חדשות בארץ

בימין קוראים לאדלשטיין להתעלם מהוראת בג"ץ: "הפיכה שלטונית של קומץ שופטים"

במערכת הפוליטית דחו את הוראת בית המשפט ליו"ר הכנסת לדון בבחירת יו"ר חדש, ותקפו בחריפות את התערבות בג"ץ בהליכים שתוארו על ידם כ"פוליטיים". שר המשפטים הגיב: "לו אני יו"ר הכנסת, אני משיב - לא"

אוחנה ואדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אוחנה ואדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שר המשפטים אמיר אוחנה קרא היום (שני) ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לסרב להוראת בג"ץ לדון בבחירת יו"ר חדש עד יום רביעי. בצהריים דרש בית המשפט מאדלשטיין להודיע לו על כוונותיו עד לשעה 17:00, בכדי להימנע מפסק דין בסוגיה. "לו אני יו"ר הכנסת, אני משיב - לא", כתב שר המשפטים בחשבון הטוויטר שלו. הודעת בג"ץ הגיעה בשל חוות דעת שהגישו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והיועץ המשפטי לכנסת איל ינון, לפיהן יש לדון בנושא בהקדם.

אדלשטיין וגנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)אדלשטיין וגנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לפי שעה, המועד למתן תשובה הוארך ל-21:00, לאחר שבייעוץ המשפטי לכנסת ביקשו דחייה בשל העובדה כי החלטת בית המשפט התקבלה אצל יו"ר הכנסת בשעות הצהריים, ובשעות אלה הוא טיפל בהיערכות הכנסת הנדרשת לפתיחת מליאת הכנסת ב-16:00 וכינוס הוועדה המסדרת, לכשתוקם, ומשעה זו אדלשטיין ינהל את המליאה במשך מספר שעות. עוד הודגש כי בהיעדר סגנים ליו"ר, "ניהול ישיבת מליאת הכנסת הוא בסמכותו הבלעדית של יו"ר הכנסת והוא אינו יכול להעבירה לאחר".

במהלך הדיון אתמול בבג"ץ טען יועמ"ש הכנסת כי בחירת יו"ר לכנסת במצב שלא ברור האם ישתייך לקואליציה – זאת, ברקע המגעים לממשלת אחדות שעודם נמשכים – "עשויה להביא לפגיעה בדמוקרטיה", בשל הקשיים שהלה צפוי להערים על יוזמות החקיקה של הממשלה השלטת. "בכל שני וחמישי יהיה לנו משבר של ניסיון סיעות האופוזיציה לטרפד את הממשלה, וזה יהיה בלתי אפשרי", אמר ינון, "אף אחד לא יודע איך תיראה הממשלה. אנחנו שותלים באג בתוך המערכת, וגם זה פגיעה במרקם החוקתי". עם זאת, הוא הוסיף כי היות שהמועד שמצוין במפורש בסעיף 2 (ב) לתקנון (מועד כינון הממשלה) הוא מועד אחרון, ובהתחשב בכך שיו"ר הכנסת המכהן מכוח עקרון הרציפות מחזיק בתפקידו זה כ"פקדון זמני" עד לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, ורוב מקרב חברי הכנסת מבקשים כי הכנסת תבחר יו"ר קבוע באופן מיידי, "מרחב שיקול הדעת הנתון ליו"ר הכנסת בכל הנוגע לדחיית מועד זה, ככל שחולף הזמן, צריך להיות מצומצם יחסית".

איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במערכת הפוליטית דחו את הוראת בית המשפט ליו"ר הכנסת לדון בבחירת יו"ר חדש, ותקפו בחריפות את התערבות בג"ץ בהליכים שתוארו על ידם כ"פוליטיים". לדברי שר התיירות יריב לוין, "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו״ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה. אני קורא ליו"ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה". לוין הוסיף בחשבון הטוויטר שלו כי "אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים".

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד ממפלגת ימינה, כתבה כי "אלו שפונים לבג"ץ בשבתו כגננת של הכנסת, הם אלו שממיתים את הדמוקרטיה. בדמוקרטיה בג"ץ לא קובע לכנסת כיצד להתנהל ולא שם עצמו מעל הכנסת. רק הכנסת סוברנית להחליט מתי תתכנס ומתי תצביע בהתאם לחוק ולתקנון. לא בג"ץ". עמיתה למפלגה, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הוסיף כי מערכת המשפט מנסה "לבצע הפיכה שלטונית במדינת ישראל" וקרא לאדלשטיין "להתעלם מהפסיקה הדורסנית של בג"ץ ולעמוד כחומה בצורה על עצמאותה של הכנסת".

ארדן (צילום: גילי יערי, פלאש 90)ארדן (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

לצד זאת, בכירי הליכוד – השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וחבר הכנסת גדעון סער, קראו שניהם לכבד את קביעת השופטים, חרף אי-הסכמתם לפסיקתם. "בג"ץ טועה טעות מרה בכניסתו להליך הפוליטי ולניהול ענייני הכנסת", כתב ארדן, "אולם, אם יפסוק בג"ץ ויכפה בחירות ליו"ר הכנסת כבר במהלך ניהול המו"מ לאחדות, יש לכבד את פסיקתו אחרת נדון את עצמנו לאנרכיה". סער אמר: "דבר אחד אינו בא בחשבון: קריאות לאי-כיבוד פסיקה שיפוטית עתידית, כזאת או אחרת".

אדלשטיין עצמו אמר בפתח המליאה היום כי "בניגוד לשקרים שהופצו לאחרונה, הכנסת לא נסגרה לרגע. הכנסת עבדה בשבוע שעבר לפי כל לוחות הזמנים כמו בכל שבוע במשך עשרות השנים האחרונות. הכנסת נפתחה עכשיו על מנת שעוד היום נוכל להקים את הוועדות שהחוק קובע שאנחנו צריכים להקים, על מנת לעשות את תפקידנו ולפקח על הממשלה במצב הלא פשוט הזה".

תגיות:יולי אדלשטייןבג"ץאמיר אוחנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה