חדשות בארץ

פומפאו על הרשימה השחורה: שערורייה – לעולם לא נשתף פעולה

פומפאו הבהיר כי אין בכוונת ארצות הברית לספק כל מידע שיתמוך ברשימה הזו, וקרא למדינות החברות באו"ם "להצטרף אלינו ולדחות את היוזמה הזו". הוא הוסיף כי "ניסיונות לבודד את ישראל פוגעים בתנופה לקראת משא ומתן ישראלי-פלסטיני". לדבריו הצטרף שגריר ארה"ב בישראל שכינה את החלטת האו"ם "עוד כתם על הרקורד הפגום והמוטה של האו"ם נגד ישראל"

מעלה אדומים (צילום: פלאש 90)מעלה אדומים (צילום: פלאש 90)
אא

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, תקף הערב (חמישי) בחריפות את "הרשימה השחורה" שפרסמה נציבות זכויות האדם של האו"ם, הכוללת 112 חברות ישראליות ובינלאומיות הקשורות לפעילות בגדה המערבית. "שערורייה שנציבות זכויות האדם של האו"ם מפרסמת רשימת חברות שפועלות בשטחים בשליטת ישראל", כתב פומפאו בחשבון הטוויטר שלו. "הפרסום הזה מאשר את ההטיה האנטי-ישראלית שכל כך נפוצה באו"ם".

נתניהו ופומפאו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו ופומפאו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

פומפאו הבהיר כי אין בכוונת ארצות הברית לספק כל מידע שיתמוך ברשימה הזו, וקרא למדינות החברות באו"ם "להצטרף אלינו ולדחות את היוזמה הזו". הוא הוסיף כי "ניסיונות לבודד את ישראל פוגעים בתנופה לקראת משא ומתן ישראלי-פלסטיני". לדבריו הצטרף שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, שכינה את החלטת האו"ם "עוד כתם על הרקורד הפגום והמוטה של האו"ם נגד ישראל". הוא פנה לנציבת זכויות האדם של הארגון, מישל בצ'לט: "אם את באמת מתמקדת בקידום זכויות אדם - טעית!"

המסמך, שפורסם אמש לאחר עיכובים רבים, בא בהתאם להחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם ב-2016, לפיה הקמת התנחלויות על ידי ישראל בשטחים הפלסטיניים הכבושים, כולל מזרח ירושלים, "נעדרת כל תוקף חוקי, מהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והינה מכשול להשגת פתרון שתי המדינות". ההחלטה אינה כוללת אף מנגנוני כפיה או סנקציות על גורמים שאינם מיישמים אותה, מלבד מנגנון דיווח של מזכ"ל האו"ם למועצת הביטחון על מצב הבנייה בהתנחלויות אחת לשלושה חודשים – לרבות בנוגע לחברות העסקיות שפועלות בה או מעודדות את ההתיישבות בה על ידי קשרים כלשהם לחברות אלה. הרשימה הוצגה אתמול חרף לחץ כבד מצד ממשל הנשיא דונלד טראמפ למנוע את המהלך. בשלב זה פורסמה רשימה חלקית, ובהמשך היא אמורה להתעדכן.

בנק הפועלים בירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בנק הפועלים בירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לפי האו"ם, במסמך מופיעים 112 עסקים שיש יסוד סביר להניח כי מקיימים קשרים להתנחלויות – 94 ממוקמים בישראל ו-18 בשש מדינות אחרות. בין החברות המופיעות ברשימה נמנות בנק הפועלים, בנק לאומי, בזק, סלקום, דור אלון, קבוצת דלק, בנק ירושלים, אגד, הוט מובייל, בנק דיסקונט, רמי לוי, קוקה קולה, אפריקה ישראל, טבע, אלביט מערכות, אלקטרה והתעשייה האווירית. 18 מהעסקים ברשימה ממוקמים בארה"ב, צרפת, הולנד, לוקסמבורג, תאילנד ובריטניה. לפי הדו"ח, "פעילות העסקים מעלה חשש כבד לפגיעה בזכויות אדם".

נציבת זכויות האדם של האו"ם אמרה עם פרסומה של הרשימה כי אמנם ההתנחלויות מוגדרות בחוק הבינלאומי כבלתי חוקיות, "אבל דו"ח זה לא מספק אפיון חוקי בנוגע לפעילויות או לעסקים המעורבים". בצ'לט הדגישה כי כל צעד נוסף שיינקט להמשך לדו"ח זה, כפוף להחלטת המדינות החברות במועצת זכויות האדם, שתדון בדו"ח במהלך המושב הבא של המועצה שיחל ב-24 בפברואר.

את ההצעה ב-2016 העלו ארבע מדינות – ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל, ולאחר שממשל הנשיא ברק אובמה לא הטיל עליה וטו אלא נמנע – ההחלטה אושרה. ההצעה כללה גינוי להתנחלויות וקבעה שהן בלתי חוקיות בהתאם לחוק הבינלאומי, וקראה לכלל המדינות להימנע מהענקת כל סוג של סיוע להתנחלויות, במטרה להזהיר חברות ואנשי עסקים ממעורבות בעסקאות אלו.

תגיות:מייק פומפאוהתנחלויותהאו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה