קו פרשת המים, שמכאן ואילך ההתנהגות כלפיהם תהיה שונה ממה שהיה עד היום. על שופטי בית המשפט העליון לזכור שהם הולכים עם חלק מהעם, אך למעלה מחצי מהעם נגדם, וסופו מי ישורנו".

החלטת בג"ץ פורסמה שעה קלה לאחר שאדלשטיין מסר את תשובתו לבית המשפט, והבהיר כי לא ייענה לאולטימטום שהוצב בפניו לכנס את המליאה עד יום רביעי. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מתחה בפסק הדין ביקורת נוקבת על יו"ר הכנסת: "הסירוב הנמשך, לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי. הוא פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית, וכן בתהליך המעבר השלטוני, וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה- 23 מקבלים הדברים משנה תוקף. על כן, אין מנוס מן המסקנה כי בנסיבות שנוצרו, מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו של בית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו".

תגיות:יריב לויןבג"ץיולי אדלשטייןזאב אלקיןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה