כתבות מגזין

קשה לכם להתפרנס בכבוד? אתם חייבים להכיר את התוכנית הזו

בארגון 'שלבים בתעסוקה' זיהו כי בקרב בעלי התשובה קיימים לא פעם קשיים כלכליים המונעים מהם אפשרות להתפרנס בכבוד, והחליטו לתת לכך מענה. אז מה הם מציעים? ולמה דווקא לבעלי תשובה? כל הפרטים

אילן קוסמן, מנכ"ל "שלבים"אילן קוסמן, מנכ"ל "שלבים"
אא

רבים הם אלו ששואפים ומייחלים להתפרנס בכבוד ובשפע, אך כאשר ניגשים לשלב הלימודים, מוצאים את עצמם לא פעם כשהם מתקשים לממן אותם ולשאת בעול הכלכלי. לעתים הם אף נאלצים לוותר בלב כבד על רכישת המקצוע והיציאה לשוק העבודה.

קחו לדוגמה את יעל, אמא חד הורית לארבעה ילדים. היא התחילה ללמוד לתואר בסיעוד, כדי שתוכל לפרנס את משפחתה בכבוד. התהליך היה ארוך ומייגע, בפרט שהעול הכלכלי רבץ כל העת על כתפיה, מאחר והלימודים היו יקרים, ובאותו שלב היא לא יכלה לעבוד במשרה מלאה כדי לממן אותם.

כך גם היה עם רינת, מורה ליוגה המתגוררת באזור הצפון, שרצתה לפתח את העסק שלה ולהרחיב אותו לטיפול בכאב באמצעות יוגה. רינת היא אמא לחמישה ילדים, בעלה לומד חצי יום ועובד בשעות אחר הצהריים, והמשפחה מתפרנסת בצמצום. הטיפול בכאב היה עשוי לסייע לה לשדרג את עבודתה כמורה ליוגה, לאפשר לה לטפל באנשים שמתמודדים עם שחיקת סחוס, פריצות דיסק, כאבים אורתופדיים, כאבים מפציעות ספורט וכאבים הנובעים ממחלות כרוניות. היא ידעה שכך תוכל לעזור להרבה יותר אנשים וגם להרוויח יותר. רינת מצאה מקום שמלמד את התחום הזה ברמה מקצועית גבוהה ביותר, אך עלויות הלימוד היו בהתאם - גבוהות ובלתי אפשריות.

גם יעל וגם רינת, מצאו את הפתרון דרך ארגון 'שלבים בתעסוקה' – ארגון שפועל מטעם 'קרן וולפסון' ועוסק בקידום ובחוסן כלכלי בפריסה חרדית, בפרט בקרב בעלי תשובה ודור שני של בעלי תשובה.

 

בעקבות הסיוע שהעניק 'שלבים בתעסוקה' ליעל ולרינת, הן הצליחו לפרוץ קדימה. "'שלבים בתעסוקה' היו המלאכים שעזרו לי בדרך אל התואר", מספרת יעל בהתרגשות. "קיבלתי ליווי של הדרכה והכוונה כלכלית שסיפק פתרונות מעשיים בניהול הכלכלי של הבית. בנוסף, קיבלתי במשך מספר שנים צ'ק לפני החגים ששימח והפתיע אותי בכל פעם מחדש, וכן ניתנו לי מספר הלוואות ללא ריבית שסייעו רבות, ובפרט בזמן הלימודים. כעת אני ברוך ה' אחות מן המניין וממשיכה בליווי הכלכלי. אין לי ספק שמה שקיבלתי דרך הארגון הוא אחד מהגורמים להצלחה שלי".

גם רינת מציינת: "קיבלתי מ'שלבים' הלוואה של כל סכום הלימודים, וכך יכולתי להתחיל ללמוד. הלימודים פתחו לי עולם עשיר, שחיכיתי כל כך להתעשר בו, והוא משדרג אותי לרמת מקצועיות גבוהה יותר מזו שהייתה לי קודם. עם סיום הלימודים הובטח לי שאקבל 10% מסכום ההלוואה כמענק, ואת שאר הסכום אחזיר בתשלומים נוחים".

אייל ואקנין, הרכז של תכנית 'שלבים בתעסוקה', מספר כי מקרים כמו של יעל ושל רינת עוברים אצלם במחלקה כמעט מידי יום. "המטרה שלנו באופן כללי היא לתת ליווי פרטני למשפחות בכל הנושא הכלכלי, במטרה לעזור להן לייצב את עצמן. אנחנו נותנים עדיפות לבעלי תשובה ולדור שני של בעלי תשובה, מתוך הבנה שיש להם צורך מיוחד בכך".

צורך מיוחד בליווי כלכלי דווקא לבעלי התשובה? למה אתה חושב כך?

"קודם כל, כשאנו מדברים על 'ציבור בעלי התשובה', צריך להבין שאנו כוללים כ-250 אלף איש בארץ. אז טבעי שלחלק גדול מהם יהיו קשיים. בנוסף, ישנם מחקרים ברורים שמעידים על כך שבקרב בעלי תשובה יש יותר קשיים כלכליים ביחס לאוכלוסייה. לרבים מהם אין את היכולת להתמודד עם חובות על ידי לקיחת הלוואות מגמ"חים או מתוך הקהילה, גם לא תמיד ההורים שלהם תומכים בהם. אני לא רוצה להכליל, אבל מחקרים מעידים על כך שבעוד ש-75% מהציבור החרדי מחזיקים בדירה שלהם, יש רק 24% מבעלי התשובה שיש בבעלותם דירה. כמובן שזה קשור גם לסיבות כמו פערים שונים במנטאליות וסדר עדיפויות שונה. לפעמים גם קשור לתפיסה שאדם שעוזב הכל בתור חילוני, מרגיש שהדבר היחיד שחשוב לו בחיים הוא הדת, ושוכח להשקיע גם בפן הכלכלי ולדאוג לעצמו לחוסן. כמובן שזה מגיע לרוב מתוך תמימות וטוהר נפלא, אך לעתים קרובות אנו רואים דווקא בקרב בעלי התשובה ובדור השני שלהם, מקרים רבים של מצוקה כלכלית".

ואיך אתם עוזרים להם?

"המחלקה שלנו עוסקת במשך כל השנה בייעוץ עסקי וכלכלי. יש לנו יועצים איכותיים שעוזרים לבעלי עסקים או לכאלו ששואפים לפתוח עסק, להכין תכנית עסקית נכונה ולהתקדם כנדרש. בנוסף, אנו מנהלים 'גמ"ח הלוואות', דרכו אנו מעניקים הלוואות למי שזקוק לכך. אלו הם דברים שאנו עוסקים בהם בשוטף, במהלך כל השנה".

 

בנוסף לפעילות השגרתית, מבשר ואקנין כי בימים אלו נפתחת תכנית חדשה המיועדת בעיקר לצעירים שמבקשים לצאת לעולם התעסוקה מבלי שהספיקו לרכוש מקצוע או תואר אקדמאי. "סקרים שערכנו בשוק הוכיחו לנו שיש הרבה מאוד בעלי תשובה שאחרי כמה שנים של לימוד בכולל, רוצים לצאת לעבוד, אך מכיוון שאין להם מקצוע ביד, הם לא מצליחים להתרומם, ובדרך כלל המקסימום שהם מגיעים אליו אלו עבודות שלא מכניסות הרבה ומאוד שוחקות. לעתים אלו אנשים מוכשרים מאוד, רק שלא ניתנה להם הזדמנות להוכיח את עצמם. במקרים אחרים אלו דווקא אנשים שלמדו והצליחו, אך למרות כישרונותיהם, הם לא מצליחים לממש את עצמם ולמצוא עבודות שהולמות את יכולותיהם הגבוהות".

ומה מציעה להם התוכנית החדשה?

"התוכנית החדשה שלנו היא ייחודית מאוד. היא מציעה הלוואות לצרכי לימודים או להכשרה מקצועית או למקצוע אקדמאי, עד לגובה 20 אלף שקלים, בתנאי גמ"ח ללא ריבית. בנוסף, חלק מההלוואה הופך למענק בסיום הלימודים".

אתה מאמין שבזכות הליווי שלכם יהיו כאלו שייחלצו ממעגל הקשיים והעוני?

"אני בטוח", הוא משיב באופטימיות ושולף את אחד המכתבים שהגיעו אליו לאחרונה: "שלום וברכה, ברצוני להודות לכם על כל הליווי שנתתם לי בדרך שלי להתפרנס, ובפרט על ההכוונה להגיע  לקמ"ח ולמלגה שלכם. עזרתם לי ללכת ללמוד קורס של מנחי סדנאות שזה תחום שאני עובד בו כרגע. תודה רבה שתמשיכו רק כך ... הלל". "אנחנו מקבלים מכתבים כאלו כמעט מידי יום", הוא אומר בסיפוק רב, "הם מחממים את ליבנו ומוכיחים לנו עד כמה שקיים צורך בליווי כמו שאנו מציעים, ועד כמה שאנו זוכים לעזור למשפחות של בני תורה, לקיים את חייהם ברווח ולהתפרנס ברוך ה' בכבוד".

ליצירת קשר: משרדי שלבים- 0774050812 eyalyvshlavim@gmail.com

תגיות:עבודהתעסוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה