חדשות בארץ

לאחר שיתוק בן שבוע: מליאת הכנסת אישרה את הקמת הוועדה המסדרת

לאחר ששותקה במשך שבוע בעקבות החלטת יו"ר הכנסת, הוועדה המסדרת, שאחראית על הקמת ועדת הכספים, ועדת החוץ והביטחון ו-ועדת הקורונה, הוקמה הערב. גוש הימין החרים את הדיון, וההחלטה אושרה ברוב של 61 מתומכי גנץ. יו"ר כחול לבן תקף במליאה: "לא למלא אחר הוראות בג"ץ? חבריי בליכוד, השתגעתם? ירדתם מהפסים?"

מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן) מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
אא

ברוב של 61 תומכים, אישרה הערב (שני) מליאת הכנסת את הקמתה של הוועדה המסדרת, האמונה על שאר הוועדות החשובות המפקחות על פעילות הממשלה. בהקמתה תמכו כחול לבן, ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת והעבודה-גשר-מרצ. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס נעדרה מההצבעה. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נמנע, וכל חבריו לגוש הימין החרימו את ההצבעה.

בשלב זה טרם הושגו סיכומים חלוטים בין נציגי המרכז-שמאל באשר לחלוקת הוועדות. העברתה של ועדת הכספים, שהייתה אמורה להילקח מידיו של ח"כ משה גפני מיהדות התורה, לח"כ עודד פורר מיהדות התורה – טורפדה, בשל התנגדות הרשימה המשותפת. הרכבן של שאר הוועדות – חוץ וביטחון ומעקב אחר התמודדות עם מגפת הקורונה – יוחלט לאחר שהוועדה המסדרת תכונס. מטרת הקמת הוועדה המסדרת נועדה בעיקר לצורך קידום יוזמות חקיקה נגד המשך כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בראשות הוועדה צפוי לעמוד ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן, שהחזיק בה גם בכנסת הקודמת.

ברשימה המשותפת הציעו שורה של מינויים, בהם ועדת הקורונה שתהיה בשליטתה, וישראל ביתנו בראש ועדת החוץ והביטחון. עוד הציעו כי את ראשות ועדת הכספים יקבל עפר שלח מכחול לבן. גוש השמאל הציע כי בראש ועדת החוץ והביטחון יעמוד חבר הכנסת גבי אשכנזי מכחול לבן, ובראש ועדת הקורונה יעמוד ח"כ עופר שלח, גם הוא מכחול לבן.

גנץ בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גנץ בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר כחול לבן בני גנץ הדגיש בנאומו הערב במליאה כי בכוונתו להקים עוד היום את ועדות הכנסת משום ש"זוהי לא פוליטיקה קטנה – זהו צורך גדול וקריטי של אזרחי ישראל". גנץ אמר כי "כמפקד בצה"ל וכרמטכ"ל תמיד ידעתי שאני יוצא לקרב כשכל עם ישראל מאוחד מאחוריי. ביחד כשיש חללים, ביחד כשצריך להסתער, ביחד כשצריך להיכנס למרחב המוגן. אני מתחייב שכך גם יהיה מול הקורונה. כרמטכ"ל, תמיד ידעתי שמאחוריי עומד דרג מדיני וקבינט מתפקד שמקבל החלטות, ולצדו ועדת חוץ וביטחון וכנסת שמסייעת ומפקחת". נאום גנץ נקטע מספר רב של פעמים בשל קריאות ביניים של שרת התרבות מירי רגב, שלא סולקה מהאולם בשל היותה נציגת הממשלה במליאה.

גנץ תקף בחריפות את הקריאות מימין לאדלשטיין שלא למלא אחר הוראת בג"ץ, שחייב אותו להשיב לבית המשפט עד השעה 21:00 בערב האם ידון בבחירת יו"ר חדש עד ליום רביעי, זאת, כדי להימנע מפסק דין נגדו. "לא למלא אחר הוראות בג"ץ? חבריי בליכוד, השתגעתם? ירדתם מהפסים?", אמר גנץ. "כשנוח לכם אתם עותרים ועכשיו אתם קוראים לא לקיים את פקודות בג"ץ? לא יקום ולא יהיה". יו"ר כחול לבן קרא לנתניהו לגנות זאת ולהוריד את האפשרות מהפרק באופן מיידי. "הדמוקרטיה והחוק בישראל יישמרו גם אם זה לא נוח למישהו. נתניהו, לשתק את הכנסת זו לא מנהיגות. מה חשבת, שלא נקים את ועדת הכספים כדי לדאוג לעצמאים? שלא נדאג שתהיה הוראה מרחוק והנחיות ברורות לגבי המרחב הציבורי? שנהפוך את ישראל לדמוקרטיה נכה רק כי זה לא מסתדר לך?".

גנץ הוסיף: "בניגוד אליך, אנו לא נפגע בקולו החיוני של המיעוט. הפעלת המוסדות הדמוקרטיים איננה מגבילה את פעילות הממשלה היא נותנת להן תוקף ומאפשרת להצליח במאבק משותף מול משבר מורכב. ככל שיהיו מהלכים קשים ונכונים - נצביע בעדם וניתן גיבוי מלא גם אם זה יפגע בנו פוליטית".

תגיות:הוועדה המסדרתכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה