חדשות בארץ

דוח קבילות החיילים: החמרה במקרי אלימות וגזענות מצד מפקדים בצה"ל

את הדוח הכין מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תת-אלוף במיל' איתן דהן, שהצביע על ירידה במספר הקבילות, אך החמרה במגמה הגוברת של מקרי אלימות פיזית, שימוש בכוח מופרז, התבטאויות גזעניות, והפרת זכויות חיילים בעניינים רפואיים – מצד מפקדים כלפי חיילים. דובר צה"ל: "אין מקום לאלימות מכל סוג שהיא, וכזו מטופלת ביד קשה. חמורים יותר מקרים בהם אירעה אלימות של מפקד כלפי פקודו - אלו מטופלים בחומרה רבה"

(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)
אא

דוח קבילות החיילים לשנת 2019 שפורסם היום (רביעי) חושף עלייה במספר התלונות הנוגעות לאלימות וגזענות של מפקדים בצה"ל כלפי פקודיהם – רובן (59%) מוצדקות. לפי הדוח שפרסם משרד הביטחון, אשתקד הוגשו לנציב הקבילות 6,114 תלונות, מתוכן 31% נגעו ליחסי מפקד-פקוד ו-13%, בהתאמה, בנושאי רפואה ומיועדים לשירות ביטחון.

את הדוח הכין מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תת-אלוף במיל' איתן דהן, שהצביע על ירידה במספר הקבילות, אך החמרה במגמה הגוברת של מקרי אלימות פיזית, שימוש בכוח מופרז, התבטאויות גזעניות, והפרת זכויות חיילים בעניינים רפואיים – מצד מפקדים כלפי חיילים. בנוסף, מספר התלונות של אנשי הקבע לא ירד, והוא נותר על 750. לפי דהן, מדובר בנתון מטריד במיוחד המהווה "דגל אדום" למפקדי הצבא ובכירי המטה הכללי.

תת-אלוף איתן דהן (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)תת-אלוף איתן דהן (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)

באחד מהמקרים המתוארים בדוח מובא תלונה של חייל שנכנס לבסיס לאחר צום כשהוא אינו מגולח, וסגן מפקד הפלוגה הצמיד סכין מתקפלת לצווארו והחל לגרד את השערות על לחיו. הסמ"פ אמר בתחקיר האירוע כי ביצע את המעשה כבדיחה, והוא התנצל בפני החייל והמפקדים האחרים. בנוסף, הוא ננזף ונרשמה לו הערה בתיקו האישי. קבילה אחרת מתארת מקרה של חייל בשירות החובה שמפקדו, קצין בדרגת סרן, התבטא כלפיו באופן לא-תקין ואף קרע את השרשרת שענד על צווארו.

בדוח כתב תא"ל דהן כי "לצערי, גם השנה נתקלתי באירועים קשים של התנהלות פסולה של מפקדים העושים שימוש בכוח פיזי באופן הפוגע בחייליהם ובזכותם הבסיסית של החיילים לכבוד הגוף והנפש. נראה כי מפקדים הפועלים כך נוטים לשכוח את גבולות המותר והאסור, והם פוגעים במעשיהם פגיעה קשה באמון שנתנו בהם צה"ל ומשפחות החיילים. ההורים ראו במפקדים כמי שאמורים לשמור על בניהם ועל בנותיהם, לפתח ולטפח אותם ולא חלילה להזיק להם נזקי גוף".

(צילום: דובר צה''ל)(צילום: דובר צה''ל)

קבילות נוספות מלמדות על התנהלות גזענית קשה של מפקדים. אחת מהן נוגעת לחיילת בת העדה האתיופית, שדיווחה כי במהלך שיחה בחדר האוכל אמר לה הנגד ביחידתה כי "אתם לא יהודים, אתם גויים, אתם התנהגתם יותר גרוע מערבים". הנגד הודה כי התבטא באופן בלתי-הולם, אולם טען כי דבריו כוונו להפגנות בני העדה שהתקיימו אז. לדבריו, התכוון לומר כי "ההפגנות מתנהלות באופן הגרוע יותר מהפגנות הערבים".

במקרה אחר התלונן חייל אתיופי כי הנגד במטבח יחידתו התבטא כלפיו באופן גזעני ומעליב, כשאמר לו יומיים לאחר ששוטר ירה למוות בבן עדתו, סלומון טקה – "צא מפה לפני שאני מתקשר לשוטר שיירה בך כדור".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

בדוח הנציב צויין על כך כי "לאחרונה התרבו הפרסומים באמצעי התקשורת בדבר התנהגות בלתי נאותה של מפקדים כלפי בני העדה האתיופית, בין היתר, בשל התגברות מחאת בני העדה בשנה האחרונה. הרמטכ"ל קבע אמות מידה מחמירות לטיפול במקרים מסוג זה ונקט אפס סובלנות כלפי מפקדים שהפרו את אמות המידה הערכיות המחייבות בצה"ל". הוא הוסיף, כי הוא מקווה שמדיניות הרמטכ"ל וצה"ל וצירוף הלקחים והצעדים שננקטו בעקבות הקבילות שבהן טיפל, "יובילו לשינוי של ממש ולמיגור מוחלט של תופעות פסולות ואסורות מסוג זה".

מדובר צה"ל נמסר כי בצבא רואים חשיבות בדוח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה"ל, וכי "הדוח יסייע לקידום המענה הניתן למשרתי צה"ל באופן פרטני ומערכתי".

עוד נמסר כי צה"ל מחויב ללמוד את הממצאים, להפיק את הלקחים ולתקן את הדרוש תיקון בהקדם. "בצה"ל פועלים מספר מנגנוני בקרה וביקרות פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים ובראשם מוכנות צה"ל לצד איכות השירות למשרתיו. בהתאם להחלטת הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף איל זמיר, הליך סדור להעמקת הממצאים וטיפול בפערים שהועלו בדוח, כלל האירועים נלמדים, מטופלים ומופקים מהם לקחים אישיים ומערכתיים", נכתב עוד.

בהודעת הצבא הודגש כי אין מקום לאלימות מכל סוג שהיא, "וכזו מטופלת ביד קשה". בצה"ל הוסיפו כי "חמורים יותר מקרים בהם אירעה אלימות של מפקד כלפי פקודו" וכי "אלו הם מקרים חריגים ביותר ומטופלים בחומרה רבה".

תגיות:צה''לדוח קבילות חיילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה