כתבות מגזין

השותפים שסגרו את עסקיהם בשבת: "אנחנו לא דתיים, אבל קיבלנו את ההחלטה בלב שלם"

שמעון מוקיר שבת: סיפורו המיוחד של שימי אלימלך, יזם ואיש עסקים מתחום האטרקציות, אשר החליט בעצה אחת עם שותפיו לסגור את עסקיהם בשבת. וזו רק ההתחלה

  • כ"ב שבט התש"פ
אא

כבר הרבה מאוד שנים, אך במיוחד בדורות האחרונים, האיסור ההלכתי על עבודה בשבת מהווה ניסיון לא פשוט עבור רבים. בתוך כך, מרתק ואף מפעים להכיר את סיפורו של שימי אלימלך, 31, נשוי ואב לשתי בנות המתגורר בנס ציונה, אשר מחזיק יחד עם שני שותפיו – קובי משעניה ורוני עמר, במספר עסקים מתחום האטרקציות.

"גדלתי בבית מסורתי", מספר אלימלך, "בית עם קידוש וחגים, אבל לא הרבה יותר מזה. בשלב מסוים אבא שלי חזר בתשובה ממש ברצינות, אחרי כמה זמן הוא פתח כולל והתחיל לעביר שיעורים, אבל אני ושני האחים שלי כבר היינו גדולים יחסית וזה לא כל כך השפיע עלינו. האמת היא שאולי זה השפיע בתת מודע, כי מדהים לראות ששני האחים שלי גם חזרו בתשובה אחריו.

"למעשה, אפשר לומר שהאחים שלי עברו לפני כמה שנים את מה שאני עובר עכשיו. אחי הגדול עבד הרבה שנים בשבת, והיום הוא דתי. אחי הצעיר ממנו והגדול ממני מאז ומתמיד התעניין מאוד בכסף ובדברים חומריים, הוא עבר לארצות הברית, ולפני שמונה שנים כשנולד לו ילד הוא התחיל להתקרב - והיום הוא ממש דתי. בחו"ל, אגב, זה אפילו יותר קשה מאשר בארץ. אני מקווה שבעזרת ה' גם אני בדרך להתחזק יותר ויותר".

 

"הכל התחיל לפני ארבע שנים", אומר אלימלך, "כשחבר שלי ואני החלטנו להיכנס לעולם האטרקציות. שנינו יזמים, התחלנו בתחום הנדל"ן ואז חיפשנו את הדבר הבא, ויום אחד אמרתי לו: 'זה רעיון מעולה להחיות משחקי קופסה או מחשב. לקחת משחקים שהצליחו באופן וירטואלי - ולהעביר אותם למציאות'. בדקנו מה קורה בעולם בתחום הזה, וראינו שאנשים עושים דברים כאלה. אגב, לימים אחד המשחקים האלה הפך למה שהיום כבר כולם מכירים – סצנת חדרי הבריחה.

"זה היה נראה לנו צעד נכון, אז הקמנו מתחם ענק בראשון לציון, שבזמנו היה הגדול בארץ. במתחם היו שלושה חדרי בריחה, ומתחם נוסף של מציאות מדומה - טכנולוגיה שבעזרתה כל משתתף מקבל משקפת מיוחדת ושלטים, ולאחר שהוא חובש את המשקפת הוא למעשה נכנס לעולם וירטואלי, מאבד את האחיזה במציאות, ויכול לבחור באיזה משחק לשחק מתוך מגוון מאוד רחב של אפשרויות. זו חוויה מאוד חזקה ומעניינת".

ובמה העסק שלכם בעיקר מתעסק כיום?

"זמן קצר לאחר שנכנסנו לתחום האטרקציות גילינו את תחום ה'לייזר תאג', שהוא למעשה תחום הפעילות העיקרית שלנו כיום. הבאנו טכנולוגיה מאוד חדשנית מארצות הברית. אנחנו היחידים שמשתמשים בה בארץ. לייזר תאג זה בעצם כמו פיינטבול, רק לא כואב, לא מלכלך, והמשחק מתקיים במקום ממוזג ומקורה.

"למשל, בסניף שלנו בפתח תקווה יש שתי זירות לחימה, כל אחת בגודל של 500 מטר, שבנויות בשני מפלסים. עד 30 משתתפים יכולים לשחק במשחק הזה, ואפשר לקיים אותו בכל מיני אפשרויות והרכבים של קבוצות. המטרה היא כמובן לנצח, אבל בשונה מפיינטבול אף אחד לא נפסל ולא יוצא באמצע. לא נגמרת לך התחמושת פתאום, כולם משחקים עד הסוף, ואחרי שהמשחק מסתיים המשתתפים מקבלים סטטיסטיקה שמראה מי ניצח, מי נפגע הכי הרבה, וכיוצא בזה.

"השינוי הגדול בעסק קרה לפני חמישה חודשים", משתף בגילוי לב אלימלך, "כשהחלטנו שאנחנו רוצים להתחיל להיות סגורים בשבתות. אף אחד מאתנו לא דתי, אבל שני השותפים שלי ואני מסורתיים, ולכולנו זה צבט שאנחנו עובדים בשבת, עושים כסף בשבת, והרגשנו עם זה מאוד לא בנוח.

"זה התחיל מהמקום האישי - שאנחנו עובדים בשבת, וזה משהו שלא עשינו מעולם, כי זה נוגד את מה שאנחנו רוצים ואת מה שאנחנו מאמינים בו. מעבר לכך, זה גם בא על חשבון המשפחה - יש לעבודה בשבת השלכות לא פשוטות גם על העניין המשפחתי. ואולי הדבר הכי חמור הוא שבעקיפין גם גרמנו לאנשים אחרים לחלל שבת - אנשים שרצו ליהנות ממה שיש למתחמים שלנו להציע. כל הדברים האלה יחד גרמו לנו לתחושה מאוד מאוד קשה".

איך עשיתם את זה בפועל? פשוט קמים וסוגרים?

"יש לנו שלושה סניפים של 'לייזר סיטי' – פתח תקווה, נתניה, וסינמה סיטי גלילות. בנתניה ובגלילות לא מאפשרים לנו לסגור בשבתות וחגים, אז אנחנו נאלצים לסגור שם את הסניפים לגמרי. בגלילות אנחנו מוכרים את הסניף, ובנתניה ניקח את הציוד ונפתח שוב את הסניף במקום שמאפשר שלא לעבוד בשבת. לגבי הסניף בפתח תקווה, שם אפשר לסגור בשבת, אז החלטנו להשאיר אותו ופשוט לא לעבוד בשבת. זו הייתה החלטה עסקית מאוד מאוד קשה, בגלל שההכנסות בשבתות וחגים היוו למעלה מ-65% מהמחזור העסקי שלנו, ולקחנו כאן סיכון עצום.

"לגבי ההשלכות של העניין, אני יכול לומר בגילוי לב שאלה צעדים מאוד לא פשוטים. גם לרשת בכלל, וגם לסניף פתח תקווה בפרט. אנחנו חוששים מההשלכות של המהלך הזה, ואנשים אומרים לנו שהחששות האלה הן 'יצר הרע', ושצריך להתעלם מהן, אבל בסופו של דבר יש לנו משפחות לפרנס והרבה כסף שמונח כאן על הכף. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפשוט רגל.

"אנחנו משתדלים להתחזק באמונה", מוסיף אלימלך, "אבל זה לא תמיד פשוט. לפעמים היא חזקה, לפעמים פחות. ולפעמים גם צצים ספקות וקשיים. ברגעים כאלה אני מנסה להשפיע על השותפים שלי, ולחזק אותם בעניין שמירת השבת ובעניין האמונה בה' והשגחתו. השבת אהובה עלינו, ואנחנו מאוד משתדלים בשבילה".

 

לדבריו של אלימלך, נוכח החלטתם של השותפים לסגירת העסקים בשבת, הם קיבלו תגובות מגוונות. "הדתיים שמגיעים אלינו ושומעים שהמתחם סגור בשבתות, מאוד מחזקים אותנו. יש אפילו כאלה שאומרים: 'שמענו שהחלטתם לסגור בשבת ובגלל זה באנו'. מהצד השני, ברוך ה' אני לא יכול לומר שיש תגובות רעות ומאשימות, אבל בהחלט יש אנשים שאומרים לנו: 'אם תפתחו בשבת יהיה לכם הרבה יותר טוב. המקום יצליח, יהיה מפוצץ, ותרוויחו הרבה כסף'.

"עם זאת, האמונה שלנו בהשגחה פרטית חזקה, ואנחנו משתדלים להאמין שמי שמוסר נפש על שמירת השבת - ה' בטווח הארוך לא יאכזב אותו ולא יפגע בו. תמיד חששנו שהחבל יתהדק לנו מבחינה כלכלית סביב הצוואר אם נסגור בשבת, ושזה יכניס אותנו למקומות מאוד קשים. היום אנחנו באמת רואים כמה קשה לנו מבחינה עסקית בלי לעבוד בשבת, אבל אנחנו מאמינים שבעזרת ה' יהיה בסדר, ואפילו מצוין.

"לכן, אגב, כחלק מההשתדלות שאנחנו עושים, אנחנו צריכים את העזרה של הקהילה הדתית בדבר הזה. חשוב לנו שדתיים יבואו לחזק אותנו. אנו מצפים לבואו של הציבור החרדי והדתי. לכן אנחנו מדברים עם כל מי שאנחנו יכולים – רבנים, מובילי דעת קהל, מארגני אירועים, וכו'. הסניף שלנו בפתח תקווה נמצא ברחוב בן ציון גליס 30, ב 'B סנטר', והוא מותאם להפרדה בין גברים לנשים. מעבר לכך, אנחנו יכולים לארח את כל סוגי הקבוצות, עד 150 איש. גם מבחינת המחירים אנחנו עושים הנחות לקבוצות, ובשורה התחתונה מדובר במחיר ששווה לכל נפש.

"בנוסף, אנשים שרוצים לציין אירוע מסוים – 'לייזר סיטי' זה לגמרי המקום בשבילם. יש לנו חדרי אירועים, בגדלים שונים, ואנחנו דואגים גם לקישוטים וכיבוד, והכל ברמה מאוד גבוהה. אחד הדברים שהכי מחזקים אותנו בכל התהליך שאנחנו עוברים הוא שאנחנו יודעים שיש לנו מוצר מעולה, ושמי שבא אלינו מאוד מרוצה. זה ממש נותן כוח להמשיך, להתחזק באמונה, לקיים את רצון ה', ולקדש שם שמיים ברבים".

תגיות:עסקיםשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה