חדשות בארץ

האו"ם פרסם "רשימה שחורה" של עסקים ביו"ש; במערכת הפוליטית מגנים בחריפות

מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה "רשימה שחורה" של 112 חברות ועסקים הפועלים מעבר לקו הירוק – ביהודה ושומרון, במזרח ירושלים וברמת הגולן. במערכת הפוליטית גינו בחריפות את המועצה ואת המסמך: "אנטישמיות חדשה"

עסק בשומרון, אילוסטרציה (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)עסק בשומרון, אילוסטרציה (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)
אא

מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה היום (רביעי) "רשימה שחורה" של חברות ועסקים הפועלים ביהודה ושומרון, במזרח ירושלים וברמת הגולן, ובכך – לדבריה – עוברים על החוק הבין-לאומי. 94 עסקים פועלים בישראל, ו- 18 הנוספים ממוקמים בשש מדינות אחרות.

בין הגופים המופיעים במסמך – עליו חתומה נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט – נמצאים חלק מהעסקים המובילים בארץ, ביניהם: בנקי הפועלים ודיסקונט, בזק וסלקום, פרטנר ופלאפון, פז ודלק, שופרסל ורמי לוי, קוקה קולה, טבע, אלקטרה, אפריקה ישראל, אגד ועוד. בין החברות הבין-לאומיות נמצאות אייר בי אנד בי, טריפ אדווייזר ובוקינג. המסמך פורסם על אף הלחץ הכבד שהפעילו ארצות הברית וישראל במשך שלוש שנים על האו"ם להימנע מכך. לרשימה אין משמעות משפטית פרקטית, אך היא תופיע מעתה באתר הרשמי של האו"ם, והחברות עלולות לשמש כמוקד לפעילות של ארגוני ה- BDS נגדן.

המערכת הפוליטית הגיבה בגינויים חריפים לפרסום רשימת האו"ם. שר החוץ ישראל כץ אמר, כי "הודעת נציבת האו"ם היא כניעה מבישה ללחצי מדינות וארגונים המעוניינים לפגוע בישראל, וזאת על אף שרוב מדינות העולם סירבו להצטרף למסע הלחצים הפוליטי הזה. ההחלטה של הנציבה להמשיך בקו האנטי-ישראלי של המועצה לזכויות אדם היא כתם על משרד נציבות האו"ם לזכויות אדם".

כץ הוסיף, כי "המועצה לזכויות אדם היא גוף שמורכב ממדינות שבינן לבין זכויות אדם אין כל קשר, ומאז הקמתה המועצה לא עשתה שום צעד בכדי לשמור על זכויות אדם, אלא רק הגנה על כמה מהמשטרים האפלים ביותר בעולם. הנציבה כשלה לשמור על כבוד האו"ם, ולהציל את מה שנשאר מכבוד המועצה והנציבות. מדינת ישראל לא תשלים עם המדיניות המפלה והאנטי-ישראלית, ואנו נפעל בכל הדרכים כדי למנוע יישום החלטות מסוג זה".

באירוע שנערך בבית הנשיא בירושלים, הקריא הנשיא ראובן ריבלין חלק מהשמות הכלולים ברשימת האו"ם. "אני גאה לתת במה לעסקים אלה. גאה להיות ישראלי. אני גאה בכך שאלו עסקים ישראליים, פטריוטים, התורמים לחברה הישראלית, לכלכלה ולשלום. אומנם בית הנשיא לא מקדם עסקים פרטיים, אך כשחברות עסקיות ישראליות נמצאות תחת איום בחרם, אנחנו נעמוד לצידן. החרמת חברות ישראליות אינה תורמת לשלום ולבניית אמון בין הצדדים. אנו קוראים לידידינו בעולם לצאת נגד יוזמה מבישה זו, המזכירה לנו תקופות אפלות".

שר התיירות יריב לוין הגדיר את ההחלטה כ"אנטישמיות חדשה. חשבנו שחלפו הימים בהם סימנו עסקים של יהודים, אך מסתבר שהרעיון חי ובועט. המהלך של האו"ם הוא כל כולו בושה וחרפה, מתן לגיטימציה להחרמת יהודים בארץ מולדתם ופגיעה בשיתוף הפעולה הכלכלי בין יהודים לערבים. ננצח את האנטישמיות, נחזק את ההתיישבות".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, כינה את המסמך כ"עוד החלטה בזויה של מועצת 'זכויות האדם', המוכיחה את האנטישמיות באו"ם. המועצה מוכיחה שוב שמדובר בגוף רקוב, המקבל החלטות שבינן לזכויות אדם אין כל קשר". ארדן ציין, כי "פרסום הרשימה יפגע בעיקר בפרנסתם של הפלסטינים העובדים במפעלים ביהודה ושומרון, ונעשה הכל כדי לקעקע את תוצאות ההחלטה ההזויה".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, צייץ בטוויטר גינוי קצר ל"רשימה השחורה" של האו"ם: "יום שחור לזכויות האדם – נציבות זכויות האדם של האו"ם איבדה קשר למציאות".

במפלגת ימינה מסרו בתגובה, כי "רשימות שחורות וספרים לבנים לא ינתקו את עם ישראל מארצו. 'הרשימה השחורה' שפרסם האו''ם מראה את חשיבות החלת הריבונות. שטחי יהודה ושומרון הם נחלת אבותינו, ואינם שטח כבוש. הארגון הצבוע בעל הסטנדרטים המיוחדים לישראל לא ירתיע אותנו ממימוש זכותנו על כל מרחבי ארץ ישראל".

תגיות:האו"םיהודה ושומרוןמועצת זכויות האדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה