הלכה

מתפללים בנהיגה? נוהגים עם תפילין? זוהי תשובתו הנחרצת של הרב הראשי

האם מותר להתפלל עם תפילין? האם נהיגה בזמן תפילה היא מעשה ראוי? ומה לגבי עצירה בשוליים? התשובה נחרצת וחד משמעית, גם על פי ההלכה, וגם על פי החוק

צילום אילוסטרציה (קרדיט: תיעוד מבצעי מד"א)צילום אילוסטרציה (קרדיט: תיעוד מבצעי מד"א)
אא

נהיגה עם תפילין – האם זהו מעשה ראוי? האם תפילה בזמן נהיגה אינה חוטאת הן לכוונה והרצינות בתפילה והן לזה של חובת הזהירות בנהיגה? מסתבר שההלכה והחוק מיישרים קו בנושא הזה.

בתאריך 11/11/19 יום ב' בשעה 16:40 כביש 4 לצפון, ניידת תנועה סמויה מבחינה בנהג רכב נוהג ומתפלל תוך כדי כאשר תפילין סביב זרועו, ותוך כדי כיסוי העיניים בקריאת שמעבדו"ח כתב השוטר כי "בעת אכיפה בניידת סמויה בכביש 4 לצפון, הבחנתי ברכב הנ"ל נוסע בנתיב הימני ביותר מתוך 4 נתיבים בכיוון הנסיעה ישר. הבחנתי בנהג המתפלל תוך כיסוי עיניים ותפילין כרוך מסביב לזרוע שלו תוך כדי נסיעה. נעצר בשול ימין תוך קשר עין רצוף". האירוע הסתיים בסך הכל בדו"ח בגין נהיגה בחוסר זהירות (סעיף 21 ג') שמשמעו קנס בגובה 500 שקלים ו-6 נקודות. נהיגה בחוסר זהירות עלולה לגבות חיי אדם.

בתשובה לאתר 'וואלה', הסביר עו"ד אלירן בלוטמן, מומחה לדיני תעבורה מסביר כי בדומה לנהיגה בחוסר זהירות, גם עבירה זו היא "עבירת סל" (עבירה המתאימה למספר רחב של מקרים שאינם מוגדרים כעבירות ספציפיות בחוק), שמעוגנת בסעיף 62(2) לפקודת התעבורה. הסעיף קובע כי עונשו של אדם שנוהג רכב בדרך קלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המקסימלית שנקבעה יהיה עד שנתיים מאסר. העבירה של נהיגה בחוסר זהירות היא עבירה קלה משמעותית מנהיגה בקלות ראש, היא אינה מחייבת העמדה לדין והעונש עליה הוא קנס על סך 500 שקלים ללא פסילת רישיון.

מתוך כוונה טובה, אך אינה נכונה כלל, עוצרים לפעמים נהגים בשוליים כדי להתפלל, לפני סוף זמן תפילה. אך תפילה במצב כזה נכנסת להגדרה של "מצווה הבאה בעבירה", כיוון שעצירה בשולי הדרך, ובפרט בכבישים מהירים, הינה מצב מסוכן מאוד, עלול לגרום לאובדן חיי אדם, ואסור חוקית.

מבחינה חוקית, אחיזת סידור בעת הנהיגה ועיון בו זהה לזו של התעסקות בסלולרי, והקנס על שניהם זהה.

בתשובה לפניית אתר 'וואלה', השיב הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, את הפסק ההלכתי הנחרץ הבא: "אין שום היתר הלכתי להיסח דעת תוך כדי נהיגה, גם לא לשם תפילה או לימוד וכו'. הקביעה חד משמעית, כך גם בנוגע לעצירה מסוכנת בצד כביש מהיר לצורך כך - הדבר אסור".

הרב לאו הוסיף והבהיר כי בהיבט ההלכתי נהיגה עם תפילין אינה אסורה, אך הבעיה היא היסח הדעת שפוגע בבטיחות הנהיגה.

חשוב לזכור כי נהיגה בהיסח דעת היא אחת מהסיבות המרכזיות לתאונות דרכים קטלניות. על הנהג להתרכז בנהיגה בלבד, ולהקדיש לנהיגה אתא מלוא תשומת הלב. כאשר נהג מתפלל בנהיגה, או עושה כל פעולה אחרת הוא למעשה מסכן את חייו שלו וגם את של הסביבה שלו.

חשוב לשים לב לנקודה נוספת: כאשר משתמשי הדרך רואים נהג המתפלל תוך כדי נהיגה, הדבר עלול לגרום למחשבות שליליות על אותו נהג, ואף על כל הקהל אותו הוא מייצג. אז שמרו על החוק, הקפידו על נהיגה זהירה ובטוחה, והתפללו, בזמן הנכון ובמקום הנכון.

הרב זמיר כהן - תגליות מרגשות על עוצמת התפילין:

תגיות:נהיגהתפיליןתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה