חדשות בארץ

ליברמן לנשיא ריבלין: ישראל ביתנו ממליצה על גנץ

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע לנשיא ראובן ריבלין כי הוא ממליץ להטיל על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, את תפקיד הרכבת הממשלה. בכך השיג גנץ רוב של 61 ממליצים, והוא צפוי לקבל את המנדט מהנשיא. ריבלין זימן אליו את נתניהו וגנץ, לפגישה דחופה הערב

ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 17:23)

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע אחרי הצהריים (ראשון) לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי מפלגתו ממליצה להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן, בני גנץ. ליברמן, שהגיע לבית הנשיא בראש משלחת ישראל ביתנו, הצטרף בכך להמלצות של כחול לבן, העבודה-מרצ והרשימה המשותפת. בכך הגיע גנץ ל- 61 ממליצים. הנשיא צפוי להודיע בתוך יומיים, כי הוא מעניק לגנץ את המנדט. מבית הנשיא נמסר, כי ריבלין זימן אליו "לשיחה דחופה הערב" את נתניהו וגנץ "בנוגע לאפשרות להקמת ממשלה מיידית".

"הרושם שלי שכל רצונו של נתניהו הוא להגיע לבחירות מוקדמות ככל האפשר", אמר ליברמן בפגישה עם ריבלין. "הוא עושה קצת אקרובטיקה פוליטית, קצת מניפולציה, אבל בסופו של דבר ברור שהיעד האסטרטגי שלו הוא להגיע לבחירות מוקדמות, להגיע ל- 64-63 מנדטים עם הגוש שלו, ואז הוא חופשי לפעול בכל הנושאים היקרים ללבו – פסקת ההתגברות וחוק הצרפתי".

ליברמן הוסיף, כי הוא תומך בהקמת ממשלת חירום לאומית, שתורכב משתי המפלגות הגדולות: "הדבר הכי הגיוני זה שתי המפלגות הגדולות ביחד, 69 מנדטים. יש להם רשת ביטחון, לפחות של ישראל ביתנו, שזה עוד 7 חברי כנסת. יש רוב מוחץ, ואפשר לחסוך את כל התהליך של הרכבת ממשלה". ריבלין הגיב, כי "המתמטיקה ברורה אבל גם המסר של ליברמן לאחדות, לכן אפגש עם גנץ ונתניהו לפני שאטיל את המנדט".

מוקדם יותר היום, הודיעו יו"ר העבודה עמיר פרץ ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ לנשיא, כי הם ממליצים על גנץ. "אין בכוונתנו לכהן בממשלת ימין צרה תחת בנימין נתניהו", אמר פרץ לאחר הפגישה. "אנו מקווים כי תוקם בישראל ממשלה חדשה, ממשלה שתוכל להתמודד עם האתגרים העומדים בפנינו. ממשלה שמביאה לידי ביטוי את כל הנציגים הלגיטימיים, שנבחרו לכנסת בבחירות האחרונות".

הורוביץ טען, כי "נתניהו מנצל את המשבר לסיכול החלפתו ולדחיית משפטו. הוא לא מעוניין באחדות העם. אני קורא לבני גנץ להשתמש ברוב שניתן לו בציבור, וברוב שיעמוד לצדו בכנסת החדשה. האופציה הטובה והאחראית ביותר לישראל היא החלפת ממשלת נתניהו בממשלה חדשה בראשות גנץ, עם העבודה-מרצ והשותפים האחרים לגוש השינוי". יו"ר גשר, אורלי לוי אבקסיס, לא הגיעה לבית הנשיא, והודיעה כי אינה ממליצה על אף אחד מהמועמדים.

משלחת ימינה, בראשות חברת הכנסת איילת שקד, המליצה לריבלין להטיל את התפקיד על נתניהו. "אנחנו עומדים בפני תקופה מורכבת מאד ומאתגרת מאוד. נדרשת ממשלה מתפקדת עם יכולת חקיקה, על מנת לטפל במשבר הבריאותי והכלכלי החריף אליו נקלענו", אמרה שקד. "בשעה כזו צריך להקים ממשלה במהרה, ישנם צעדים משמעותיים שמצריכים חקיקה. לדעתנו, ראש הממשלה נתניהו, עם הניסיון העשיר שלו וגם עם הניסיון של אנשי גוש הימין, צריך להרכיב את הממשלה. אנו קוראים לגנץ ופרץ לגלות אחריות לאומית ולהקים ממשלת אחדות קבועה".

בתשובה לשאלת הנשיא, ציינה שקד כי "ממשלה צרה היא גם אופציה. היא מתפקדת לא פחות טוב, ואפילו יותר טוב, מממשלת אחדות". עם זאת, הוסיפה, "מכיוון שזה בלתי אפשרי כרגע להקים ממשלת ימין צרה, צריך ללכת לממשלת אחדות, זה מה שנמצא על הפרק עבור טובת המדינה". 

"אני חושבת, שהניסיון להקים ממשלת מיעוט נועד לכישלון", המשיכה שקד. "זו גם טעות מוסרית קשה ומסוכנת. יש ברשימה המשותפת תומכי טרור, שלדעתי אין להם מקום בכנסת. אנחנו לא נהיה שותפים בשום ממשלה כזו". בצאתה מהפגישה עם הנשיא, קראה שקד לפרץ ולגנץ: "גלו אחריות לאומית, והצטרפו לממשלת אחדות או לממשלת חירום בראשות נתניהו. בחירות רביעיות במצב כזה אינן על הפרק. נדרש פיתרון לפלונטר הפוליטי כדי לטפל במשברים הקשים שלפנינו".

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, הגיע לפני הצהריים לבית הנשיא בראש משלחת מפלגתו, והמליץ על נתניהו לתפקיד הרכבת הממשלה. "בש"ס אין נגיעות אישיות, מעמדה של ש"ס חזק ואיתן בכל מצב", אמר לריבלין. "לא באנו לבקש על נפשנו, אלא לעשות למען אזרחי המדינה. אני מדבר עם שני הצדדים, והם נותנים בי אמון. הבעיה שיש חוסר אמון מוחלט ביניהם. גם הפעם הכניסו אותי לתווך, עזבתי ישיבת ממשלה ודיון חירום בנושא הקורונה, כי בסופו של דבר האזרחים מכירים את הרשויות ואנחנו הכתובת שלהם. המשבר הזה יכול להימשך חודשים רבים".

"הציבור נמצא בחרדה גבוהה, וטרם הגענו לצעדים קשים יותר. לכן חשוב שמי שמקבל החלטות, יהיה לגביו הסכמה רחבה, ולכן חייבים להקים ממשלה רחבה. אני מבקש מהנשיא להירתם לכך", הוסיף דרעי. הוא ציין, כי קיימות שתי אופציות – ממשלת חירום שיוויונית בראשות נתניהו, לתקופה של חצי שנה, או ממשלת אחדות לאומית ברוטציה מלאה: "לצד בראשות בני גנץ אין באמת אפשרות להגיע לממשלת מיעוט. אני אומר את זה מידיעה ברורה, גם משיחות עם אנשים שם. וגם אם הייתה להם את האפשרות הזו, לעם מגיעה ממשלה רחבה כעת".

"אנחנו ממליצים על בנימין נתניהו לראש הממשלה, אבל כדי שיקים ממשלה רחבה. אני מבקש מכבוד הנשיא לסייע במשימה ביומיים האלו, ואני מוכן להירתם ולעשות הכל. בניגוד לפעמים הקודמות, הפעם יש לדעתי נכונות בכחול לבן להגיע להסכמה. אני לא נותן רק שירותי תיווך, אלא מבטיח ומקיים. השעה כשרה יותר היום מאשר לפני חצי שנה, כי אנחנו במערכה מורכבת נגד התפשטות נגיף הקורונה", סיכם דרעי.

הרשימה המשותפת, שהגיעה קודם לכן לבית הנשיא, המליצה פה אחד על גנץ. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התנה את ההמלצה בכך שגנץ יפעל להקמת ממשלת מרכז-שמאל: "במידה ו- 61 חברי כנסת ימליצו על גנץ, אנחנו מבקשים – כל חברי הרשימה – להמליץ על גנץ".

"יותר מאשר אהבת מרדכי, זה בעיקר משנאת המן. אנחנו רוצים להפיל את בנימין נתניהו", הבהיר עודה. הוא ציין, כי בקרב הרשימה המשותפת היה ויכוח קשה: "בל"ד התנגדו לכל המלצה. יחד עם זאת, הם קיבלו החלטה אמיצה, שמבחינתם העיקר זה אחדות הרשימה המשותפת".

תגיות:בני גנץאביגדור ליברמןישראל ביתנובחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה