חדשות בארץ

ליברמן ויעלון: לכונן סטטוס קוו חדש בענייני דת ומדינה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ומספר 3 בכחול לבן, משה יעלון, חתמו על יוזמה של המכון הישראלי לדמוקרטיה וגופים אזרחיים נוספים לכינון סטטוס קוו חדש בענייני דת ומדינה. גדולי ישראל קוראים להגיע לקלפיות ולהצביע למפלגות החרדיות: "לקדש שם שמים ברבים"

  • ד' אדר התש"פ
ליברמן ויעלון, תמונת ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)ליברמן ויעלון, תמונת ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ומספר 3 בכחול לבן, משה יעלון, השתתפו השבוע בכינוס שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה, בו הוצג מסמך "סטטוס קוו חדש" – יוזמה משותפת למכון ולגופים אזרחיים נוספים, שדורשת ליצור סטטוס קוו חדש בענייני דת ומדינה.

מנסחי המסמך דורשים מהממשלה הבאה שתקום "להתאים את ההסדרים הנוהגים היום ביחסי דת ומדינה למציאות החיים בישראל". המסמך מציין "שישה נושאים בוערים הדורשים תיקון", בראשם "ממסד דתי שישקף את צורכי החברה הישראלית". בנושא זה הדרישה המועלית היא למתן "ייצוג ראוי של כלל הציבור במסגרת מוסדות הדת", כולל "תקצוב שוויוני לשירותי דת לכלל נותני ומקבלי שירותי הדת". לשונו של סעיף זה מעורפלת, אך נראה כי היא מכוונת למתן הכרה לזרמים לא אורתודוקסיים ביהדות.

מוטיב זה עולה מסעיף נוסף במסמך, העוסק בקשר בין ישראל והתפוצות: "מוסכם כי על מדינת ישראל כמדינה יהודית לפעול לחיזוק הקשר בינה לבין יהדות התפוצות, ולשאוף להביא לייצוגו של העם היהודי לגווניו וקהילותיו השונות בקביעת המדיניות המשפיעה על חייהם ועל המקומות הקדושים לעם היהודי". נראה, כי ברקע סעיף זה התביעה של גופים רפורמיים וקונסרבטיביים להשיג דריסת רגל בכותל המערבי.

כותרתו של הסעיף השני במסמך היא "זכות בחירה בכינון זוגיות". בסעיף זה מועלית הדרישה לפעול "לשינוי מערך הנישואין בישראל, באופן שיאפשר לכל אחד לבחור את האופן בו יקים זוגיות, תוך הסדרה של רישום ממשלתי ומתן מענה לכלל הציבור". למעשה, סעיף זה קורא להכיר בסוגים שונים של משפחות, תהליך שצבר תאוצה מסוכנת בשנים האחרונות.

בסוגיית הגיור, קוראים מנסחי המסמך לאפשר ל"רבנים מקומיים וראשי ישיבות" לערוך גיור, "תוך שימור האיזונים הקיימים להכרה בגיור בארץ ובחו"ל לצורך מרשם האוכלוסין בישראל". מימוש סעיף זה יפרוץ פרצה מסוכנת בחומת ההגדרה ההלכתית של "מיהו יהודי".

פרצה חמורה לא פחות טמונה בסעיף העוסק בכשרות: "מוסכם לפעול לפתיחת שוק הכשרות לנותני שירותי השגחת כשרות נוספים לצד הרבנות הראשית לישראל". הרבנות אומנם "תמשיך להיות המוסמכת למתן כשרות במוסדות המדינה", אולם הענקת חותם כשרות לגופים פרטיים שטיבם אינם ברור עלולה להכשיל את הציבור, שברובו המוחלט רוצה לאכול כשר.

הסעיף השישי והאחרון עוסק בסוגיית השבת והמועדים. הממשלה נקראת "להביא להסדרים בנושאי תחבורה ותרבות בהתאם לאופי ולצורכי קהילות שונות בזירה המוניציפלית על בסיס קווי יסוד משותפים מוסכמים". מימושו של סעיף זה יעניק גושפנקה חוקית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

במהלך הכינוס חתמו יעלון וליברמן על המסמך. שיתוף פעולה זה, בין בכירי כחול לבן וישראל ביתנו, ממחיש את שמונח על הכף במערכת הבחירות הנוכחית. לא מדובר אך ורק בהכרעה בין "רק לא ביבי" לבין המשך כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. על כל מי שזהותה היהודית של מדינת ישראל חשובה לו – לעשות את ההשתדלות המינימלית הנדרשת, להגיע לקלפי ולהטיל את הפתק שישמור על זהות זו. בשל החשיבות הרבה הטמונה בכל קול, יצאו גדולי ישראל בקריאה לכל בעלי זכות הבחירה הנמצאים בחו"ל להגיע במיוחד לארץ, להצביע ולהשפיע.

 

גדולי ישראל: "לקדש שם שמים ברבים"

במכתב שפרסם לקראת הבחירות הקרובות, קרא הרב חיים קנייבסקי "לקדש שם שמים ברבים ולמנוע את חילול ה' הגדול".

"המצב השורר בארצנו הקדושה בזמננו חמור מאוד שלא היה מעולם", פתח הרב את מכתבו, "אשר שם שמים מתחלל בחוצות על ידי עמנו שכותבים בריש גלי על קרן הצבי אין לנו חלק באלוקי ישראל ובתורתו, וכל המיצר לישראל נעשה ראש, ומתלקטים אלפי אנשים לחילול ה' הנורא הזה. אוי לנו שעלתה בימינו כך. על כן מהחובה על כל אשר בידו לשכנע ולהשפיע למען כבוד ה' ולתורתו, להצביע למפלגות החרדיות".

הרב קנייבסקי ציין, כי "החזון איש כתב בזמנו שהרבה גופי תורה תלויים בבחירות, וזה היה בזמנו, אולם בזמננו המצב חמור הרבה יותר מבזמנו כי שם שמים מתחלל בחוצות".

את מכתבו חתם הרב בהבטחה למצביעים למפלגות החרדיות: "וכל המקדשים שם שמים יזכו שזרעם יקדשו שם שמים ויהיו שומרי תורה ומצוות, ונזכה כולנו למנוע חילול ה' ולקדש שם שמים".

בכנס חירום, שנערך השבוע בישיבת פורת יוסף בירושלים, קרא נשיא מועצת חכמי התורה, חכם שלום כהן, "לא לשבת בשקט, לעשות כמה שאפשר". במהלך דבריו פרץ הרב בבכי: "אוי, רוצים לסלק את הקב"ה! לחלל את הכותל המערבי, להרוס את הכל. איך אנחנו יכולים להיות אדישים ולהזניח את הקב"ה? וכי אנחנו עושים את זה בשבילנו? השכינה בצער. איך אפשר לישון בכלל? איך אפשר להתפלל? כל מילה שוברת את הלבבות".

נשיא המועצת המשיך ופנה אל ציבור האברכים בהתרגשות: "איך יתכן שאדם שעוסק בתורה כל היום יכול להיות קריר בנושא הזה? כל אחד ואחד חייב להתאמץ כמה שהוא יכול. לא לשבת בשקט, לעשות כמה שאפשר". את דבריו סיים בברכה: "ונזכה שהחודש הזה יהיה סוף וקץ לכל צרותינו, תחילה וראש לפדיון נפשנו".

תגיות:הרב חיים קנייבסקיסטטוס קווהרב שלום כהןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה