כתבות מגזין

רבה הראשי של דרום אפריקה: "אנחנו מחמירים יותר מהנשיא, כי מודעים לחשש פיקוח נפש"

מה גורם ליהודי דרום אפריקה להחמיר יותר מהוראותיו של הנשיא? כיצד מתמודדים בחורי הישיבות ובנות הסמינרים ששבים מישראל לחופשה ונאלצים להיות בבידוד? ומהם הדברים שעוזרים להם בימים אלו של משבר? הרב ד"ר וורן זאב גולדשטיין, רבה הראשי של דרום אפריקה, בשיחה מיוחדת

הרב ד"ר וורן זאב גולדשטיין. קרדיט צילום: יח''צ שבת עולמיתהרב ד"ר וורן זאב גולדשטיין. קרדיט צילום: יח''צ שבת עולמית
אא

דומה כי כמעט ואין מדינה ברחבי הגלובוס שנותרה חסינה מפני נגיף הקורונה האימתני. השבוע התפשט הנגיף גם בדרום אפריקה והוביל לשורת התגוננויות. אלא שבעוד שנשיא המדינה יצא בהנחיות מתונות במקצת, הרב הראשי של דרום אפריקה ויוזם פרויקט 'שבת עולמית' - ד״ר וורן זאב גולדשטיין, יצא בהנחיות חמורות בהרבה.

בשיחה עמו הוא מספר ללא כל הצטעצעויות: "אני חושב שיש פה ספק פיקוח נפש, אז אנו מוכרחים לנהוג כמו שמורים לנו בחז"ל: 'סכנא חמירא מאיסורא'. כשאנו מתבוננים על מדינות העולם האחרות ניתן לראות שיש ביניהן כאלו שסגרו את כל בתי הכנסת וביטלו תפילות במניין לגמרי. אנחנו בכל זאת מחפשים את האיזון, אך ייתכן שלבסוף ניאלץ להחמיר את ההוראות".

הרב ד''ר וורן זאב. קרדיט צילום: יח''צ <a class=שבת עולמית" src="https://storage.hidabroot.org/Graphics/Storage/215428.jpg" />הרב ד''ר וורן זאב. קרדיט צילום: יח''צ שבת עולמית

 

הלימודים מושבתים, החתונות מצטמצמות

לדבריו של הרב גולדשטיין, הוא הורה כבר בתחילת השבוע לבטל את הלימודים בבתי הספר היהודיים ברחבי המדינה, זאת לאחר שהתגלו לא מעט מקרי הידבקות בקורונה, חלקם בקהילות יהודיות. "כשאנחנו הפסקנו את הלימודים, בתי הספר הכלליים המשיכו לפעול, אך ביום רביעי הושבתו אף הם, בהוראת הנשיא", הוא מציין. "הנשיא שלנו גם הודיע שאין לקיים אסיפות של יותר מ-100 אנשים, אך אני לקחתי את ההוראות האלו מעט רחוק יותר, והוריתי לקהילות שלא להתאסף כלל שלא לצורך, וכן שניתן לקיים תפילות, אך רק על פי גדרים מסוימים. בין היתר הוריתי שיש להקפיד על מרחק של שני מטרים בין מתפלל למתפלל, וכן הדגשתי שאין להביא כלל אוכל לבתי הכנסת. כך למשל, הקידושים שמתקיימים בבתי הכנסת בקביעות בשבתות בבוקר, יבוטלו לגמרי, כך גם במקומות שנוהגים לאכול סעודה שלישית. לגבי חתונות – בשלב זה הנשיא הורה שניתן להמשיך לקיים אותן, אך עד 100 משתתפים. אנחנו, לעומת זאת, יצאנו בהוראה לקהילות היהודיות – לחגוג חתונות עם קרובי המשפחה של החתן והכלה בלבד, ובכל מקרה לא לעבור את ה-100 איש. על פי המלצותינו, רצוי להגיע להרבה פחות מזה".

מדוע החלטת להחמיר יותר מנשיא המדינה?

"כפי שציינתי, כשמדובר בספק פיקוח נפש יש לנהוג במלוא האחריות. עם זאת, יש דברים בהם העדפנו שלא להיות קיצוניים. לכן המניינים לעת עתה מתקיימים ושיעורי התורה נמשכים, אך אנו מקפידים לשמור כל הזמן על מרחק של שני מטרים בין אחד לשני. ייתכן שבהמשך נצטרך להחמיר עוד יותר. הכל תלוי בהתפתחויות".

הרב ד''ר וורן זאב גולדשטיין. קרדיט צילום: יח''צ שבת עולמיתהרב ד''ר וורן זאב גולדשטיין. קרדיט צילום: יח''צ שבת עולמית

 

דואגים, אך מאמינים

על האווירה בקהילות היהודיות בדרום אפריקה מציין הרב גולדשטיין: "האנשים כאן מאוד לחוצים. בתחילה הייתה כביכול הרגשה של 'אלינו זה לא יגיע', אך בתוך שבוע השתנו הדברים לחלוטין והפכו להיות קרובים ומאיימים. יש בינינו הרבה מאוד אנשים שמצויים בבידוד, לאחר שהגיעו בטיסות מחוץ למדינה. בין היתר יש בחורים שהגיעו מישיבות בישראל לחופשת בין הזמנים, וכעת לא יכולים להימצא עם משפחותיהם, אחרי שלא ראו אותן במשך חצי שנה. כך גם בנות סמינרים שלמדו בישראל ושבו כעת לבתיהן, חלקן אחרי שלא פגשו את המשפחות מראש השנה. אנחנו מרגישים את הלחץ וחוסר האונים, כולם כאן, כמו בכל העולם, בהיסטריה מוחלטת".

עם זאת, הרב גולדשטיין מציין, כי הוא לא רק יוצא בהנחיות לציבור, אלא גם משתדל מאוד להעביר מסרים של חיזוק. "אני מפיץ מסרים מצולמים בהם אני מסביר לכולם את מאמר חז"ל בבבא קמא, דף ל', שמתאר חסידים ראשונים שהיו מצניעים את שברי הכלים בשדה כדי שלא יזיקו לאנשים אחרים, והגיעו למדרגות עליונות במטרה שלא לגרום נזק לאדם אחר. אנו לומדים מזה כמה עלינו להיזהר ככל האפשר שלא להדביק אחרים, ועד כמה שאנו חייבים לשמור על עצמנו ועל הסביבה בימים אלו. כתוב 'ולא תשים דמים בביתך', ואומרים בגמרא שזה איסור כולל לכל הסכנות שבין בני אדם, שעלולות להגיע לפיקוח נפש. אלו דברים חמורים וממש לא פשוטים".

בדרום אפריקה, לדבריו של הרב, מתגוררים כ-60 אלף יהודים, רובם ביוהנסבורג והשאר בערים אחרות. "רוב היהודים שולחים את ילדיהם לבתי ספר יהודיים ורוב-רובם שייכים לקהילות אורתודוקסיות, מה שגורם לנו להיות מאוד מלוכדים, ובפרט במצבים כאלו של משבר. בסך הכל שוררת כאן הרבה אחדות, יש הבנה והתחשבות בין כל היהודים, מכל הזרמים. זה מה שהוביל לכך שפרויקט 'שבת עולמית' החל דווקא אצלנו, וזה גם מה שמוביל לכך שכיום, במצב שהגענו אליו, יש ציות מרבי להנחיות, ועושה רושם שאנשים מתעדכנים כל הזמן ומנסים לנהוג בדיוק כפי שמדריכים אותם.

"במצב כזה של אי ודאות", חותם הרב גולדשטיין את דבריו, "חשוב שנתחזק כולנו לא רק מהצד הרפואי והפיזי, אלא גם מהצד הרוחני. כפי שאני מדגיש כל הזמן לבני הקהילות שלנו – עלינו לסמוך על שירותי הרפואה, אך הרבה יותר מכך – לסמוך על ריבונו של עולם, לעזור זה לזה ולתת את החיזוק לכל אחד שזקוק לכך. אם רק נתבונן סביבנו נראה כל כך הרבה אנשים שזקוקים לחיזוק, למילה טובה ולהרגעה, וזה הזמן המתאים ביותר להעניק להם אותם".

תגיות:אפריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה