כתבות מגזין

"עלינו מרוסיה כדי להתרחק מהאנטישמיות, לא האמנו שנפגוש בה בארץ היהודים"

הכירו את נטליה רוטנברג, הפעילה החברתית שנלחמת בליברמן עם תקציב של מאה דולר בלבד לשנה. רוטנברג סובלת השמצות ותביעות, אך אינה מתכוונת לוותר. "ליברמן לא מפחיד אותי", היא טוענת

  • ב' אדר התש"פ
(צילום: shutterstock) בעיגול: נטליה רוטנברג(צילום: shutterstock) בעיגול: נטליה רוטנברג
אא

זה קרה לאחרונה בחיפה. קבוצה של צעירים ניגשה אל אדם מבוגר ששב זה עתה מבית הכנסת לאחר תפילת שבת. "קח סיגריה. תעשן", אמר לו אחד מהם. האדם המבוגר, שלבושו העיד עליו כי הוא יהודי שומר תורה ומצוות, דחה את "ההצעה הנדיבה" והסביר לצעירים, עולי ברית המועצות לשעבר, כי כעת שבת ולכן אינו יכול לעשן. נראה היה כי לזה הם ציפו. הם התנפלו על אותו אדם וללא סיבה היכו אותו קשות. תחנוניו וזעקותיו לא הועילו מול השנאה העזה שהפגינו הצעירים. לולא התערבות של עובר אורח, קשה להאמין כי האירוע היה מסתיים עם פציעות קלות בלבד מהם סבל היהודי המבוגר בעקבות האירוע הקשה.

את הסיפור הזה מספרת לנו נטליה רוטנברג, עולה מברית המועצות לשעבר, שבאומץ רב ובתושייה החליטה לפתוח בקמפיין נגד ההסתה האנטישמית שיוצאת מבית מדרשו של אביגדור ליברמן, מנהיג מפלגת 'ישראל ביתנו'. "ההסתה הזו מחלחלת לשטח", היא אומרת בשיחה עם 'הידברות' וכהוכחה לכך מצביעה על האירוע שהתרחש בעיר חיפה. "לא בשביל זה הגענו לכאן, לארץ היהודים", היא מוסיפה.

הסיפור הזה אינו בודד. השבוע הותקף רב בפתח תקווה. גבר ממוצא רוסי ירק לעברו וכינה אותו בשלל כינויי גנאי. כאשר הכנו את הכתבה הנוכחית גילינו כי ההסתה האנטישמית של מפלגת 'ישראל ביתנו', בפרט זו שמתפרסמת בשפה הרוסית, היא כר פורה למעשים חמורים מעין אלו.

בשלב מסוים לנטליה רוטנברג נמאס, והיא החליטה לצאת למלחמה נגד ליברמן, אותו היא מכנה "איש מסוכן". תחילה פנתה לחברי כנסת מהליכוד וממפלגות נוספות. אך לאחר שאלו לא הרימו את הכפפה, החליטה רוטנברג, בכוחותיה הדלים, לפתוח במלחמה נגד המפלגה הוותיקה והמשומנת. רוטנברג הקימה אתר שנקרא "סכנה מביתנו", בו היא מפרסמת, יחד עם קבוצת מתנדבים את המסרים של מפלגת 'ישראל ביתנו' בשפה הרוסית. "אלו מסרים חריפים בהרבה מהמסרים שמפרסמת המפלגה בשפה העברית", היא מבהירה. פעילים עולי ברית המועצות אומרים ל'הידברות' כי למפלגת 'ישראל ביתנו' יש סיבה טובה להסתיר את התוכן שהיא מפרסמת ברוסית. "מדובר בתוכן קשה, שהתגובות אליו קשות אף יותר", אומר לנו אחד הפעילים שמסייע לרוטנברג.

קמפיין מפלגת 'ישראל ביתנו' ברוסית, שהוסתר עד מאבקם של רוטנברג והמתנדבים האחרים, מאוזניהם ועיניהם של אזרחי ישראל שאינם דוברים את השפה הרוסית, הפך לגלוי לכל. פרצופו האמיתי של ליברמן נחשף לציבור בישראל.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

 

"שנים הסתרתי את היותי יהודייה"

מבחינתה של רוטנברג, מאבקה נועד למנוע את שובם של המראות שהייתה עדה להם בצעירותה, תחת השלטון הקומוניסטי. "ברית המועצות הייתה מדינה אנטישמית במוצהר", היא אומרת. "שנים הסתרתי את יהדותי. ולמרות ההסתרה, בסביבתנו דאגו להזכיר לנו פעם אחר פעם את יהדותנו. חלו עלינו מגבלות שונות, לא יכולנו להתקבל לאוניברסיטאות, וגם לא להשתתף בשוק העבודה כמו כל אזרח אחר. נאלצנו להתמודד עם אותן מגבלות רק בגלל שאנו יהודים. סבי עבד שנים בתפקיד מסוים במפעל, ללא שקיבל קידום. כששאלתי אותו פעם מדוע הוא אינו מקודם, התשובה הייתה פשוטה וכואבת: 'בגלל שאני יהודי'.

"אני הייתי ז'ידית מגן ילדים, זאת בלי לדעת בכלל מה זו יהדות ומהי תורה. גיליתי שהתורה שייכת ליהודים רק כשהגעתי ארצה בגיל 34", אומרת רוטנברג. "עד אז חייתי במדינה שבה המילה יהודי הייתה כינוי גנאי. הציבור לא מתאר לעצמו מה זה לחיות בגלות, איזו זרות וקושי יש בחיים שכאלו בסביבה עוינת. אני מאוד שמחה שיש לי הזדמנות לחיות כיום באופן חופשי במדינה הזו – המדינה היהודית. ולא אתן לאיזה בריון בשם ליברמן להרוס לי את זה", היא אומרת בכאב.

בדומה לרוטנברג, גם שאר הפעילים שמשוחחים עמנו זוכרים את השהיה תחת מסך הברזל. הם נאלצו להסתיר את יהדותם, ולהתמודד עם האנטישמיות המוסדית נגדם. מבחינתם, מאבקם הנוכחי נועד לוודא ש"לא עוד" - שהאנטישמיות בישראל תוריד את ראשה במהירות.

לדברי אחד הפעילים הבולטים במאבק נגד מפלגת 'ישראל ביתנו', הסיבה שהוא הצטרף למאבק של רוטנברג זה בגלל ש"נמאס לי לראות ולקרוא את מה שראיתי ברשתות החברתיות. השיח האלים הפך להיות פשוט מגעיל, והחלטתי שאני לא רוצה לסבול את זה" גם הוא, כמו רוטנברג, שייך לקהילת העולים מברית המועצות. "היו כמה נקודות שהיו מאוד משמעותיות עבורי, כמו אחד מהסרטונים שזעזע אותי ביותר". כצעד של מחאה, הוא הגביר את מעורבותו ברשתות החברתיות, והתעמת עם אנשים שפרסמו שם דברי הסתה אנטישמיים.

הוא מתוודה באוזנינו כי הרגיש בודד במערכה מול אלפי אנשים מוסתים ומנגנון מפלגתי משומן. הרגשה זו השתנתה לאחר הריאיון שהעניקה נטליה רוטנברג לעיתון 'מקור ראשון'. אז קלטו רבים בחברה הרוסית, כי הם אינם היחידים שסולדים מההסתה הקשה והאנטישמית.

רוטנברג התחילה את מאבקה במפלגת 'ישראל ביתנו' באמצעות פנייה לחברי כנסת מהליכוד. בפנייתה גוללה רוטנברג בפני חברי הכנסת את ההסתה האנטישמית שנעשית בשפה הרוסית, וקראה להם להתערב לפני שיהיה מאוחר. "שאלתי את חברי הכנסת",  מספרת רוטנברג, "כיצד הם נותנים שזה יקרה, איך הארץ כולה לא סוערת לנוכח הדברים הקשים הללו?" אלא שפנייתה לא נענתה.

(צילום: Miriam Alster/Flash90)(צילום: Miriam Alster/Flash90)

 

ניסיון השתקה

באתר 'סכנה מביתנו' שהקימה רוטנברג  מתורגמים לא רק סרטוני הקמפיין, אלא גם דברי נאצה שנכתבו על ידי מגיבים בדפי הפייסבוק של מפלגת 'ישראל ביתנו'. כך לדוגמה, בפוסט תגובה להודעה מסיתה של דב גלמן, חבר מועצה מטעם המפלגה בעיר אשדוד, כותב אחד המגיבים כי "היטלר צדק! הייתי מלביש עליהם טלאי צהוב ושולח אותם לאושוויץ..."

בתיעוד שפורסם בימים האחרונים מוצגת קריקטורה בה נראית דמות של יהודי חרדי כשהוא רוקד על שטרות של כסף. תיעודים דומים שכוללים שילוב בין חרדים לכסף מופצים בהמוניהם על ידי מפלגת 'ישראל ביתנו' ועל ידי תומכיה.

רוטנברג ממשיכה להעלות את התכנים הבעייתיים של המפלגה לאתר שלה. מבחינתה, זה המעט שהיא יכולה לעשות נגד האנטישמיות בישראל. הפעלת האתר עולה לה מאה דולר בשנה, שאותם היא משלמת מכיסה הפרטי. אבל במפלגת 'ישראל ביתנו' רואים אותה כלא פחות מאשר דמות שנועדה לפגוע במפלגה. באופן הזוי למדי, 'ישראל ביתנו' טוענת, כי רוטנברג ופעילים נוספים הפועלים נגדה - מופעלים על ידי גורם מחו"ל שמטרתו לפגוע במפלגה. "אלו שטויות", אומרת לנו רוטנברג, "אני מעצבת אתרים במקצועי, וזה אפשר לי לפתוח את האתר "סכנה מביתנו', שכולל בתוכו רק חמישה דפים. דרך אגב, ליברמן מכיר אותי. בתקופה מסוימת היה חבר כנסת במפלגתו בשם יולי שטרן ז"ל שסייע לי לעלות ארצה בתקופת השלטון הקומוניסטי", היא אומרת.

כחלק ממאמץ ההשתקה של רוטנברג, הוגשה נגדה תלונה במשטרה. מפלגת 'ישראל ביתנו' אף שיגרה לרוטנברג מכתב חתום על ידי עורך הדין של המפלגה, בדרישה כי תסגור מידית את האתר.

עם זאת, רוטנברג ושאר הפעילים לא חוששים ואינם מתכוונים להיכנע לתכנית של ליברמן להשתיקם. "אם הם חשבו שאם יגישו תביעה על ידי עורך דין פלוס מכתב מאיים לנטליה, זה מספיק מאיים כדי להוריד את רוטנברג ואת האתר שלה, מהר מאוד התברר להם שהניסיון שלהם להשתיק אותנו יסתיים ללא כלום", מצהיר מקס ברודסקי, אחד הפעילים. רוטנברג מצטרפת לשיחה ומוסיפה כי בכוונתה להמשיך ולהילחם עד הסוף. "ליברמן לא מפחיד אותי", היא טוענת.

פעיל נוסף במאבק נגד ההסתה של 'ישראל ביתנו' אומר לנו: "ממה הם מפחדים? אנו הרי מפרסמים את הקמפיין שלהם עצמם. זה רק מראה שיש להם מה להסתיר". לדבריו, קמפיין 'ישראל ביתנו' הוא קמפיין קשה שכולל בתוכו תגובות קשות אף יותר, שבחלקן נעשה שימוש בסמלי שואה ובתמונות של נאצים מתעללים ביהודיים, כשלמרבה החלחלה – הנאצים מוצגים על ידי המגיבים כ'צד הטוב' בסיפור. כך ש"לא פלא, שהמפלגה חוששת שנפרסם זאת ברבים", הוא מוסיף.

"אני חושב שגם שמאל וגם ימין, ואפילו טיבי יגידו שאנטישמיות זה לא דבר טוב", הוא אומר, "האנטישמיות במדינת ישראל שינתה צורה ובמקום אנטי יהודי, זה נהיה אנטי דתי. ואני חושב שאין כל הבדל בין אנטישמיות אם זה מופנה ליהודי או לדתי", הוא מוסיף.

רוטנברג מוסיפה: "זו ממש תעמולה נאצית, אשר פונה לאנשים בורים שלא ראו את החרדים בחיים, וכעת הם מדקלמים את המסרים האנטישמיים של 'ישראל ביתנו'. הם מכנים את הדתיים 'טפילים'. אם זה לא אנטישמיות, מהי אנטישמיות?" היא תוהה.

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

 

מפגן נגד אנטישמיות

כעת הפעילים מתכוננים לכינוס נגד האנטישמיות. "מדובר בכינוס א-פוליטי", אומר דוקטור רומן צנז, ומציין כי כל העדות והחוגים בישראל מוזמנים לכינוס שיתקיים ביום חמישי בשעה 6:30 בערב, ברחוב הפסגה 8, בית וגן, ירושלים. האירוע יתחיל בהפגנה שתתקיים במקום נגד האנטישמיות, ולאחר מכן יחל הכינוס עצמו.

אם הכינוס נועד מתחילה ל-200 עד 300 משתתפים, כעת הפעילים מאמינים שכמות המשתתפים תגבר משמעותית. "בגלל תביעת ההשתקה שפרסם נגדנו, ליברמן גרם לכך שפעילותינו עלתה לכותרות. ראינו הודעות רבות שפורסמו ברשת, מצד אנשים שמתכננים להגיע. זאת בנוסף להסעות אשר מתארגנות מחיפה ומרחובות".

בנוגע למימון, הם אומרים, כי אין להם מימון מטעם גופים מסוימים. "אנשים פשוט הכניסו יד לכיס והוציאו כסף בשביל המטרה הנעלה הזו. כעת, אנו מבקשים מכם, אזרחי ישראל, לבוא ולהשתתף באירוע, ולהפגין יחד את האמירה הברורה והחשובה: לא לאנטישמיות".

לסיום אומרת לנו רוטנברג: "אני נלחמת בגלל שליברמן פגע במפעל החיים שלי. עליתי ארצה כדי שלא להמשיך ולחיות במדינה אנטישמית. והוא מביא לי לפה אנטישמיים, ומנהיג אותם. מה שנשאר לי זה לחשוף בפני החברה הישראלית את מה שהוא עושה. אנחנו עלינו ארצה, לא היגרנו. חלמנו על מדינה יהודית, לא על מדינה אחרת." 

תגיות:רוסיהיהודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה