מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לתת מתנות לאביונים ממעשרות? האם מותר לשמוע מגילה בשידור חי? והאם מניחים תפילין בפורים?

מקבץ שו"ת 140 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ג אדר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כסף שנותנים לצדקה עבור מתנות לאביונים, זכר למחצית השקל וכו' - אפשר לתת אותם ממעשרות? או שמא יש להפרישם בנפרד לא בחשבון המעשרות?

א. אין לתת מתנות לאביונים בפורים מכספי מעשר. אמנם אם מוסיף על מה שחייב (דהיינו שתי מתנות לשני עניים) רשאי לתת תוספת זו מכספי מעשר (משנה ברורה סימן תרצ"ד סק"ג). ואם אמר בפירוש בעת שהתחיל להפריש מעות מעשר "בלי נדר", והשעה דחוקה לו, רשאי לתת גם את עיקר החיוב ממעות מעשר (חזון עובדיה פורים עמוד ק"ע).

ב. בעיקרון אין לתת מחצית השקל מכספי מעשר. ורק מי שאמר בפירוש בשעה שהתחיל להפריש מעות מעשר, שהוא נוהג כן בלי נדר, והשעה דחוקה לו, רשאי לתת ממעות אלה לזכר למחצית השקל (שו"ת יחוה דעת חלק א' סימן פ"ז, וספר חזון עובדיה שם עמוד ק"ד).

*  *  *

2. האם אסור לאכול ולשתות בעמידה? ואם כן, מדוע?

אין איסור לאכול ולשתות בעמידה. אלא שלכתחילה ראוי לנהוג לאכול ולשתות בישיבה, היות ומבואר בחז"ל במסכת גיטין (דף ע' עמוד א') שאכילה ושתיה בעמידה פוגעת בבריאות של האדם. וגם יש בזה חוסר דרך ארץ.

מקורות: ראה בבאר היטב אורח חיים (סימן ק"ע ס"ק ט"ז) ומשנה ברורה (סימן רצ"ו סק"ו) ובשו"ת רב פעלים חלק ב' (סימן מ"ה) ובמה שהביא בזה בספר שמירת הגוף והנפש חלק א' (סימן כ"ה סעיף א') ובמילואים שם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. האם יש הבדל בין דם של יהודי לדם של גוי? הכוונה בתאי הדם, בסוגים שלהם. האם לגוי דם שונה משל יהודי?

הגוף הוא אותו גוף.

ההבדל בין יהודי לגוי הוא הבדל רוחני, שנוגע לפוטנציאל של הנשמה. כאשר הגוי מתגייר הוא זוכה לנשמה מיוחדת שמאפשרת לו קרבה גדולה יותר לקב"ה.

אך אילו היה הבדל גופני, הגוי לא היה מסוגל להתגייר, וגם לא היה ניתן לתרום דם בין גויים ליהודים ולהיפך.

*  *  *

4. כשדודתי ז״ל נפטרה, ממש לפני פטירתה החלטנו לשים לה כיסוי ראש. האם זה יועיל לה בעולם הבא? ועד כמה?

א. זה הועיל לה מאוד, מאחר שכל אותם ימים שהיתה במצב זה היא הלכה בפועל בכיסוי ראש, וחסכתם לה את החטא של ההליכה בגילוי ראש.

ב. אם רוצים להועיל עוד לנשמתה ,הרי שככל שבני המשפחה בכלל ויוצאי חלציה בפרט יקבלו על עצמם כעת את שמירת המצווה של כיסוי הראש לעילוי נשמתה, כך נשמתה תזכה לצאת מכל דין ולעלות מעלה מעלה בעז"ה.

*  *  *

5. האם מותר לשמוע את קריאת המגילה בשידור חי במחשב?

לא יוצאים בזה ידי חובה. ראה בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן נ"ד).

*  *  *

6. האם מותר ליטול ידיים עם נטלה שמקושקשת מבפנים עם טוש?

אין כל בעיה.

*  *  *

7. שעון קיר מתקתק שמפריע לשינה, האם מותר להסיר אותו מהקיר בשבת ולהעבירו לחדר אחר? ואם כן, האם צריך להסירו בשינוי?

יש פוסקים שסוברים ששעון קיר הוא מוקצה מחמת חסרון כיס בשבת (משנה ברורה סימן ש"ח ס"ק קס"ח. וכן פסק בשמירת שבת כהלכתה חלק א' פרק כ' סעיף כ"ב).

אולם לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל מותר לטלטל שעון קיר כרגיל בשבת (ראה בשו"ת יביע אומר חלק ז' חלק אורח חיים סימן ל"ט אות ג' שהעלה, שמוקצה מחמת חסרון כיס שייך דווקא בכלי שמלאכתו לאיסור, שמקפיד עליו שלא לטלטלו, ומכוח זה התיר שם להסיר תמונה התלויה על כותל הבית. ע"ש. וכן הוא בספרו חזון עובדיה שבת חלק א' עמוד רס"א, וחלק ג' עמוד צ"ב, לגבי שעון קיר, שאין לו דין מוקצה, ולכן מותר להזיזו בשבת. ע"ש).

8. האם מניחים תפילין בפורים?

גם בפורים חייבים להניח תפילין. וגם אם התפלל כבר, אין לחלוץ התפילין עד אחרי קריאת המגילה, שהרי אמרו חז"ל במסכת מגילה (דף ט"ז עמוד ב') על הפסוק "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר", ויקר אלו תפילין (ראה משנה ברורה סימן תרצ"ג סק"ו).

וכשאומר ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ''ויקר'', ימשמש בתפילין של יד ושל ראש וינשקם (מועד לכל חי סימן ל"א אות פ"ח). והנוהגים בכל יום להחליף תפילין של רש''י בתפילין של רבינו תם לפני אשרי יושבי ביתך, גם בפורים ינהגו כן ויקראו המגילה בתפילין של רבינו תם. ובתיבת ''ויקר'' ינשקו התפילין של רבינו תם (חזון עובדיה פורים עמוד ק"ח).

*  *  *

9. אני עובדת עם ילדים קטנים (מגיל 6) ועם נוער בגילאים שונים. מאיזה גיל אני צריכה להקפיד על איסור נגיעה?

מגיל תשע את צריכה לשמור מהם נגיעה.

*  *  *

10. מדוע בברכות השחר מברכים בשלילה "שלא עשני גוי", ולא בברכה "ברוך שעשני יהודי"?

יפה שאלת. אחת התשובות היא על פי מה שאמרו בגמרא בעירובין (דף י"ג עמוד ב'), "נמנו וגמרו בית שמאי ובית הלל נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא", ע"ש, ואם כן לא שייך לברך על העשייה שנעשה האדם - היות שטוב לאדם שלא נעשה (דרשות מהר"י מינץ דרוש ב', ד"ה ועל. וכ"כ הב"ח באורח חיים סימן מ"ו, והט"ז שם סק"ד, והמגן אברהם סק"ט).

תגיות:מקבצי שו"תמתנות לאביונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה