גולשים כותבים

אם לא נפעל לפי ההוראות, המטוס עלול להתרסק

מה קרה לנוסע היחיד שנותר בריא בטיסה? ואיך הסיפור הזה מסביר למה אנחנו צריכים לפעול בדרך התורה והמצוות?

תמונת אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

הרבה אנשים רוצים לדעת מה המטרה לכל דבר ביהדות, ומה החשיבות כל מצווה בתורה.

אפשר להבהיר זאת בעזרת סיפור שממחיש את הדברים.

מעשה שהיה. רופא טס בטיסת פנים בארצות הברית. במהלך הטיסה הוגשה ארוחת ערב. הרופא ויתר עליה, והסתפק בכוס קפה. כעבור כמה דקות חשו האנשים בבחילה, נתקפו צמרמורות וביקשו להקיא. הדג היה מקולקל, נגוע בחיידקי סלמונלה. ידו של הרופא קצרה מלהגיש עזרה. לפתע הופיעה הדיילת, מבוהלת. הטייס וטייס המשנה אכלו אף הם, נתקפו חום ובחילה, ואינם מסוגלים לנווט את הטיסה. "אתה היחיד הבריא כאן, בוא מהר וטול את השליטה!". הוא בא אחריה בריצה. מצויים הם בשחקים, והמטוס חותר באוויר ללא שליטה! הרופא הזיז את הטייס מכסאו, והתיישב במקומו, בוהה במערכת השעונים והצגים, הידיות והמתגים, הכפתורים והלחצנים והנורות המהבהבות. הוא היה מבולבל לחלוטין. יש כאן מוטות והגה ומתגים בצבעים שונים, אבל אין הוא יודע את תפקידם. אך גם אם ידע, מה תועיל לו הידיעה? הרי אינו יודע באיזה גובה הוא טס, ולא את המסלול המדויק, אינו יודע אם יש רכסי הרים בדרך, אינו יודע מאומה! מה יעשה?

התלבטותו ארכה אך רגע קט. הוא חבש לראשו את אוזניותיו של הטייס עם הפומית הנלווית, סיפר בקשר בקצרה את אשר קרה, ונשאל סדרת שאלות הבהרה: על איזה מספר מורה החוגה בשעון הימני בשורה השנייה? האם המנורה האדומה מעל לראשו דולקת? האם הנורה הצהובה מהבהבת? ואז קיבל שורת הוראות: לחץ על המתג ההוא, הסט את המוט ההוא, הקש על המקש ההוא. בשדה התעופה הוכרז מצב חרום, אמבולנסים הוזעקו, בתי חולים הועמדו בכוננות. אבל הרופא במטוס לא ידע על כך ולא צריך היה לדעת. לחץ על מתג והעלה את מוטות הכנפיים, לחץ על כפתור ושחרר את גלגלי הנחיתה, מִלֵּא בקפדנות אחר ההוראות המפורטות - והנחית סוף סוף את ציפור הפלדה בשלום...

*  *  *

מעשה שהיה, והוא קולע כל כך למצבו של האדם, לאחריותו בעולמו. כל מצוה היא כלחיצה בעתהּ על הכפתור הנכון. כל עבירה, חלילה, כהסטת מוט שגויה שתוצאותיה הרות אסון. "מגדל הפיקוח" (התורה וגדולי ישראל) השמימי משגר את ההוראות, ואנו, אין לנו אלא להישמע להן כדי לנווט את דרכנו לשלום (עד כאן מובא במחשבת הטהרה).

*  *  *

הרבה אנשים כמוך. ובעיקר הנוער של היום, רוצים הסבר לכל דבר, רוצים לכל דבר את התשובה לשאלה "למה". גם אני הייתי כזאת, רוצה הסבר לכל דבר, למה צריך לעשות... אבל אני אסביר לך דבר בסיסי שיסביר לך, למעשה, למה לא כדאי לשאול "למה" על כל דבר ברוחניות .

כל מעשי האדם משפיעים בעולמות העליונים, מאירים או מחשיכים, בונים או הורסים, מרחיבים צינורות השפע או סותמים אותם. אין האדם מודע לתוצאות מעשיו ולהשלכותיהם.

האדם לומד, למשל, שלוקחים את כוס היין לברכת המזון בשתי הידיים ואוחזים אותה ביד ימין. הוא אינו מבין מה טמון במעשה זה, אינו מודע מה פועלת כל תנועה מתנועותיו. אינו יודע מהי "כוס של ברכה", שעבורה נותנים מן השמים נחלה בלי מצרים ומנחילים שני עולמות, אינו יודע מהו "ימין" ומהו "שמאל". מי שיעיין בזוהר הקדוש ובכתבי האר"י ז"ל, יעמוד נרעש! אין אנו יודעים ואיננו צריכים לדעת! בעבור זה ניתנה לנו תורה וניתנו לנו מצוות, ובעבור זה הורונו חכמינו כל שעלינו לעשות.

הסיפור ממשיך את הנושא, ואולי ישתיק את הנפש הסקרנית שלנו.

אנחנו לא יודעים מה תפקידנו, ולא יודעים מה גורמים המעשים שלנו.

אבל כמו הטייס, אנחנו מקבלים הוראות ברורות מהתורה! יש דרך אחת כדי להינצל! כדי לעבור את העולם הזה בשלום חייבים ללכת לפי ההוראות של מגדל הפיקוח - התורה... אחרת אולי באמת ננחית את המטוס, אבל אולי בנחיתה הוא יתרסק... למה לרסק את הנשמה שלך?

נכון, זה לא קל, וה' לא מבקש ממך לעשות הכל בבת אחת... אבל תעשי כל יום קצת! אל תישארי באותו מקום. סומכת עליך!

בהמון אהבה, פריאל.

לרפואה שלמה ובשורות טובות, ניתאי בן פריאל בתוך שאר חולי ישראל.

תגיות:גולשים כותביםמטוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה