חדשות בריאות

בדרום קוריאה מצליחים לעצור את הקורונה: מה כדאי שנלמד מהם?

האמצעים שבהם נקטה דרום קוריאה כדי לעצור את התפשטות הנגיף חריפים פחות מאלה שננקטו בסין, ודומים לאלה שננקטו באיטליה וגם בארץ. מה סייע לה לעצור את ההתפשטות בצורה טובה יותר?

  • כ"א אדר התש"פ
(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

סין, המדינה שבה החלה התפרצות הקורונה, נקטה באמצעים חריפים וספק-חוקיים על מנת למנוע את ההתפשטות של המחלה. נכון להיום, נראה שהמאמצים אכן הועילו, וההתפרצות בסין נעצרה. אך עם זאת, בעולם נשמעות תהיות לגבי האמצעים בהם נעשה שימוש בסין, אמצעים אופייניים למשטרים טוטליטריים, ולאו דווקא למדינות דמוקרטיות. האם זוהי הדרך היחידה להשתלט על המגיפה?

נראה שלא. דרום קוריאה היא מדינה נוספת במזרח שגם היא נפגעה באופן חמור מהתפרצות הקורונה. אך בימים האחרונים נראה שגם שם התפשטות המגיפה נעצרת, אף שהאמצעים שננקטו בה היו חריפים הרבה פחות מאלה שהונהגו בסין. מה אנחנו יכולים ללמוד מהשיטות של דרום קוריאה?

דרום קוריאה הציבה כבר מזמן מעבדות ניידות בצידי הדרכים, ממש כמו אמצעי ה-Drive-Thru שמשמשים במדינות אחרות להזמנת מזון מהיר בדרך. המטרה – להפחית עומס מבתי חולים, ולהפחית סכנה של הידבקות במחלות עבור הרופאים והצוותים הרפואיים. כעת, נוספה בעמדות אלה האפשרות להיבדק לנגיף הקורונה. אנשים שנחשפו לחולה מאומת או שיש להם תסמינים – זכאים לבצע את הבדיקה בחינם, ואילו אחרים מבצעים אותה בתשלום. ברחבי דרום קוריאה ישנן 96 מעבדות אשר מפענחות את הבדיקות מן העמדות הללו, מה שמסייע לאיתור קל יותר של חולים, וממילא – להתפשטות איטית יותר של המחלה.

נציין שגם בארץ נעשה צעד בכיוון, ונעשים מאמצים להגדיל את מספר הבדיקות, ולהכשיר במהירות צוותים רפואיים שיוכלו לבצע את הבדיקה.

מלבד הבדיקות עצמן, בדרום קוריאה ישנה שקיפות מלאה של מידע בכל הנוגע להתפשטות הקורונה. המיקום של חולים מאומתים מפורסם באפליקציות, במטרה להרחיק אנשים מאזורים שעלולים להיות נגועים. צעדים דומים קיימים גם בארץ.

בדומה למה שנעשה בארץ, גם בדרום קוריאה נאסרה התקהלות. בתי ספר ומשרדים נסגרו, ובחלק מן המבנים הציבוריים נעשה שימוש במצלמות דימות תרמי (כדי למדוד את חומם של הנכנסים), פוזרו תזכורות באמצעים שונים לגבי החשיבות של שטיפת הידיים וכן הלאה.

 

שיתוף פעולה

עד כאן, מצבנו די דומה לזה של דרום קוריאה. אך המומחים מעריכים שההצלחה של הפעולות הללו דווקא בדרום קוריאה מצביעה על מאפיין ייחודי: בדומה לתרבות של ארצות אחרות במזרח, אחד הערכים העליונים בתרבות הדרום-קוריאנית היא המשמעת. המשמעות בפועל היא שהאזרחים משתפים פעולה עם כל הדרישות של הממשל. הם נמנעים בפועל מהתקהלויות, שומרים על הנחיות הבידוד בהתאם לצורך וכן הלאה, ללא התנגדות.

המומחים מייחסים לעובדה זו חלק משמעותי מן ההצלחה בעצירת ההתפשטות של המחלה. נראה שבמדינות אחרות, בהן ישנה פחות משמעת תרבותית, ההצלחה פחותה, אף שננקטו אמצעים דומים.

אז אם יש משהו שכדאי ללמוד מהדרום-קוריאנים, זה את החשיבות של שיתוף הפעולה.

תגיות:דרום קוריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה