כתבות מגזין

המוהל הרב מחפוד מזהיר: "אנשים מבטלים בריתות בעקבות הקורונה"

כיצד ייתכן שאנשים מרשים לעצמם לבטל בריתות בעקבות הקורונה? מה דינו של תינוק שנדבק במחלה, ומה יעשה אביו של הרך הנולד שאינו יכול להיות בברית של בנו? המוהל הרב שלמה מחפוד משיב על השאלות

  • כ"ז אדר התש"פ
הרב שלמה מחפוד (קרדיט: הרב יהודה מחפוד)הרב שלמה מחפוד (קרדיט: הרב יהודה מחפוד)
אא

"משבר הקורונה הוביל לכך שאנשים יהודים במגזר החילוני החליטו לבטל בריתות של הילדים שלהם", אומר לי בכאב המוהל הרב שלמה מחפוד, ראש מערך הכשרות של בד"ץ יורה דעה ורב השכונות נווה אחיעזר ושיכון ו' בבני ברק. "אתה מבין מה זה אומר?" הוא מוסיף בצער, "מדובר במצווה שעם ישראל מושתת עליה, כל היהדות בנויה עליה, היא מאחדת בין עם ישראל לאלוקים, ואיך אפשר לבטל אותה?"

הרב מחפוד מוסיף ומציין כי "הציבור צריך להבין שמצוות ברית מילה יכולה להתקיים גם בשני אנשים, בכלל לא חייבים לזה מניין. כמו שהמדרש אומר 'חופה בעשרה, ברית בשניים'. אז נכון שמלכתחילה אנו תמיד מעדיפים לקיים במניין ושמחים לערוך אירוע גדול ומרשים, אך במצב כמו זה של היום אסור בשום אופן להימנע מקיום מצוות הברית בזמנה".

עם זאת, הרב מחפוד חוזר ומדגיש: "גם בבריתות יש לשמוע לכל ההנחיות של משרד הבריאות, בלי שום התחמקויות. יש להקפיד על כמות האנשים על שטיפת הידיים ועל מרחק מספיק בין אחד לשני, זה עניין של פיקוח נפש".

 (קרדיט: הרב יהודה מחפוד) (קרדיט: הרב יהודה מחפוד)

 

הבידוד וההלכה

מה קורה כאשר האבא נמצא בבידוד? האם אפשר לדחות את הברית?

"לא, לחלוטין לא. זה איסור חמור, לא יקרה שום אסון אם האבא לא יהיה בברית. צריך לעשות את הברית בזמן, כמו במקרים רח"ל שאין אבא".

אני מנסה להקל במעט על האב, ושואל את הרב מחפוד, האם בכזה מקרה האבא יכול לברך את הברכות של "להכניסו" ו"שהחיינו" דרך הנייד, בחידושים הדיגיטליים שיש היום.

"אין דעתי נוחה מכך", משיב הרב, "כי בנוסף לבעייתיות שיש בברכות שמועברות דרך גלי האוויר, בברית יש גם את שמחת המצווה שצריך לברך עליה, וכאן האב אינו נמצא במקום של קיום המצווה".

ומה עם תינוק שנדבק בקורונה? לאחרונה נפוצה ידיעה על יולדת בבית חולים לניאדו שחלתה וייתכן שגם תינוקה נגוע. איך אפשר לקיים ברית בכזה מצב?

"אני מכיר את המקרה", מבהיר הרב מחפוד, "אני יודע שהרחיקו את התינוק מהיולדת, והכניסו אותו לבידוד של שבועיים. במקרה כזה אכן אי אפשר למול את התינוק ביום השמיני, זה עלול לסכן אותו, ולכן במקרה כזה אין ברירה וחייבים לחכות שבועיים. רק לאחר שיעשו לו בדיקה והוא יצא שלילי יהיה ניתן לעשות לו את הברית".

בבריתות יש בדרך כלל גם את הסבא שמקבל את הסנדקאות, כיצד היית מציע לנהוג בעניין?

"באופן אישי הייתי ממליץ לכל האנשים המבוגרים לא לקחת סיכונים ולהישאר בבית גם באירועים חשובים כמו ברית לנכד וסנדקאות", הוא משיב. "במקרה שהסבא אינו מוכן לוותר, חשוב מאוד שישים מסכה על פניו וכפפות על הידיים, כי הוא בעיקר מסכן את עצמו, והמחיר של חיים לא שווה ערך לשום דבר אחר".

במהלך השיחה עם הרב מחפוד עומד לצדו נכדו וממשיך דרכו הרב יהודה מחפוד, שמבקש להדגיש נקודה חשובה: "לפי הידוע לנו עד כה, תינוק שנימול אינו נכנס לקבוצת הסיכון של חולי קורונה, ולכן כל אותם הורים שחוששים לעשות את הברית לתינוק יכולים להסיר דאגה מליבם".

בנוסף, מדגיש הרב יהודה "בשונה מברית מילה, ישנה תופעה הנקראת 'בריתה', שזה אומר שעושים מסיבה, בעקבות לידת תינוקת. אני רוצה שהציבור יידע שבמצב הנוכחי חובה לדחות את מסיבת הבריתה, מכיוון שגם כך אין לזה מקור בהלכה, ולא יקרה כלום עם זה יידחה עד יעבור זעם. בתקווה ובאיחולים שהקדוש ברוך יסיר מאתינו כל מחלה, בריאות איתנה במהרה בימינו, אמן".

תגיות:ברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה