חדשות בארץ

נתניהו לכחול לבן: הפסיקו עם הפייק ניוז והעסקנות הפוליטית, הצטרפו לממשלת חירום

ברקע המבוי הפוליטי הסתום בכנסת, האשים ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "כחול לבן ממשיכה בשיתוף פעולה הדוק עם תומכי טרור". הוא הביע תקווה, שתושג הסכמה על כינון ועדות הכנסת "מהר ככל האפשר". יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "נפנה לבג"ץ"

נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 20:34)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (רביעי) למבוי הפוליטי הסתום בכנסת, והגיב להאשמות כחול לבן כי הוא פועל לשתק את פעולתה: "כחול לבן רוצים לבצע בכנסת מחטפים לא דמוקרטיים, שלא נוכל להסכים להם", כתב בפייסבוק. "בנוסף דרשנו מהם להתחייב שתומכי טרור לא יעמדו בראש ועדות. לא קיבלנו תשובות לכך. לצערי, גם בעת חירום כזאת, כחול לבן ממשיכה בשיתוף פעולה הדוק עם תומכי טרור".

נתניהו הוסיף וטען, כי העיכוב בהקמת ועדות הכנסת נובע מכך, שעד כה לא הושגו עדיין הסכמות שיאפשרו זאת: "בכל תולדות הכנסת, ללא יוצא מן הכלל, תמיד הוקמו ועדות הכנסת בהסכמה בין האופוזיציה לקואליציה. ההסכמה הזו לא הושגה עד לרגע זה, ואני מקווה שהיא תושג מהר ככל האפשר כדי שהכנסת תתחיל לעבוד ולסייע לנו במאבק נגד מגיפת הקורונה".

"בנוסף אני קורא לכחול לבן להפסיק להפיץ פייק ניוז ולעסוק בעסקנות פוליטית, במקום להצטרף לממשלת חירום לאומית כדי להילחם למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל. הפוליטיקה יכולה לחכות כמה חודשים".

"זה הזמן למנהיגות, לאחריות לאומית ולעבודה משותפת. אפשר וצריך להקים ממשלה עכשיו – זה מה שהמדינה צריכה, וזה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו", סיכם ראש הממשלה.

דבריו של נתניהו באו לאחר יום של חילופי האשמות בין הליכוד וכחול לבן, על רקע ההתגוששות הפוליטית על השליטה בניהול הכנסת. ישיבה שקיימו השר זאב אלקין ויו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, בניסיון להגיע לפשרה במחלוקת על הרכב הוועדות בכנסת, הסתיימה בפיצוץ. על אף ש- 61 חברי הגוש בראשות כחול לבן דרשו מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להצביע כבר היום על הקמת הוועדה המסדרת ולבחור יו"ר כנסת, הודיע אדלשטיין אחר הצהריים על נעילת ישיבת המליאה מבלי שנערכה הצבעה. בכחול לבן זעמו, והאשימו כי "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה, שעובדת למען האזרחים. נעתור לבג"ץ כדי לעצור את הטירוף".

בליכוד מתעקשים כי על הוועדות שיוקמו למנות 10 חברים בלבד, במתווה של שיוויון בין הגושים, וזאת כדי שלא לחרוג מהגבלות ההתכנסות שהטיל משרד הבריאות. בכחול לבן טוענים, כי מדובר בניצול ציני של משבר הקורונה, ותובעים לכונן את הוועדה המסדרת בהרכב מלא של 17 חברים, באופן שישקף את היתרון שיש לגוש ה- 61. לטענתם, הליכוד – בהוראתו של נתניהו, ובניצוחו של אדלשטיין – פועל לשתק את הכנסת, כדי למנוע את קידום החוקים הפרסונליים נגד נתניהו, ולנטרל את הרוב בו מחזיק הגוש שלהם מול מחנה הימין-חרדים.

אדלשטיין מצדו העלה הצעת פשרה, לפיה ועדה מסדרת תוקם כבר היום, כאשר עד לשבוע הבא היא תהיה שיוויונית. לאחר מכן יובא הנושא להכרעת המליאה, כשבינתיים ימשיכו שתי המפלגות בניסיונות להגיע להסכמות. לדבריו, "כחול לבן ושותפותיה התנהלו באופן שערורייתי. ראשיה סירבו לראות את טובת הציבור, שמתמודד עם בעיות קשות שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. אמרתי במהלך כל היום לנציגי המפלגות: אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור. לא יקרה כלום אם במהלך שבוע אחד תהיה ועדה פריטטית, ובינתיים נכין את מליאת הכנסת לאפשרות קיום דיון והצבעה".

בטרם פיזר את ישיבת המליאה, אמר יו"ר הכנסת כי הפשרה שלו נדחתה: "לא יהיה מנוס אלא להביא את הנושא הזה להצבעה במליאה. אני מאוד מקווה, שלפחות על התהליך תהיה הסכמה. אנחנו צריכים תחת המגבלות לנהל גם דיון וגם הצבעה. אין לי כל כוונה למשוך את הנושא הזה, היום בוודאי לא ניתן לקיים זאת".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הבהיר כי בכוונתו מפלגתו לפנות לבג"ץ. "אני יודע שרבים מכם מוטרדים כמוני, ובצדק, מהשיתוק הבלתי דמוקרטי וחסר התקדים שכופים בימים אלו נתניהו ואדלשטיין על עבודת הכנסת", אמר בפנייה לאזרחים. "זהו מעשה לא ראוי, שפוגע בכל אזרחית ואזרח, ולכן כחול לבן תפנה לבג"ץ שיתערב".

"חשוב שתבינו: אם אין ועדת כספים מתפקדת, לא ניתן לבצע העברות תקציביות כדי לפצות על נזקי הקורונה. אם לא תהיה ועדת חוץ וביטחון מתפקדת, לא יהיה פיקוח על מעקבים שיתבצעו על אזרחים. ועדה המפקחת על ההתמודדות עם משבר הקורונה, כפי שאנחנו מתכוונים להקים, תוודא עבורכם שהפעילות מתבצעת נכון".

"משבר – גדול ככל שיהיה – אסור שיגרום לריסוק הממלכתיות ולפגיעה ברצון הבוחר", המשיך גנץ. "לליכוד אין רוב בכנסת, ולכן הוא סוגר אותה. לא נאפשר זאת. הכנסת היא מוסד הכרחי תמיד, והדבר נכון גם בשעת חירום. אי אפשר ולא נכון לנהל משבר בסדר גודל כזה בלי כנסת מתפקדת".

אדלשטיין הוציא הערב הוראה, לפיה בדיונים בכנסת לא ישתתפו יותר מ- 10 אנשים, וזאת בהמשך לצו שהוציא משרד הבריאות לגבי כלל האוכלוסייה. על אף שהכנסת הוחרגה מהנחיות הצו, הודיע אדלשטיין במכתב לעובדי הכנסת ולחברים בה, כי בתוקף סמכותו לסעיף 2 לחוק משכן הכנסת, הוא מחיל את הצו על הדיונים בוועדות ובמליאה למשך 14 ימים: "משמעות החלת הצו היא, שלא תתקיים התקהלות בהשתתפות 10 אנשים ומעלה באולם אחד, וכן תוקפד שמירת מרחק של 2 מטרים, בהתאם לצו האמור".

"אתמול קיבלנו המחשה ברורה לכך, שגם באי הכנסת אינם חסינים מהנגיף, כאשר שני שרים ושני חברי כנסת, וכן ראשי רשויות בישראל נכנסו לבידוד. אם לא ננהג במידת ההחמרה הראויה, איש מבאי המשכן לא יהיה מוגן מהנגיף, והדבר עלול להביא לפגיעה בעבודת הכנסת והממשלה. לא אתן לאיש לסכן את בריאותם של חברי הכנסת, העובדים המסורים וכל באי הבית, ועל כך לא אתפשר", הצהיר אדלשטיין.

בתוך כך, היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון, פרסם הערב חוות דעת, לפיה עד תחילת השבוע הבא "חובה לשים על סדר יומה של הכנסת ללא דיחוי נוסף את בחירתה של הוועדה המסדרת", וזאת גם אם המפלגות הגדולות לא יגיעו להסכמה על הרכבן. לדבריו, "הנוהג שלפיו מובא לאישור המליאה הרכב אחד מוסכם, ראוי ככל שיהיה, אין בו כדי לגבור על הוראת החוק המפורשת המחייבת להקים את הוועדה המסדרת 'מוקדם ככל האפשר', ואין בו כדי למנוע או כדי לעכב באופן בלתי סביר את הקמת הוועדה המסדרת בהיעדר הסכמה".

תגיות:בני גנץהליכודכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה