חדשות בארץ

יועמ"ש הכנסת לבג"ץ: בחירת יו"ר כנסת מהאופוזיציה - "פגיעה בדמוקרטיה"

נשיאת בית המשפט העליון הודעה בפתח הדיון כי הוא יעסוק בעיקר בסוגיית ההצבעה על החלפת יו"ר כנסת, נוכח חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה שהתירה את השבתת הכנסת. היועמ"ש לכנסת: "לא נתקלנו בהתנגשות כמו שנתקלנו בימים האחרונים בין רצונם של רוב חברי הכנסת ובין החלטתו של יו"ר הכנסת"

בית המשפט העליון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בית המשפט העליון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

בג"ץ דן היום (ראשון) בעתירה נגד החלטת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להשבית את פעילותה בשל נגיף הקורונה. העתירה, שהוגשה על ידי כחול לבן והתנועה למען איכות השלטון, מבקשת מבית המשפט להורות לאדלשטיין לכנס את המליאה על מנת להצביע על בחירת יו"ר לכנסת ה-23 וכן על הקמת הוועדה המסדרת, זאת, לאחר שבשבוע שעבר הוא מנע את כינוסה. למרות שעל פי הודעתו מחר תתכנס הוועדה המסדרת, בעתירה נטען כי על בית המשפט לחייבו בכך בכדי למנוע ניסיון לדחות את הקמתה.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הדגישה בפתח הדיון כי הוא יעסוק בסוגיית ההצבעה על החלפת יו"ר כנסת, נוכח עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שהתירה את שיתוק הכנסת. "הנושא של הקמת ועדה מסדרת יגיע למליאה למחר, והנושא היקף האיסור על התקהלות וההסבר שניתן שמדובר אך ורק עניין טכני ושיקבעו אלטרנטיבות ושזה לא סוגר את הכנסת ולא קובע", הסבירה חיות. הרכב השופטים כולל בנוסף את המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל. בעקבות מגבלות התקהלות של משרד הבריאות, הדיון מועבר בשידור וידאו במעגל סגור.

שלח וניסנקורן בדיון, היוםשלח וניסנקורן בדיון, היום

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, שהביע מוקדם יותר את התנגדותו להחלטת אדלשטיין לטרפד את ההצבעה על המשך כהונתו, אמר בפתח הדיון כי סוגיית מינוי יו"ר הכנסת "הפך גם הוא לסלע מחלוקת שכרגע לא ניתן לגשר עליו". לדבריו, "לא נתקלנו בהתנגשות כמו שנתקלנו בימים האחרונים בין רצונם של רוב חברי הכנסת ובין החלטתו של יו"ר הכנסת, שלא להעלות על סדר היום את בחירתו של נציג כחול לבן". לטענתו, בחירת יו"ר כנסת המשתייך לאופזיציה עשויה להביא "לפגיעה בדמוקרטיה", מפאת הקשיים שהלה עשוי להערים על יוזמות חקיקה ממשלתיות. "אני מבטיח שבכל שני וחמישי יהיה לנו משבר של ניסיון סיעות האופוזיציה לטרפד את הממשלה, וזה יהיה בלתי אפשרי", אמר ינון, "אף אחד לא יודע איך תיראה הממשלה. אנחנו שותלים באג בתוך המערכת, וגם זה פגיעה במרקם החוקתי.

עוד אמר: "התפיסה בכנסת הייתה עשרות שנים שיו"ר הכנסת הוא שחקן פוליטי, הוא צריך להיבחר בפריימריז, אבל מצד שני כן היה מקובל ואני יכול להעיד על שלושת יו"ר הכנסת האחרונים שעבדתי איתם, הם השתדלו לשמור על ניטרליות וממלכתיות ולהיות כתובת לכל סיעות הבית".

אדלשטיין (צילום: גילי יערי, פלאש 90אדלשטיין (צילום: גילי יערי, פלאש 90

ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן אמר מחוץ לדיון כי "דווקא בימים אלה של הקורונה צריך שתהיה כנסת מתפקדת - גם לטובת הטיפול בקורונה וגם לטובת הדמוקרטיה הישראלית". ח"כ עפר שלח הבהיר כי הפנייה לבית המשפט נועדה לתת "חותמת על מה שברור לכל אזרח", לפיה "דווקא אל מול הניסיון של הממשלה ביום חמישי לסגור את הכנסת, חשוב במיוחד שהכנסת תחזור לתפקד ושבית המשפט יאמר את דברו".

על מנת להדיח יו"ר כנסת דרוש רוב של 90 חברי כנסת, אולם, בשל העובדה כי אדלשטיין לא נבחר כיו"ר הכנסת ה-22, והמשיך לכהן מכוח היותו יו"ר הכנסת היוצאת, באופוזיציה גייסו רוב של 62 לבחירת יו"ר כנסת מטעמם. עם זאת, מתוקף סמכותו לדחות הצבעות עד להשבעת הממשלה, אדלשטיין מכשיל את ניסיונותיה של כחול לבן להכשיר את הקרקע לממשלה שלא תכלול את יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, מכוח חוק המונע מחבר כנסת המואשם בפלילים להמשיך בכהונתו או להרכיב ממשלה.

תגיות:בג"ץיולי אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה