כתבות מגזין

טבריה אחרי רון קובי: "העיר סוף-סוף שבה לתפקד"

חבר מועצה, עיתונאי ותושבים מתארים את רגעי השפל של העיר טבריה בתקופתו של רון קובי, ואת המהפך שחל בעיר לאחר הדחתו מתפקידו כראש העירייה

  • ח' אדר התש"פ
קובי (צילום: David Cohen/Flash90)קובי (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

חבר מועצת עיריית טבריה לשעבר, פנחס ועקנין, הוא אחד מהאנשים הבודדים במדינת ישראל שעמל בשנה האחרונה כדי להבטיח את פיטוריו שלו עצמו מהמשרה בה החזיק. "היה שווה לעזוב את תפקיד חבר המועצה בעיריית טבריה", חושף ועקנין, שהודח מתפקידו כחבר מועצת עיריית טבריה בעקבות פיזורה של העירייה על ידי משרד הפנים, לאחר שרוב חברי העירייה לא הסכימו לאשר את התקציב השנתי שהגיש ראש העיר.

ועקנין למעשה היה חלק משמונה חברי מועצה, שפעלו זה לצד זה בכדי להביא לסילוקו של רון קובי מראשות העיר. הם ידעו שמאמציהם יסתיימו בפיטוריהם, אך העדיפו לעזוב את תפקידם ולא להשאיר את העיר בשליטתו של קובי.

ועקנין, אשר שימש במשך שנים כחבר מועצת העיר מטעם 'אגודת ישראל', מסביר כי רון קובי נבחר לתפקיד ראש העיר בטעות. "הבוחרים שלו ציפו לראות איש עשייה, שמרים את העיר. הם בחרו בו בגלל שזו התדמית שהוא הציג במהלך הקדנציה שקדמה להיבחרו לראשות העירייה. בתקופה ההיא, הוא מירר לראש העיר הקודם את החיים, בכך שהציג כל מיני תקלות ופגמים שהיו בעיר, ובכך הסב את תשומת ליבה של העירייה לכך, וזו אכן פעלה לתקן את הפגמים שהוא זיהה. המאבק הזה העניק לחלק מהציבור את הרושם כי קובי הוא איש עשייה שיוכל להתמודד טוב יותר עם הבעיות המבניות שיש בעיר. בוחריו האמינו כי ברגע שהוא ימונה לראשות העיר - טבריה תחל לתפקד. רק לאחר שנבחר הבינו כולם – כולל הרוב המוחלט של אלו שהצביעו לו, את חוסר התאמתו המוחלט לתפקיד.

שמעון כהן, עיתונאי ופעיל חברתי מוכר בטבריה, מספר על הרגעים שבהם הבין כי מינויו של רון קובי יפגע בעיר ובתושביה. "בתחילה קיוויתי לשתף עמו פעולה", אומר כהן, "דווקא ניסיתי להשלים עם היבחרו, אבל למן הרגע הראשון שנפגשנו הבנתי כי מדובר באדם שאינו מעוניין בפתרונות אלא בבעיות. הוא טען שאני מקליט אותו, וניתק עמי את הקשר". מאז אותה פגישה, היחסים בין קובי לכהן רק החמירו. "אם אתה מצפה מראש עירייה מכובד להתעסק בבעיות של העיר ולהיות ממוקד בזה, רון קובי היה שונה. הוא השקיע את כל מרצו בעימותים. ברגע שהייתי מגיע לאזור שבו הוא שהה, הוא היה עוזב את הכול ומתעסק רק בי, מצלם ומקליט, ואחרי זה הולך להגיש תלונה במשטרה", מתאר כהן.

"במהלך שנותיו כראש עיר הוא התעמת הרבה עם אנשים. בזה בלבד הוא היה ממוקד", מסכים פנחס וועקנין. "במקום לטפל בעיר, הוא היה הולך להפגין נגד ראש העיר הקודם שעבר להתגורר בגליל התחתון, כדי להציג לתושבים מראה של מלחמה בשחיתות, משום שלטענתו ראש העיר הקודם התנהל באופן בעייתי. בו בזמן שהעיר הוזנחה על ידו. כבר בנאומו הראשון הוא החל להסית נגד כולם: נגד האופוזיציה, נגד החרדים ונגד כל מתנגדיו. חברי המועצה, אשר ציפו להתנהלות ממלכתית של מנצח, הופתעו לגלות אדם שכל מטרתו היא להתעמת".

פנחס וועקנין (צילום: אלבום פרטי)פנחס וועקנין (צילום: אלבום פרטי)

 

"קובי החזיר את טבריה 20 שנה אחורה"

"בתקופתו של רון קובי כראש עיר, העיר פשוט לא תפקדה", מתאר וועקנין. "הוא לא קידם את העיר בשום דבר, הוא פשוט החזיר אותה 20 שנה אחורה. כל התקוות שהיו לאנשים, שהעיר תתפתח ותשגשג בתקופתו, נמוגו זמן קצר לאחר שנבחר. קובי לא טיפל בשום דבר שנצרך לעיר, את כל המרץ שלו הוא הוציא על פרסום וחשיפה. כל הזמן הוא היה מתראיין, רץ מאולפן לאולפן".

הניהול הבעייתי של העירייה הוביל לדברי תושבים טבריינים עמם שוחחנו, לכך ש"התוצאות היו בהתאם", כדבריהם. "העיר פשוט לא תפקדה. הכעסים והמחלוקות הפריעו לניהול התקין של העירייה.  רון קובי לא חיפש שיתוף פעולה, וטבריה נשלטה בשנה האחרונה על ידי אדם לא ראוי ולא מתאים, שבכלל לא מתגורר בעיר, וכל מטרתו היא לעורר בעיות ולהתפרסם. "את המחיר שילמנו אנחנו, התושבים", הם מוסיפים בכאב.

בבסיס חוסר התפקוד של קובי עמדה העובדה שהוא לא הצליח לקיים דיאלוג עם הגורמים השונים שעימם צריך היה לנהל קשר כדי לנהל את העיר. וועקנין מציין כי בנוסף לרוב חברי המועצה, עימם קובי לא שיתף פעולה, התנהלותו מול משרדי הממשלה השונים והדרגים המקצועיים, גם היא הייתה בעייתית מאוד והובילה לכך שטבריה בתקופתו כמעט לא קיבלה תקציבים ממשלתיים. לדבריו, "רון קובי הסתכסך עם חברי כנסת מכל המפלגות, ועם משרד הפנים. כידוע, עירייה לא יכולה להתנהל בלי שיתוף פעולה של משרד הפנים. בהתנהלותו מול סובביו ומול משרדי הממשלה גרם קובי לפגיעה קשה בטבריה ובתושביה. הוא נלחם נגד הגורמים המקצועיים במשרד הפנים - מהמנכ"ל והסמנכ"ל, ועד ממונה המחוז מטעם המשרד. כל השנים הם היו משתפים פעולה ומעבירים תקציבים, עד שהגיע קובי והם עצרו את הכל, והם ממש לא חרדים", מציין וועקנין.

לכולם היה ברור שהסאגה הזו צריכה להסתיים, ובמהרה. מי שסייע לכך הוא רון קובי עצמו. "כמו שאנו רואים בפרשת השבוע, שהקב"ה הכביד את לב פרעה, כדי להראות לו את אותותיו, כך היה גם עם קובי, שבצורה שלא תיאמן, לאחר שרדף את הציבור החרדי וכל סממן יהודי במהלך הקמפיין שניהל בדרכו לראשות, וגם לאחריו, הוא לא הצליח להקים קואליציה והודח ממשרתו כראש עיר", אומר וועקנין ומסביר: "היו לו שישה חברי מועצה מטעמו. אף ראש עיר בטבריה  בשנים האחרונות לא נבחר לתפקיד עם כמות כה רבה של חברי מועצה. הוא היה צריך עוד שני חברי מועצה בלבד כדי להקים קואליציה מתפקדת. בשלב מסוים, ערק לשורותיו חבר מועצה נוסף. לרון קובי נותר לגייס לקואליציה שלו רק עוד חבר מועצה אחד בלבד, אבל הוא לא הצליח לעשות זאת. אף אחד לא האמין לו. הוא היה מציע הצעות נדיבות לחברי המועצה שיצביעו בעד אישור התקציב, אבל לכולם היה ברור שרגע אחרי שהם יצביעו יחד עימו בעד אישור התקציב ותכניותיו האחרות הוא ישוב בו מהבטחותיו ולא יקיים".

לדברי שמעון כהן, קובי הצליח בצורה שלא תיאמן לאחד את כולם נגדו. "הוא היה צריך רק חבר מועצה אחד, אבל בחר להילחם עם כולם ולקרוא לאנשים 'מלאכי חבלה'. בדרך הזו, לא פלא שהוא נותר ללא תמיכה רבה. מי שכן תמכו בקובי הם כמה אנשי שוליים מהעיר. כל השאר עזבו אותו, כולל יועציו הקרובים ואלו שתמכו בו תחילה".

שמעון כהןשמעון כהן

 

יחסי דתיים-חילונים שבו למסלולם

הטון שהוביל רון קובי בתקופתו כראש עיר חלחל גם לשטח. ההסתה שפרסם באופן קבוע קנתה שביתה אצל חלק מהתושבים ונוצר קרע מסוים בין המגזרים. כל זאת הודות לאדם אחד - פוליטיקאי שביקש פרסום ותהילה.

"להסתה הזו לא היה על מה להתבסס מתחילה", מסביר שמעון כהן, "טבריה היא עיר שבה כולם חיים יחדיו. אין עימותים או סכסוכים. כל אחד מתנהג בדרכו ובאופן שבו הוא חושב. אפילו מיזם התחבורה הציבורית בשבת של קובי כשל, מחוסר ביקוש. האנשים פשוט לא היו צריכים את זה. למרות מסע יחסי הציבור לו זכתה היוזמה בתקשורת, והעובדה שרון קובי עצמו היה נוסע באוטובוס כדי לעודד את התושבים להצטרף לחילול השבת, היוזמה לא המריאה, ולאחר פעם אחת או פעמיים נפסקו ההסעות בשבת".

לשאלתנו האם הוא רואה הבדל ביחסים בין הדתיים לחילונים כיום לעומת תקופת קובי כראש עיר, משיב כהן: "וודאי. בהתחלה היה פשוט פחד להסתובב בעיר. כל המדיה הייתה נגדנו וביטויים קשים נזרקו לעברנו. היום נהיה שקט ושלווה, העיר נהייתה רגועה. חזרה האחווה שהייתה בין הדתיים לחילונים".

וועקנין רואה אף הוא שינוי באווירה כלפי הציבור החרדי: "הדחתו של קובי מראשות העיר סייעה לקשר התקין בין המגזרים השונים בעיר. כאשר יש בראשות העיר אדם שכל מאווייו הם לסכסך בין הציבורים השונים, המצב בשטח הופך להיות בעייתי. נכון שיש מתח טבעי, אבל אפשר להעצים אותו ואפשר גם לכבות. קובי גרם למחלוקת ולוויכוחים, ואנשים התבטאו קשות נגד הציבור הדתי, עכשיו אתה לא שומע את זה".

כיום, כל זה היסטוריה. רון קובי הודח על ידי משרד הפנים, וטבריה מתנהלת תחת וועדה קרואה ממשלתית. הוועדה כוללת מספר חברים, כאשר כל אחד מחברי הוועדה אחראי על תחום אחר בתפקוד העירייה. את הוועדה מקבלים תושבי העיר באהדה רבה, ומקווים כי חברי הוועדה יצליחו לתקן את הנזקים שקובי עולל לטבריה. לדברי כהן "מדובר בוועדה חיצונית שאיננה קשורה לאיש בטבריה, כך שכולם מבינים שהתנהלות הוועדה נעשית מתוך גישה אובייקטיבית ומתוך מטרה לשפר את פני העיר, וגם התוצאות בשטח מראות זאת". וועקנין מספר כי השינוי ניכר גם על פניהם של עובדי העירייה, שהיו כבויות בתקופה שקובי שלט בעיר, וכעת חזר אליהן הצבע.

בינתיים, חבר המועצה לשעבר, יצחק ועקנין, מתרגל למעמדו החדש כאזרח מהשורה. "יש לי כיום עיסוקים אחרים. אני מתמקד יותר במשפחתי, ומתכנן תכניות לעתיד", אומר וועקנין ומסכם, "בשנה האחרונה ראינו בחוש כיצד הקב"ה מנהל את העולם: קובי פעל נגד השבת, התורה והרבנים, ובאופן שמימי ממש, למרות שהיה חסר לו מנדט אחד בלבד, ועל אף כל המאמצים, הוא לא הצליח להקים לבסוף את הקואליציה שהוא רצה".

תגיות:רון קוביטבריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה