חדשות בארץ

משבר הקורונה: כיצד יצביעו מבודדי הבית בבחירות לכנסת?

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, הציגה את ההכנות שעושה הוועדה לאפשר את הצבעתם של האזרחים, שנכנסו לבידוד בית בשל נגיף הקורונה. ההצבעה תיעשה באוהלים מיוחדים, שימוקמו בחניונים פתוחים ברחבי הארץ. 11 נוסעי ספינת הנופש, שחזרו מיפן והועברו לבידוד בבית החולים שיבא, לא יוכלו להצביע

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, הציגה היום (רביעי) את היערכותה של הוועדה לקראת הבחירות לכנסת, כשברקע החשש בישראל מפני התפשטות נגיף הקורונה. היא פירטה את האופן בו יצביעו האנשים השוהים בבידוד בית מחשש להידבקות בנגיף, והתייחסה לאפשרות שידיעות כזב (פייק ניוז) יופצו כדי לנסות ולפגוע במהלך הבחירות.

בראשית דבריה אמרה עדס, כי בישראל אין "מקרים אמיתיים" של הידבקות בקורונה במדינת ישראל: "המקרים היחידים הם של המבודדים שהגיעו מהספינה ביפן, שנמצאים בבית החולים שיבא בתל השומר, והם מבודדים לחלוטין". לפי תיקון שיצא לצו מנכ"ל משרד הבריאות, "כל מי ששוהה בבידוד בית, יותר לו לצאת מביתו לצורך הצבעה בבחירות, ובלבד שאינו סובל מתסמינים – חום שמעל 38 מעלות, שיעול וכדומה". עדס ציינה, כי 11 נוסעי ספינת הנופש שחזרו מיפן, ונמצאים בבידוד בשיבא, לא יוכלו להצביע.

בהתאם להנחיות, מבודד הבית יהיה חייב לחבוש מסכה בדרכו לקלפי: "הוא לא יכול לנסוע בתחבורה ציבורית ויצטרך להגיע אך רק ברכב פרטי וללא מלווים. הוא יצטרך להימנע, ככל הניתן, משימוש במרחבים ציבוריים. כל הרעיון הוא למנוע חיכוך עם האוכלוסייה. מרגע שיצא הצו, המטרה של ועדת הבחירות לאפשר את יישומו, ולאפשר להם להצביע".

לדברי עדס, "נכון להבוקר, כ- 1,400 אנשים הודיעו למשרד הבריאות שהם נמצאים בבידוד בית. אבל זה נתון שמשתנה בכל יום. מחר מסתיים הבידוד של כל אלו שפגשו בקבוצה הקוריאנית. בתוך המספרים נמצאים גם מעט צעירים שגילם פחות מ- 18".

עדס הדגישה, כי הוועדה עושה הכל להפיג את החששות בציבור מפני הצבעתם של המבודדים: "יצרנו מפרט מיוחד לאוהלים, שבהם תתקיים ההצבעה. האוהלים יוצבו בחניונים פתוחים. יהיו בין 10 ל- 12 קלפיות כאלו ברחבי הארץ. הקלפיות הללו בשום מקרה לא יהיו במתחמים של קלפיות רגילות".

"אנחנו בשלב של איתור חניונים. אנחנו מייצרים את האוהלים – יהיו שני אוהלים, שייצרו חציצה בין ועדת הקלפי לבין עמדת ההצבעה. הם יתחברו, יהיה קיר שקוף באוהל, שיאפשר לוועדת הקלפי לצפות בבוחר", הוסיפה עדס. לדבריה, מזכיר ועדת הקלפי יעמוד מחוץ לקלפי, כשהוא לבוש בחליפת הגנה, ויזהה את הבוחר. לבוחר תמתין ערכת מיגון, שתכלול מסכה, כפפות, ג'ל חיטוי ועט חד-פעמית: "ההצבעה היא במעטפות כפולות, מעטפה פנימית וחיצונית. הוא בעצמו ימלא את פרטיו על המעטפה, המזכיר יבדוק שהפרטים תואמים את תעודת הזהות שלו. הוא ייכנס עם המסכה והכפפות, יצביע וייצא. יהיה פח לפסולת זיהומית, שתיאסף ותושמד".

"אנחנו עושים את הכל כדי שההצבעה הזו תצמצם, ככל הניתן, את האפשרות לפגוע בבוחרים אחרים", המשיכה מנכ"לית הוועדה. "אבל יחד עם זאת, נדרשת גם אחריות אישית של כל אחד מאותם בוחרים. אנו עושים הכל על מנת לאפשר לכם לממש את הזכות להצביע, אבל על כל אחד מכם חלה חובה אישית וחובה מוסרית לפעול על פי ההנחיות של משרד הבריאות לגבי דרכי ההגעה לקלפיות. אתם מתבקשים לא לנצל את ההזדמנות הזו לחניות ביניים במקומות אחרים, אלא להגיע ישירות לקלפי, להצביע ולחזור הביתה". היא הדגישה, כי מי שיפר את ההנחיות מסתכן בביצוע עבירה פלילית.

בהתייחסה לאפשרות שמשבר הקורונה יגביר את תופעת הפייק ניוז, קראה עדס לכלי התקשורת לגלות "ערנות מיוחדת". לדבריה, "ייתכן ויעשה ניסיון להפצת חדשות כזב בהקשר הקורונה. תבדקו היטב כל ידיעה שאתם מקבלים בהקשר של הקורונה ביום הבחירות. אנחנו נעמוד לשירותכם. יהיה פה מרכז שליטה ארצי, כדי שנוכל נעזור לכם להזים שמועות לא אמיתיות לפני פרסומן".

"ידיעה לא אמיתית שמתפרצת יכולה להיות ויראלית, ולתפוס ממדים בלתי ניתנים לשליטה. ככל שיוגשו ליו"ר הוועדה עתירות בהקשר הזה, וככל שהשופט ימצא לנכון שיש להורות על הסרת הידיעה מהרשתות החברתיות, הוא יוציא צו להסרה".

תגיות:ועדת הבחירות המרכזיתאורלי עדסבחירות 2020נגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה