כתבות מגזין

"ילדים קוראים קומיקס. נקודה. אז חיפשתי אפשרות להכניס בו תוכן"

ג. וינד, מחברת ספרי הקומיקס "השומרים הצעירים" ו"המברכים הצעירים", המנגישים הלכות לילדים בצורה חווייתית ומרתקת, מספרת מה הוביל אותה ליצירה המיוחדת, מה כלול בעבודה על הספרים, ועוד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הילדים הקוראים את עלוני הידברות מדי שבוע, ייהנו השבוע למצוא תוספת חדשה למדור הילדים: רצועת קומיקס חדשה, מתוך הספר שכבר הפך למוכר ואהוב, "המברכים הצעירים". זהו קומיקס ייחודי, אשר עוסק בהלכות ברכות ומנגיש אותן לקורא הצעיר בצורה חווייתית, ברורה ומהנה במיוחד.

שוחחנו עם ג. וינד, מחברת הספר וגם קודמו – "השומרים הצעירים", העוסק באופן דומה בהלכות שבת – כדי לשמוע ממנה קצת על הייחודיות של העבודה בקומיקס מחד, והעבודה בתחום הלכתי כל כך מאידך.

"ההתמחות שלי היתה הוראה ללימודי מתמטיקה. ואכן, התחלתי את הקריירה המקצועית שלי כמורה למתמטיקה ולדקדוק, אבל עוד כזוג צעיר, שחיפש עוד הכנסה וחשב שמספרים עושים הרבה כסף, כתבתי ספרון חמוד שלימד כמה מושגים בהלכות ברכות. לספרון קראו 'כה תברכו'.

"הספרון נשלח בשעתו למערכת 'מרווה לצמא', בתור דוגמה וכחלק מקורות חיים, ואז הם הזמינו רעיון למדור קבוע.

תמיד רציתי לעשות שימוש בכישורי ההוראה וההסבר שלי, והשילוב בין כשרון הציור ללמידה – הוציא לפועל את הסדרה שלנו. התחלנו בלימוד ל"ט אבות מלאכה על פי סדרן, בסדרת 'השומרים הצעירים', ובסיומה עברנו להלכות ברכות, בסדרת 'המברכים הצעירים'".

איך עלה הרעיון להנגיש את ההלכות דווקא בקומיקס?

"ילדים קוראים קומיקס. נקודה. אז חיפשתי אפשרות להשתמש בבמה הזו, שסוחפת, אהובה ומוכרת, ולהכניס בה תוכן, והרבה תוכן. בקומיקס אפשר להמחיש במדויק את הדוגמה ההלכתית, שמזמינה פעמים רבות צורך באיור מדגים, וכשזה חלק מהסיפור - זה נכנס ו'מתגלש' הרבה יותר טוב, מה גם שהסיפור לכשעצמו משתדל להיות מעניין ומגוון".

מה דעתך על המחלוקת בנוגע לקומיקס? האם זה לא מרגיל את הילדים לצרוך את התכנים בצורה פחות טקסטואלית ויותר שטחית, לכאורה?

"ילד שיקרא אך ורק קומיקס – אכן יתרגל לחומר שטחי יותר, וחבל. באופן אישי – אני מעודדת את ילדי לקריאת ספרים אמיתיים. הספרייה בביתי מלאה בספרי קריאה שאינם קומיקס. את ספרי הקומיקס לוקחים מהספרייה או קונים כמתנת יומולדת / מדמי כיס וכן הלאה. אני עצמי מספקת להם חומר קריאה אחר. השילוב בין שני סוגי הספרים הוא מצוין".

איך בעצם מנגישים הלכות מורכבות בקומיקס? שתפי אותנו באתגר מיוחד שחווית בנושא.

"קודם כל, מבחינה הלכתית – החומר עובר שלבי סינון רבים כדי להוציא את היסוד ההלכתי אותו נרצה ללמד באופן קליט גם לילדים. המסר חייב להיות חד משמעי, ולכן אחרי כתיבת היסודות ההלכתיים מתוך השו"ע ומפרשיהם, ע"י תלמידי חכמים, עוברים לשלב הסיכום והתמצות. כאן אפשר להתקדם לחלק היצירתי והספרותי.

"בספר הראשון, 'השומרים הצעירים' על הלכות שבת, שקלנו רבות כיצד להמחיש את המלאכות שהיו במשכן לילד בן זמננו. לא רצינו שיהיה דיאלוג משעמם בין זוג ילדים. הפתרון היצירתי היה 'להצניח' לימינו אנו - ילד מימי המשכן, שיסביר בשפה שלו, וידגים במושגים מחייו את מלאכות המשכן. בדיעבד, שימש הפתרון גם לכיוון ההפוך: הילד בן זמננו הסביר לילד מדור המשכן מהי נורת חשמל, מהם מכשירי חשמל וכל מיני חידושים טכנולוגיים ואחרים, וההסבר שימש גם את הקוראים הצעירים להבנת תהליכים טכנולוגיים שמשמעותיים להלכות שבת.

"גם בספר 'המברכים הצעירים', בכל פרק היה צורך למצוא רעיון יצירתי שימחיש את הנושא מכל כיווניו באופן שמחובר למציאות מחד, ומתאים להלכה שנרצה להעביר מאידך. אחד הפרקים, למשל, ממחיש את העניין של שינוי מקום מבית לבית, בלי שהתכוונו לכך בשעת הברכה.

"היה צורך למצוא סיפור מעניין, בו ארע משהו בלתי צפוי שגרם לילדים להצטרך לעבור מבית לבית, וכאן נכנסה לתמונה הסוכה שהתפרקה ע"י הרוח העזה, כך שלא היתה אפשרות להמשיך לאכול באותו מקום, מה שגרם לגיבורי הקומיקס להחליף בית". 

אמרת קודם שהייתם זוג צעיר, שחשב שמספרים עושים הרבה כסף. זה התברר כנכון, או כטעות?...

"ספר מושקע, שעובר הגהות קפדניות ועריכה נוספת – אינו מותיר רווחים מרובים. נקרא לזה דמי כיס נחמדים. במהדורות חוזרות – מתחילים להרוויח. ספר שאין בו משהו ייחודי או פוטנציאל מיוחד – לא תמיד מכסה את עצמו. בסייעתא דשמיא, 'השומרים הצעירים' הינו רב מכר, ובעז"ה גם אחיו, 'המברכים הצעירים', יהיה כזה".

האם הכתיבה והאיור הם הדבר המרכזי בחייך כיום? או שיש לך גם עיסוקים אחרים?

"הפרויקטים שאני עוסקת בהם מגוונים. הם משלבים כתיבה וציור, והרבה רעיונות. תחום נוסף מלבד הקומיקס הוא הפקת דפי הפעלה ויצירה לילדים. אלה דפים מרתקים ומעניינים מתחומי ידע ותחומי דעת שונים, תחת הכותרת 'טוליפ – שדה של יצירות'. תוכלו למצוא אותם ב'מרווה לצמא', בספרי קייטנות הקיץ של ארגון 'בתיה', ועוד... אני מקבלת נושא עליו אני בונה עמודי פעילות, יורה את החץ הפנימי של הנושא אותו אני מעוניינת להעביר לילדים, ובונה סביבו מעגלים של טכניקות שונות, מסרים, מאמרי חז"ל וכו'".

ו... אחרי "המברכים הצעירים", האם יהיה המשך לסדרת הקומיקס החינוכית?

"בעז"ה נרצה להמשיך בסדרה. כרגע לקחתי פסק זמן, אבל הצעות להלכות שתרצו שילדיכם ילמדו – תתקבלנה בברכה מרובה".

תגיות:קומיקסילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה