כתבות מגזין

יבואנים ובעלי רשתות: "אל תאמינו לתקשורת, יש מחסור אמתי במוצרי מזון"

ברקע הבהלה סביב נגיף הקורונה, יצאנו להבין מה באמת מתרחש מאחורי הקלעים של ענף המזון בישראל: השיטה של מסעדת 'מנדיס' להתגבר על המשבר, מחסני המזון המלאים ברשתות 'נתיב החסד' ו'בר-כל'. וגם: ההבדל בין הפאניקה במגזר החילוני להתנהלות במגזר החרדי

  • כ"ג אדר התש"פ
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כשאנו מתיישבים לשיחה עם רונן רחמים, מנהל רשת הסופרמרקטים 'סיטונאות רחמים מזון בע"מ', השעה היא שעת ליל מאוחרת. "זה הזמן היחידי שבו אני יכול לדבר בימים טרופים אלו", הוא אומר. "בשאר שעות היום אני עסוק בריצות אחר ספקים ומשווקים, כדי לאפשר את המשך תפקוד הסופר-מרקטים שלי בצורה מיטבית". העייפות ניכרת בקולו של האיש, שלראשונה זה ארבעים שנה נאלץ לצאת לקרב על המשך תפקודם התקין של המרכולים שבבעלותו. רחמים יודע שאין בפניו שתי אפשרויות, ברור לו שעליו לספק לאלפי לקוחותיו את מוצרי הצריכה להם הם זקוקים, אחרת אלפי משפחות עלולות למצוא את עצמן ללא מוצרים בסיסיים בבתיהם.

רחמים, מרשת השיווק 'רחמים מזון'רחמים, מרשת השיווק 'רחמים מזון'

 

"הספקים התנהלו בצורה לא אחראית"

אנו שומעים שלא צפוי מחסור, מה המצב האמתי בשטח?

"אל תאמינו לדיווחים בתקשורת. המצב שונה לגמרי ממה שמתפרסם בכלי התקשורת ועל ידי הפוליטיקאים. זה לא פשוט בכלל מה שמתרחש כעת", הוא מתריע. רונן רחמים כבר 40 שנה בתחום הקמעונאות. לדבריו, עובדה זו היא שסייעה לו להמשיך לספק מזון בשפע ללקוחותיו גם בתקופה קשה זו. "הכל השתנה בזמן האחרון", הוא אומר. "האזרחים בישראל נתונים בחרדה עמוקה מחשש שיהיה מחסור במוצרי הצריכה הבסיסיים, ואנו כבעלי חנויות המזון חווים את החרדה הזו על בשרנו. יש גידול דרמטי במכירות בזמן האחרון, זאת לצד קושי רב מצד בעלי החנויות להשיג את הסחורה הנדרשת. לאור המצב הנוכחי נאלצנו להגדיל את מספר העובדים, הקופאיות והסדרנים, גם כדי להתמודד עם עומס הקונים, וגם בגלל שאנו נערכים למקרה שבו יהיו עובדים שייאלצו להיכנס לבידוד או יחלו חלילה".

בשיחה עמנו, רחמים מבטל את המסרים האופטימיים שהציגו כלי התקשורת בימים האחרונים: "הפאניקה של הציבור נכונה", הוא מבהיר. "ספקים ישראלים שונים לצד יבואנים מוכרים, נתונים במחסור חמור של סחורה. אין להם כמעט מוצרים, ולכן הם משווקים מעט מאוד מוצרים, אם בכלל. הסיבה לכך נובעת מכך שהציבור התנהג בצורה לא נכונה ורכש כמויות עצומות של מזון, מעבר למה שהוא צריך.

"אנו – בעלי הרשתות - מתנהגים כמו במלחמה", הוא מבהיר, "כדי שהציבור יוכל לרכוש סחורה בכמות שנדרשת לו – אין לנו ברירה אחרת אלא לעבוד קשה כדי לוודא שהחנויות שלנו יהיו מלאות". רחמים מאשים את המשווקים, אשר מעדיפים את רשתות השיווק הגדולות על פני החנויות הבינוניות והקטנות, אותן הם מותירים ללא סחורה. לדבריו, "הסיבה לכך היא העובדה שכמעט אין סחורות בשוק. כדי לקבל סחורה אני צריך להפעיל קשרים שנוצרו במשך ארבעים השנים האחרונות, וגם את זה אני מצליח לעשות בקושי, משום שהמשווקים מקצצים דרמטית בהזמנות שלנו, וחלקם פשוט מדלגים עלינו, בלי לתת הבהרות".

לדבריו, הבעיה טמונה בכך שלא הייתה מדיניות מסודרת של הספקים. "הם היו צריכים לחשב את מכירת המוצרים כך שכל רשת מזון תקבל את הסחורה הדרושה לה, ולא יותר. העובדה שחלק מהרשתות קיבלו סחורה עודפת, הובילה לכך שהרשתות הקטנות נתקעו כמעט בלי מוצרים".

עם זאת, גם רחמים מבהיר כי הבעיה מתחילה עוד לפני התכנון. "כל שרשרת המזון נפגעה", הוא מבהיר. "גם הספקים שיש בידם סחורה, אינם יכולים לשווק אותה כראוי, בגלל מחסור בעובדים ובמלקטים. סיבה נוספת למחסור הגדול, היא העובדה שחלק מהמוצרים שנמכרים בחנויות מיובאים מחו"ל. כך לדוגמה, פסטה של חברה ידועה שמיוצרת כולה באיטליה, המדינה שהפכה למוקד ההתפרצות המשמעותי ביותר של נגיף הקורונה, וזה גרם לכך שהייבוא של הפסטה לארץ נחסם לחלוטין. המציאות הזו הפכה את המאמץ להשגת הפסטה הפופולרית לבלתי אפשרי כמעט. מציאות דומה מתרחשת בשוק השמן, שגם הוא מיובא מחו"ל בחלקו, ולכן גם כאן, כדי להשיג שמנים אני נדרש להפעיל קשרים בני שנים רבות".

רחמים מספר לנו כי גילה במהלך חיפושיו אחר מייבאים של שמן, כי חברה אחת הפסיקה לייצר את שמן הקנולה הרגיל, והיא מייצרת כעת שמן בריאותי כתחליף. "השינוי נובע מהקושי של החברה לשווק שמן בכמויות כפי ששיווקה בעבר, בשל המצב ששורר בעולם", מסביר רחמים, "וזה הוביל את החברה לייצר פחות שמן. וכדי לכסות את הנזק שנוצר בעקבות המצב החדש – החליטו מנהלי החברה לייצר את השמן הבריאותי בלבד, שהוא יקר יותר, ובכך לכסות את הנזק שנוצר כתוצאה מהפחתת הייצור".

רחמים, מרשת השיווק 'רחמים מזון'רחמים, מרשת השיווק 'רחמים מזון'

 

החשש: צורך להגביל את כמות המזון ללקוח

רחמים מבהיר כי המדיניות הבעייתית מתחילה כבר במשרדי הממשלה השונים. "נקלעתי לאירוע הזוי, שבו מנהל מפעל הפסיק את הייצור, בעקבות הוראות מחמירות של המדינה למצב חירום. אותו מנהל, שברשותו רשת שיווק, נכשל בביקורת שהמדינה ערכה לו, כאשר במחסנים שלו נמצאה כמות פחותה מ-1,500 טון של סחורה – שזה כמות המינימום שמחויבים הספקים להחזיק במחסנים שלהם – בלי למכור - כדי לאפשר הספקה נאותה למשק בשעת חירום. בעקבות כך, המדינה דרשה ממנו למלאות סחורה בסך הנדרש. כדי לבצע את הוראות הממשלה הוא הפסיק את שיווק המזון בינתיים, והמשיך לייצר מוצרים רק כדי שיוכל להחזיקם במחסנים שלו, בהתאם להוראות, בו בזמן שכבר כעת אנו נמצאים בעת חירום... כמובן שבעקבות כך נפגעו עסקים שהתבססו על אותו משווק".

ובתוך כל הכאוס הזה יש גם את חג הפסח מעבר לפינה, אתם מאורגנים לקראתו?

"בדרך כלל, בשלב זה מוצרי הפסח כבר נמצאים על המדפים. השנה נמנענו מכך בגלל המצב. הנתונים כרגע מראים כי הציבור קונה מכל הבא ליד, בלי לעשות חשבון. לכן חששנו שאם נשים את מוצרי הפסח בתקופה שבה החנויות היו עמוסות באנשים שהצטיידו בהמון מוצרי מזון, התוצאה תהיה שכל הסחורה תאזול במהירות רבה. בגלל שאיני יכול לדעת אם אוכל לקבל סחורה נוספת מהספקים, החלטתי להימנע מלהגיע למצב כזה. הבנתי את מגבלות השוק בעקבות המצב, גם בנוגע למוצרי הפסח, לאחר שיחה שערכתי עם הספק שלי, כאשר ביקשתי ממנו להגדיל את כמות המצות שמגיעה לחנויות שלי. בתגובה הוא אמר לי שיוכל לעשות מאמץ בעניין, וזה רק בגלל שאני וותיק בענף, כך שהבנתי כי הפגיעה בענף המזון מתבטאת גם בנוגע למוצרי הפסח. לכן המתנו עד עכשיו, זאת למרות שהמצות ומרבית המוצרים האחרים של החג כבר נמצאים במחסנים שלנו".

כעת מתכננים ברשת להתחיל ולשווק את מוצרי הפסח כבר ביום ראשון הקרוב, ומקווים לטוב. "זה אומנם מעט מאוחר, לשים את מוצרי הפסח, שלושה שבועות בלבד לפני החג, אך זהו מספיק זמן לדעתי", מבהיר רחמים.

בכנות הוא מציין: "החשש שלי הוא שאיאלץ להגביל את הלקוחות. המצב הבעייתי הזו, שבו קונים בצורה בלתי פרופורציונלית, עלול להביא אותנו למצב כזה שבו אזרח שבאמת צריך את הכמות הרבה – לא יוכל לרכוש זאת. כבר כעת התחלנו להגביל מעט את הלקוחות, כך שבכל קנייה ניתן לרכוש עד חמישה בקבוקי שמן בלבד. ככל הנראה, אנו עומדים להטיל מגבלות דומות על נייר ומצות. מטרת העל שלי היא לשרת את הציבור, ולא לעשות כסף מהפאניקה ששוררת כעת", הוא אומר.

האם כעת לאחר שהציבור רכש כמויות מזון גדולות, המצב התמתן מבחינתכם?

"זה נכון שרמת הפאניקה ירדה מעט, וגם הלקוחות רכשו חלק גדול מהמוצרים שנדרשים להם לתקופה הקרובה. אבל עדיין, הרכישות צפויות להמשיך להיות גבוהות מהרגיל, גם בימים הקרובים, בגלל שהאנשים נמצאים כל הזמן בבית, הילדים לא הולכים לבתי הספר, וזה גורם לכך שרמת הצריכה למשפחה ממוצעת גדלה באופן משמעותי לעומת זמנים אחרים בשנה".

רחמים מפעיל שלושה סופר-מרקטים, שניים מתוכם פונים לציבור חילוני בעיר אשקלון, והסופר הנוסף משרת את הקהילה החרדית הצומחת בקרית גת השכנה. לדבריו, יש הבדל משמעותי בהתנהלות המגזרים השונים. "בעוד הלקוחות שלנו בציבור החילוני נתונים בפאניקה של ממש, הציבור החרדי, לעומת זאת, מפגין התנהלות רגועה יותר. ההיסטריה בקרב הקונים החילונים שלנו באשקלון הייתה גבוהה מאוד. החנויות שלנו באשקלון נפתחו במוצאי שבת, לפי הוראת המשטרה. עוד לפני שפתחנו המתינו המונים כדי להיכנס לחנות. מחזורי הקניות שלנו במוצאי השבת ההיא היו עצומים. כשפתחנו את החנות היה נראה כי אנו עומדים לקראת כאוס. ניידות משטרה הגיעו למקום כדי לאבטח אותנו, אבל הציבור דווקא הפגין התנהלות בוגרת ואחראית: הלקוחות לא התעמתו עם זה, ושמרו על הסדר". רחמים מבהיר כי למרות ההבדלים בין שני המגזרים, עדיין, גם במגזר החרדי, הציבור מפגין התנהלות שונה מהרגיל. כך לדוגמה", הוא מספר, "בחנות שלנו בקרית גת נרשמה תופעה נדירה מאוד ברחוב החרדי – מחזורי המכירות של הפסטה נמשכו גם לאחר חג הפורים, זה אירוע שכמעט אינו קורה".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

צפירת הרגעה: "יש הכל ובשפע"

שמואל ויצחק אטיאס, המחזיקים כל אחד לחוד ברשתות מזון מהמוכרות בציבור החרדי, הגיעו לתחום הקמעונאות בעקבות אביהם, שניהל חברת שיווק. שניהם החלו להתבסס בתחום הקמעונאות לפני כעשור ומחצה, והם תמימי דעים בנוגע לכך שאירוע בסדר גודל כזה, כפי שמתרחש בימים אלו הוא נדיר מאוד.

"בכל שנותיי בתחום אני לא זוכר עוד מקרה כזה. גם לא משהו דומה", אומר לנו שמואל אטיאס, המוכר לרבים בציבור החרדי ומחוצה לו, כבעלים של רשת הקמעונאות 'נתיב החסד', ו'בר-כל', אותה רכש לאחרונה. אחיו יצחק, מנהל רשת המזון 'טוב והמטיב', לה יש 5 סניפים בעיר רחובות, מבהיר כי על אף הלחץ שמורגש בחניותיו, יש בידיו מספיק מזון לספק ללקוחות. "אנו מרגישים את הלחץ של עם ישראל", הוא אומר. "אבל יש בידינו מספיק סחורה, וכעת אנו מתחילים לארגן את המדפים לקראת חג הפסח הקרוב". אחיו שמואל, שברשותו 73 סניפים ברחבי הארץ, מסכים אף הוא שאין סיבה לדאגה. "יש לרשתות 'נתיב החסד' ו'בר-כל' 6,000 מ"ר מלאים במוצרי מזון, שנועדו לספק חומרים לחנויות שלנו ברחבי הארץ. מדובר בכמות עצומה, שתספיק לעוד זמן רב", הוא אומר. "בנוסף, בידי המדינה מחסני חירום, שנועדו בדיוק לעת הזו, במטרה למלאות מחדש את המחסנים, במקרה שהם נגמרים. מדי יום נמצאים איתנו בקשר מטעם המדינה, כדי לדעת האם יש מוצרים שחסרים לנו".

עם זאת, גם שמואל אטיאס, מודה כי לצרכניות הקטנות יותר עלולה להיווצר בעיה כתוצאה מהמצב. "בניגוד לנו שבידינו רשת ענק של 73 סניפים, החנויות הקטנות יותר ניצבים בפני מצב לא פשוט בכלל. אל החנויות הקטנות מגיעה אספקה אחת לשבוע ימים, כך שבמקרה שנגמר להם סוג מסוים של מוצר ביום אחד, הם ייאלצו לעבוד קשה כדי לגרום לחברות המזון לשלוח אליהם משאית למחרת. המדיניות השגרתית אצלנו שונה. החנויות מתמלאות מדי יום מחדש, כך שאם נגמר מוצר אחד בערב, למחרת בבוקר כבר יהיו מוצרים חדשים על המדף".

יצחק אטיאס מבהיר אף הוא, שמצבן של הרשתות הקטנות מורכב יותר מאלו של רשתות הענק. הוא מצביע על סיבה נוספת שמאפשרת לרשתות הענק להיות בנקודה טובה יותר בימים אלו: "לרשתות הגדולות יש מחסני ענק, שבהם אפשר לאחסן יותר מוצרי מזון", הוא אומר אך ממהר לסייג: "אבל, אנו כרשת של חמש חנויות הצלחנו להתארגן למרות הכל". יצחק מספר כי הוא נערך מראש למצב, אבל מסכים כי כעת המצב בעייתי מעט מבחינתו. "אם תמיד יכולים להיות עיכובים באספקת הסחורה, כעת העיכובים הללו עלולים להיות ארוכים מעט מהרגיל. אך כאמור, אנו לא מרגישים את המצב באופן משמעותי. אולי אין על המדפים מותגים שרגילים אליהם, אך יש הכל, ובמקום ניר טואלט של חברה המייבאת מסין, תמצאו נייר טואלט של חברה ישראלית".

גם לדבריהם, מחזורי המכירות היו גדולים במיוחד החל מסוף השבוע שעבר. "בכל סוף השבוע שעבר, אנשים הגיעו בהמוניהם לחנויות, וערכו קניות ענק", מספר יצחק. לדבריו, "אנשים עדיין מגיעים וקונים מעבר למה שהם רגילים. אפשר להבין אותם", הוא מציין, "האנשים חוששים ממחסור, ויותר גרוע – מסגר שעלול להיות מוטל על ערי ישראל, ולכן הם ממהרים להצטייד במוצרים רבים ככל האפשר". גם בחנויותיו של שמואל נרשמה עלייה דרמטית במכירות. לדבריו, "ביומיים האחרונים המצב נרגע במעט, אבל עם התחלת הדיבורים על הטלת סגר אזרחי, המכירות שבות לטפס. בנוסף, הוא מבהיר, כי גם במצב הרגיעה, המכירות היו גבוהות מהרגיל.

כדי להתמודד עם הגידול במכירות הגדילו שני האחים את כמות העובדים ברשתות שלהם. "גייסנו עוד עובדים רבים. ונאלצנו להתמודד גם עם העובדה שחלק מהספקים והעובדים שלנו הוכנסו להסגר מחשש כי נדבקו בנגיף", מספר שמואל. השניים מצביעים על פן נוסף שהשתנה בהתנהלותן של רשתות המזון, זאת בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, אשר מחייבות את העובדים להתנהל באופן שונה מהרגיל. לדבריהם, "גם הכללים הללו מקשים מעט על ההתנהלות השגרתית, אבל עם ישראל ואנחנו חזקים מכך", מבהירים האחים.

האם יש לכם מספיק מוצרים לקראת חג הפסח המתקרב?

"יש בידינו מספיק מוצרים לחג הקרוב", אומרים שני האחים. לדברי יצחק, החנויות שברשותו הצטיידו מראש במצרכים הנחוצים, כולל במוצרים שיובאו מחו"ל. שמואל מוסיף כי רשת החנויות שבבעלותו נערכה כך שמיד עם פרוץ הבהלה הגדולה, פנתה החברה לחברות השיווק המובילות במשק ורכשה מהן משטחים גדולים של מזון, במטרה לוודא כי בחנויות הרשת לא יהיה מחסור במהלך חג הפסח.

בשורה התחתונה, שני האחים מפגינים אופטימיות: "על אף שאיני יודע מה עלול לקרות בתקופה שלאחר חג הפסח, אני בטוח בכך שלא יהיה מחסור", אומר שמואל ומדגיש: "איני יודע מה יהיה בעוד חודש, הלקוחות מסתערים וקונים בצורה מוגזמת בשביל חודשים ארוכים קדימה. מה שאומר, שהכל יכול לקרות. אבל יחד עם זאת, כפי שאמרתי קודם, יש גם מחסני חירום במדינה, כך שקשה להאמין שיהיה מחסור בשלב כלשהו". יצחק מסכים עם דברי אחיו ומבהיר: "עד כה הלכתי תמיד לאורו של מורי ורבי, הגאון רבי דוד אבוחצירה, וכן בכוונתי גם להמשיך הלאה, כך שאני סמוך ובטוח בזכות התורה שלא יחסר דבר ממני ומעם ישראל".

 

פתרונות מחוץ לקופסה

שוק נוסף שנפגע באופן משמעותי במיוחד כתוצאה מפרוץ משבר הקורונה, הוא שוק המסעדות. כדי להבין מה עבר על השוק וכיצד מתמודדים בענף עם המכה שניחתה עליהם, ביקשנו לשוחח עם מנהל מסעדת 'מנדיס' מצפת. "'בימים כתיקונם, מנדיס' משווקת אוכל יהודי ללקוחות רבים שפוקדים את עיר הקודש צפת", אומר לנו אברהם הלחמי, מנהל המסעדה. "כעת, המסעדה עברה מתיחת פנים בעקבות המצב. בעוד עד כה התבססנו בעיקר על תיירים המגיעים לצפת, המציאות הזו השתנתה לחלוטין בעת האחרונה. כבר לפני תקופה הפסיקו התיירים להגיע לעיר, ובימים האחרונים גם הופסקה בחלקה התחבורה הציבורית באזור, כך שניזוקנו גם מבחינת התיירות הפנימית. בעיקרון, מצב שכזה היה אמור להביא למכה קשה עבור המסעדה, אך למרות זאת הצלחנו לשנות את ייעוד המסעדה ולהתחיל למכור באמצעות שליחים עד הבית. בנוסף, יש רבים הממשיכים להגיע לחנות כדי לרכוש מנות מזון סגורות, שאותן הם לוקחים לבתיהם. המשך המכירות בצורה כזו מוכיח את עצמו, ומספק לנו אורך נשימה, למרות המצב הקשה ששורר בארץ ובעולם", הוא מציין.

מסעדת מנדיס בצפתמסעדת מנדיס בצפת

"המצב הנוכחי הוא נדיר ביותר," ממשיך הלחמי, "לא היה לנו כזה דבר בכל העשור שהמסעדה פועלת. מעולם לא האמנו שניאלץ להשבית חלק משמעותי מפעילות המסעדה. מזל שיש את המשלוחים לבתים. זה מאפשר לנו להחזיק מעמד, למרות שנאלצנו לשחרר את רוב העובדים שלנו לחופשה ללא תשלום. כעת אנו פועלים לפי הוראות הממשלה, האוסרת על ישיבה במסעדה. הגבלות נוספות הוטלו על משלוחי המזון מהמסעדה, הענף החשוב שעליו אנו מתבססים כעת. במסגרת ההגבלות, עלינו לספק ללקוחותינו את המשלוחים שהזמינו בתוך פחות משעה מאז שהאוכל הוכן. בנוסף, כל העבודה נעשית עם כפפות ועם אמצעים מתאימים אחרים".

גם ראובן שמאי, יבואן משווק של מוצרים חד-פעמיים, מוצא את עצמו בהתמודדות. "כל התצרוכת שלנו מגיעה מסין", הוא מספר. "הסינים לא יצאו לעבוד במשך תקופה של כ- 10 -15 ימים, בעקבות השתוללות נגיף הקורונה בארצם. ובמושגים של ייצור בסין, 10-15 ימים זה נצח, מדובר על טונות רבות של ייצור אשר לא יוצרו כתוצאה מהמצב. זהו נזק של מיליארדים".

ראובן שמאי, משווק חד פעמיראובן שמאי, משווק חד פעמי

למרות העובדה שסין היא מוקד המשבר הגדול שפוקד את העולם, הוא מבהיר כי אין כמעט שינוי במצב, וכי המחסנים שברשותו מלאים. "הקב"ה עזר, והצלחתי להוציא בחמישה עשר לינואר – לפני 'ראש השנה הסיני', את כל המוצרים שהייתי צריך. זמן קצר לאחר מכן הם השביתו את מערכי הייצור", אומר שמאי.

החברה של שמאי משווקת מוצרים חד-פעמיים ל-1200 חנויות. "אנשים קונים הרבה יותר כעת", הוא אומר ומציין, כי "בתקופה זו ממילא היה אמור להתחיל הלחץ של ערב פסח. ואם בכל שנה בתקופה זו ישנה עלייה של עשרים עד שלושים אחוזים במכירות - השנה מדובר בעלייה משמעותית עוד יותר".

כשאנו שואלים אותו על היערכותו לתקופה הקרובה, משיב שמאי כי "על פניו נראה שיש מחסור, אבל אנו בידי בורא עולם, שבוודאי יוציא אותנו מזה בקרוב".

תגיות:חנויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה