חדשות בארץ

אבו מאזן במועצת הביטחון: תוכנית טראמפ – "גבינה שוויצרית"

אבו מאזן הבהיר כי העובדה שהתוכנית אינה מכירה בירושלים המזרחית כבירת מדינת פלסטין היא לבדה סיבה מספקת לדחות אותה על הסף, וציין את המכתב שהעבירו 300 קצינים בצה"ל שהביעו את התנגדותם לתוכנית טראמפ לפתרון הסכסוך

עבאס במועצת הביטחון, הערב (צילום: שאטרסטוק)עבאס במועצת הביטחון, הערב (צילום: שאטרסטוק)
אא

מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת הערב (שלישי) לדיון במזרח התיכון ובתוכניתו המדינית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר בפתח הישיבה כי הארגון מחויב לפתרון שלום המבוסס על שתי המדינות בגבולות 1967, בהתאם לחוק הבינלאומי ולהחלטות קודמות של האומות המאוחדות. נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הצהיר בנאומו כי "אנו דורשים שלום צודק בלבד – לא יותר ולא פחות", וכי התנגדותו בפני המדינות החברות על תוכנית השלום האמריקנית היא לא רק בשם העם הפלסטיני, אלא גם בשם העולם הערבי והאסלאמי, נוסף להתנגדות האיחוד האירופי, רוסיה וסין.

אבו מאזן הדגיש כי התוכנית לא תוביל לשלום או לביטחון, אלא "להרס היסודות שעליהם נוצר תהליך השלום ופתרון שתי המדינות על בסיס גבולות 67'", ומשכך "לא נקבל אותה ונתנגד ליישומה בשטח". לדבריו, המדינה שמציע הממשל האמריקני לפלסטינים היא "גבינה שוויצרית", ותהה איזה פלסטיני יהיה מוכן לקבלה כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הפתרון, לטענתו, יוביל לביסוס משטר אפרטהייד "שמתקיים זה זמן רב בפלסטין". "300 קצינים ישראלים מתנגדים לעסקה הזאת, אנו מברכים גם על ההפגנות שהתקיימו בתל אביב נגד העסקה. ממשלת ישראל מסכלת כל הזדמנות לשלום בעוד שאנו לא מחמיצים הזדמנות לעשות שלום", ציין יו"ר הרשות הפלסטינית.

הפגנות בעזה נגד התוכנית (צילום: פלאש 90)הפגנות בעזה נגד התוכנית (צילום: פלאש 90)

אבו מאזן הבהיר כי העובדה שהתוכנית אינה מכירה בירושלים המזרחית כבירת מדינת פלסטין היא לבדה סיבה מספקת לדחות אותה על הסף. הוא פנה בנאומו להנהגה בוושינגטון ובירושלים, ואמר: "התוכנית שהצגת לא תשיג שלום כי היא ביטלה את ההחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות ואת חזון שתי המדינות הריבוניות ישראל ופלסטין. האמינו לי, ישראלים, אם יהיה שלום בינינו, בין שתי המדינות, זה יהיה השלום היפה והמתוק ביותר בין שני עמים. אבל בואו אלינו בשלום".

לקראת נאומו במועצה התאספו כעשרת אלפים בני אדם להפגנה בכיכר מנארה שברמאללה, ביוזמת הפלגים הפלסטיניים ופת"ח. בכיר הרשות, ג'יבריל רג'וב, אמר לטלוויזיה הפלסטינית כי "גם הרים לא יכולים לעמוד בלחץ שמופעל עליו (אבו מאזן – א"פ)". הוא הוסיף: "הסינים נאבקים בווירוס הקורונה באמצעות אנטיביוטיקה והפלסטינים יילחמו בטראמפ באמצעות אנטי-פופוליזם".

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

אמש מסרו גורמים דיפלומטיים לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הרשות הפלסטינית נסוגה מהכוונה להעלות להצבעת המועצה את הצעת החלטה לגינוי תוכנית טראמפ. לפי המקורות, ההחלטה נובעת מכך שלא מסתמנת תמיכה בינלאומית "מספקת" למהלך. אולם, בדיווח של "אל-מיאדין", שנסמך על גורמים בסביבתו של הנשיא הפלסטיני, הובא כי הנסיגה מהצעת הגינוי שתביך את ארה"ב, באה בשל לחצים שהופעלו על המדינות החברות במועצת הביטחון למשוך את החלטת הגינוי לתוכנית השלום.

הודות לתמיכתן של אינדונזיה ותוניסיה, הצעת ההחלטה אמורה הייתה לקבל את תמיכתן של תשע מדינות מתוך 15, אולם ארה"ב, שמחזיקה בזכות וטו, הייתה צפויה לטרפד את אישורה, בכל מקרה. עם זאת, ביכולתם של הפלסטינים להעביר את הצעת הגינוי בעצרת הכללית של האו"ם, אם כי משמעות החלטה כזו אינה כבדת משקל כמו זו של מועצת הביטחון.

תגיות:אבו מאזןעסקת המאהמועצת הביטחון של האו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה